پنج ربات برجسته انسان نما

فیلم های سینمایی علمی تخیلی بسیاری تا به امروز بر روی پرده ی سینما آمده اند که در آنها روبات هایی با ظاهر انسانی حضور داشته اند. نمونه­ای از این فیلم­ها فیلم نابودگر یا همان ترمیناتوراست .در این فیلم انسان های آینده به تکنولوژی ساخت ربات هایی دست یافته اند که نمی توان تفاوت ظاهریشان را با انسان تشخیص داد.به نظر می آید در روزگار کنونی ما اولین گام ها را برای ایجاد چنین نسلی از ربات ها برداشته ایم، برخی از افراد با دیدن چنین پیشرفت هایی در زمینه ی تکنولوژی رباتیک هراسان شده و معتقدند اینگونه تحقیقات باید متوقف شود و برخی دیگر با دیدن آنها به وجد می آیند .هدف اولیه از خلق ربات هایی با ظاهر انسانی چیزی جدای از اهداف مرتبط به سایر ماشین های رباتیک یعنی ساده تر کردن زندگی انسان نیست.   

- آسیمو (ASIMO)

آسیمو که نامش برگرفته از نوآوری در جنب و جوش (Innovative MObility) است، قدش تنها ۹۱.۴ سانتی متر بوده و ظاهرش به باور برخی از نویسندگان در زمینه ی تکنولوژی مشابه ترکیب آیپاد و یک لباس فضایی است. این ربات دارای سنسورهای گوناگون با کاربردهای متفاوتی است، با یکبار شارژ می تواند چندین ساعت کار کند و آزادی چرخش ۵۷ درجه یی در جهات مختلف را دارد. آسیمو قادر است از پله ها بالا و پایین برود و اشیا را با دست بردارد، و البته از همه مهم تر اولین رباتی محسوب می شود که توانسته دویدن را با سرعت ۶ کیلومتر بر ساعت شبیه سازی نماید .آسیمو می تواند به فرمان های صوتی پاسخ بدهد و سر خودش را به سمت سر و صداهای ایجاد شده در اطرافش بچرخاند. ژست حرکتی دست دادن را شناسایی و آن را شبیه سازی نماید، از محیط اطرافش نقشه تهیه کرده و دیگران را برای رسیدن به نقطه مورد نظر در این محیط هدایت کند.

پتمن (PETMAN)

 پتمن محصولی است از بوستون داینامیکس که قبلاً یکی از زیر مجموعه های وزارت دفاع ایالات متحده بود و اخیراً توسط گوگل با رقمی بسیار بالا خریداری شده است. هدف اولیه از طراحی این ربات بررسی و آزمایش لباس های عایق در برابر مواد شیمیایی که برای ارتش طراحی شده بودند محسوب می گردید، و از آن به عنوان یکی از بهترین ماشین های ساخته شده ی دارای دست و پا یاد می شود. پت من بسیاری از قابلیت های آسیمو را ندارد (دست های تکامل یافته، پوسته ی ظاهری جذاب تر و) ولی پاهایی بسیار قدرتمند در حفظ تعادل داراست که به وی کمک می کنند بسیار شبیه انسان راه برود و حتی در پیاده روی بر روی سطوح ناهموار نیز مشکلی نداشته باشد.این ربات قادر است کمی از آسیمو سریعتر بدود، و چون انرژی اش را از یک موتور که با گاز کار می کند تامین نماید می تواند مدت زمان بیشتری را نیز به پیاده روی و دویدن بپردازد. شنا رفتن بر روی دست ها، نیم خیز شدن، نشستن بر روی یک زانو و برخی از قابلیت های جالب پت من هستند.


- نائو (NAO)

نائو رباتیست که با فسلفه یی مشابه آسیمو پدید آمده، سخن گفتن، راه رفتن، کنترل دقیق روی اعمال از جمله توانایی هایش محسوب می گردند. تفاوت اصلی نائو با نسخه ی مشابه خود یعنی آسیمو در این است که تلاش شده این ربات بسیار کوچک تر طراحی شود، قابل توسعه و ارزان تر نیز باشد. نائو مجموعه ای از سنسورهای دقیق است، دستهای بسیار ماهری دارد و توانایی مانورهای بالایی را نیز داراست. علاوه بر این هر کسی می تواند در توسعه ی این ربات شریک شده و اپلیکیشن دلخواه خودش را نوشته و بر روی آن به اجرا در بیاورد. نرم افزار نائو پی در پی در حال هوشمند تر شدن است و جالب است بدانید ربات مذکور پلتفرم رسمی مسابقات فوتبال رباتیک نیز محسوب می گردد.از نائو برای آموزش رفتارهای اجتماعی به کودکان و برخی موارد آموزشی دیگر استفاده می شود، و یکی از قابلیت های نائو ایجاد ارتباط با ربات های مشابه خودش است                  

-مارتین کلی (Martin Kelly’s Head)

نائو و پتمن هر دو ربات های بسیار جذابی هستند ولی شباهت چندانی به چهره ی واقعی انسان ندارند و اگر سری به یوتیوب بزنید ویدئوهای از تلاش های گوناگون را مشاهده می کنید که سعی نموده اند چهره ی انسان و واکنش هایش را شبیه سازی نمایند، که البته بسیاری از آنها به شکست انجامیده اند. شکست هایی که در طول آزمایش های قبلی رخ داده است سبب شده ربات جذابی با عنوان مارتین کلی که از آن با عنوان head یا سر مارتین کلی نیز یاد می شود پدید بیاید. چشم های این ربات به شکل عجیبی زنده به نظر می رسند و واکنش هایی که توسط چهره اش ایجاد می شوند دقیقاً مانند یک انسان هستند. برخی مواقع احساس می کنید این ربات چیزی می داند که ما انسان ها از دانستن آن بی بهره هستیم.

- اطلس (Atlas)

پس از موفقیتی که توسط پتمن نصیب کمپانی سازنده آن یعنی بوستون داینامیکس گردید آنها تصمیم گرفتند هسته ی اصلی تکنولوژی این ربات را به یک پلتفرم تکامل یافته بدل نمایند و توسعه ی بیشتری روی آن اعمال کنند. نتیجه ی بدست آمده از این تصمیم رباتی بود تکامل یافته با نام اطلس که می توانست در سطوح مختلف و در شرایط دشوار گوناگون پیاده روی نماید .اطلس قادر است بر روی سطوحی که بخشی از آن خالی و بخشی دیگر پر است راه برود، اگر به صورت ناگهانی وزنه ای به وی ضربه وارد کند کماکان تعادل خودش را حفظ می نماید، از روی موانع می پرد و در صورتیکه پاهایش به صورت ناگهانی دچار عدم توازن در حین راه رفتن شوند باز هم تعادل خودش را حفظ کند .هدف اصلی از طراحی اطلس بکارگیری در عملیاتهای جستجو و نجات است و به همین علت برای آن دستهای مفصل دار و بدنه ای پر از سنسورهای دقیق در نظر گرفته شده تا در حفظ تعادل بی نظیر باشد. اما شکل ظاهری اطلس در قیاس با پتمن به خاطر پیچیدگی سخت افزاری بیش از حدش، کمتر شبیه انسان است.


--به نظر می رسد که جامعه آینده، تاثیر زیادی از چنین روبات‌هایی بپذیرد و نقش مهمی در بخش های مختلف جامعه به این روبات ها داده شود. ساختن روباتی که شبیه به انسان باشد، برای محققین بسیار جالب بوده و به علت این که برای ساختن یک روبات انسان نما مجبور به استفاده از علوم مختلفی نظیر مکانیک، الکترونیک، برنامه نویسی هوشمند، ارتباط انسان و ماشین، زبان شناسی و غیره است چنین مساله ای ذاتا یک مساله سخت به شمار می رود و تلاش زیادی برای حل کردن آن نیز انجام می شود.



.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد