نقش شبکه های اجتماعی مجازی در فضای سایبر بر روابط اجتماعی افراد

اینترنت به عنوان یک پدیده تکنولوژیکی – اجتماعی ، دارای جوانب و کاربردهای متنوع و گسترده ای می باشد. فضای مجازی یا به تعبیری زندگی دوم(Second Life)  انسانها در محیط اینترنت و سایبری دارای خصوصیات مشابهی در دنیای واقعی می باشد.

 اما به لحاظ ماهیت فرامکانی و فرازمانی اینترنت و سرعت فوق العاده انتقال اطلاعات در آن ، مورد توجه فراوان جوانان و اقشار نواندیش جامعه به عنوان یک ابزار سرگرمی و تفریحی صرف قرار گرفته است.حضور مستمر جوانان در این فضا از یک طرف و ارائه خصوصی ترین اطلاعات خود در محیط مجازی برای مخاطبینی که کمترین شناختی از آنها وحود ندارد می تواند خطری بالقوه برای این دسته از کاربران باشد و در صورتی که مبانی اخلاقی و عقیدتی این افراد دارای سستیهایی نیز باشد ،زمینه مساعدی را برای افراد سود جو بوجود می آورد.

 در این میان شبکه های اجتماعی اینترنتی ، تاثیر فراوانی بر رفتار سازی و  هنجارشکنی در جامعه اسلامی و ایرانی خواهد داشت و بر تصمیم گیران حوزه فرهنگ در فضای مجازی واجب است که با دقت و بررسی بیشتر در این فضا به دنبال ارائه و اجرای راه کارهای مناسب و متناسب باشند.

ایجاد و مدیریت شبکه های مجازی تخصصی - صنفی و شبکه های مجازی مربوط به اقشار عام جامعه از راه حلهای کوتاه مدت جهت کنترل و هدایت این فضا می باشد.

منبع: http://e30now.blogfa.com

تهدید بی طرفی شبکه ای


بی طرفی شبکه ای قانونی است که طبق آن سرویس دهندگان اینترنت همچنین دولت ها باید اینترنت را به طور مساوی بین همه تقسیم کنند. قانون بی‌طرفی شبکه یک شرایط مساوی را  برای همه ایجاد می‌کند تا بتوانند از محتوای اینترنت و سرویس‌های ارایه شده روی آن برای رشد خود استفاده کنند. ولی این شرایط به زودی ممکن است تغییر کند. شرکت‌های بزرگ مخابراتی که در حال توزیع اینترنت جهان هستند قصد دارند از مدیران سایت‌های مختلف، بابت استفاده از پهنای باند پول بگیرند  و این تنها به دلیل کسب سود و قدرت است. به این معنی که اگر شرکتی مبلغ لازم را پرداخت نکرده باشد، سرعت بارگذاری سایت او پایین خواهد آمد و برنامه‌های تحت وب او  به درستی عمل نخواهند کردکه  این موضوع از بین رفتن بی‌طرفی شبکه است رییس کمیسیون  FCC (وظیفه این آژانس تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، کابلی، ماهواره‌ای و تلویزیونی است) در آخرین اظهارات خود اذعان کرده است که -تحت شرایط معقول- این اختیار به ارائه دهندگان اینترنت داده خواهد شد تا از شرکت‌هایی مانند Google و Netflix مبالغ بیشتری را دریافت کنند و این به معنای پایان بی‌طرفی اینترنت در جهان است. مطمئنن تصویب چنین قانونی ماهیت اصلی اینترنت را از آن خواهد گرفت. همچنین وضع این قانون می‌تواند شرایط وب فارسی را بیش از پیش مورد آسیب و بحران قرار دهد. در وضعیتی که آزادی محتوا روی وب فارسی دارای مشکلات فراوان است مشکل دسترسی به وب‌سایت‌های بزرگ و سختی راه‌اندازی سرویس‌های جدید آن را فلج‌تر از قبل خواهد کرد.

منبع:

 http://weblogina.com/article/net-neutrality/

رد شدن ٪۶۰ از درخواست‌های «حق فراموش‌شدن» توسط گوگل



یک سال پس از آنکه گوگل قابلیت «حق فراموش‌شدن»  جنجال‌برانگیز خود را پیرو یکی از احکام اتحادیه‌ی اروپا معرفی کرد، دست به انتشار آماری در مورد اجرای آن زده است. این حکم به کاربران گوگل در اروپا اجازه می‌دهد که درخواست کنند نتایج حاصل از جست‌وجوی نامشان که ناکارآمد، بی‌ربط، و یا افراطی است از نتایج این موتور جست‌وجوگر حذف شود. گوگل در مطلبی مندرج در صفحه‌ی Advisory Council   خود نوشت: ((ما برای هر یک از این درخواست‌ها ملزم به بررسی مورد به مورد حق اشخاص برای فراموش‌شدن تحت این قانون عمومی هستیم.((

 
ادامه مطلب ...

خطرات جبران ناپذیر استفاده از وای فای عمومی

آیا به این فکر می کنید که وقتی در یک کافه نشسته اید و به وای فای آن متصلید، با حساب بانکداری الکترونیک خود یک بلیط هواپیما بخرید؟ در این صورت، باید نسبت به این تلقی خود تجدید نظر کنید چون به امنیت این ارتباط اعتمادی نیست. موضوع مشابهی در مورد رستوران ها، هتل ها و مراکز علمی و کنفرانسی نیز وجود دارد و ترافیک های وای فای در بزرگترین و مجهزترین هتل های جهان نیز در معرض حمله هکرها قرار می گیرند.

 

ادامه مطلب ...

چند قدم ضروری که بعد از ربوده شدن تلفن هوشمند


شاید تاکنون برایتان پیش آمده باشد که در اتوبوس مشغول بازی  و یا چک کردن فیس‌بوکتان هستید که ناگهان تلفن هوشمندتان توسط شخصی ربوده می‌شود و یا بدتر از آن به زور اسلحه مجبور به تسلیم کردن آن به سارق می‌شوید. اگر این اتفاق بیافتد هیچ راه چاره‌ای وجود ندارد و تلفن هوشمندتان از دست رفته است، و حالا تمام اطلاعات شخصی شما در دستان سارق می‌باشد. حال این جا چند روش برای محافظت از تلفن همراه بعد از سرقت توسط سیستم عاملios ارائه شده است: اگر شما صاحب یک تلفن هوشمند هستید، ضروری است که مراحل گفته شده را به‌درستی انجام دهید تا اطلاعاتتان از شر سارقین در امان باشد و یا حداقل اگر به سرقت رفت بتوانید آن‌را مدیریت و ردیابی کنید.
 
ادامه مطلب ...

سرویس‌های اینترنتی چگونه پول در می‌آورند؟

دنیای فناوری امروز به ثانیه متحول می‌شود و نمی‌توان از آن غافل بود. شبکه های اجتماعی اخیرا نقش پر رنگی در گوشی های موبایل دارند واغلب اجتماع خصوصا جوانان در عضویت حداقل یک یا چند از این شبکه ­ها می باشند. منظور ما از این سرویس‌های اینترنتی علاوه بر شبکه‌های اجتماعی، برنامه‌های ارتباطی مانند وایبر، واتس‌آپ و اسکایپ نیز می‌شود که با آنها می‌توان رایگان پیغام فرستاد یا تماس صوتی برقرار کرد که دسترسی افراد به همه این امکانات به صورت آزاد و مجانی می­باشد و  یک فرد می تواند مطالب مورد نظر یا یک سری اطلاعات خاص رادر یک ثانیه با صدها و حتی هزاران نفر در سراسر جهان به اشتراک بگذارد.

آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید این سایت‌ها و سرویس‌های اینترنتی که به‌صورت رایگان به کاربران وب خدمات ارائه می‌دهند، از کجا درآمد کسب می‌کنند؟

  ادامه مطلب ...

فیلترینگ هوشمند معنایی

 

 

فیلترینگ هوشمند معنایی


 

یکی از قابلیت­های اساسی فیلترینگ هوشمند، درک معنایی ، صوتی و تصویری است؛ به طوری که بدون حساسیت روی کلمات خاص مطالب را بخواند و بفهمد؛ تصویر را پردازش کند و تشخیص دهد. طبق تعاریف موجود و نمونه­های تطبیقی در دیگر کشورها، فیلترینگ هوشمند باید قادر به تشخیص بخشی از آدرس­های اینترنتی باشد ؛ به گونه­ای که در برخورد با یک صفحه، به جای فیلتر کردن تمام صفحه، بخشی از آن را  مسدود کند.برای مثال باید بتواند درباره­ی سایت فیسبوک برخی صفحات را مسدود و باقی را  باز بگذارد.

از دیگر الزامات فیلترینگ هوشمند، تمایز قائل شدن در دسترسی هاست؛ به این معنی که بتوان برای افرادی سطح دسترسی بیشتر یا کمتری را تعریف کرد. درک معنایی، صوتی و تصویری (عکس و فیلم) از دیگر الزامات فیلترینگ هوشمند است. با امکان درک تصویر و پردازش تصویر، تصاویر موردنظر در یک صفحه اینترنتی بدون مسدود شدن تمام آدرس صفحه، فیلتر خواهد شد و امکان استفاده از سایت موردنظر همچنان فراهم است.

با قابلیت درک معنایی، حساسیت روی کلمات خاص وجود ندارد؛ مطالب را می­خواند و براساس محتوا مسدود­سازی انجام می­شود؛ برای مثال بتواند بین یک مطلب پزشکی که در آن از کلمات خاص استفاده شده و یک داستان که همان کلمات مشابه در آن بکار رفته، تبعیض قائل شود.

 

برخی جرائم تلفن همراه ، اس ام اس ، بلوتوث و وسایل شنود

مسوول دفتر اینترنت دادسرای عمومی ضمن تشریح امکانات و جرایم موبایلی و نحوه پیشگیری از آنها با توجه به پرونده‌های مطرح، به بیان انتظار دادسرا از دستگاه‌های مربوطه برای برخورد با جرایم حوزه تلفن همراه پرداخت و تاکید کرد که اگر اقدامات لازم برای کنترل پیامک وجود نداشته باشد دادسرا مجبور است رسما وارد شود.

مسوول دفتراینترنت دادسرای عمومی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که هر فناوری دارای سه بخش فنی، پلیسی و قضایی است و با وزارت ارتباطات، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی مرتبط است، اظهار داشت: در کنار این سه مورد، مبحث محتوایی نیز وجود دارد که به وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی، وزارت اطلاعات، سازمان تبلیغات و ارگان‌های دخیل در این امر برمی‌گردد.

وی بررسی در حوزه‌های مختلف شبکه‌ی ارتباطات سیار یا GSM، را از زوایای گوناگون امکان‌پذیر دانست و تصریح کرد: به طور طبیعی در بخش فنی، بیان عملکرد، قابلیت و نحوه‌ی کنترل شبکه‌ی ارتباطات سیار برعهده‌ی وزارت ارتباطات، مسایل پلیسی به عهده ضابطان قضایی و مباحث حقوقی و قضایی به عهده دادسرا و دستگاه قضایی است.

مسوول دفتر اینترنت دادسرای عمومی تهران، با بیان اینکه شبکه‌های GSM مشابه شبکه‌های ارتباطی و مخابراتی هستند، با این تفاوت که به صورت بی‌سیمی کار می‌کنند، ادامه داد: پس از روشن کردن تلفن همراه، این دستگاه به طور دائم با مرکز در حال هماهنگ شدن است که از همین مرحله مسایل امنیتی و حقوقی مطرح می‌شود. 

ادامه مطلب ...

سیم کارت کودک



امروزه با پیشرفت فناوری، استفاده از گوشی تلفن همراه، تبلت و سایر ابزارهای ارتباطی معمول، امری جدایی ناپذیر از زندگی هریک از افراد و حتی کودکان در سنین مختلف می باشد. لذا باتوجه به این حقیقت که وسایل بازی و سرگرمی کودکان امروزی با نسل های پیشین تفاوت اساسی دارد و کودکان نیز مانند بزرگترها با فناوری روز مانوس هستند، سیم کارت های جدیدی به نام سیم کارت کودک وارد بازار شده است که از ویژگی های این سیم کارت ها  این است که کودک فقط به یکسری از سایت های خاص که مخصوص کودکان است دسترسی مییابد و فعلا امکان سرویس پیامک و مکالمه برای این سیم کارت ها موجود نمی باشد

  

ادامه مطلب ...

جهان در انتظار سونامی نقض حریم خصوصی

بسم الله الرحمن الرحیم.


کمپانی گوگل به عنوان پرجستجو‌ترین موتور دنیای اینترنت نام آشنایی برای کاربران فضای مجازی است به طوری که کمتر کسی را می‌بینید که نام گوگل را بشنود و با فعالیت‌های این غول اینترنتی آشنا نباشد. این شرکت یکی از بزرگترین شرکت‌های تکنولوژی و فناوری است که علاوه بر برخی مشکلات همچنان در صدر محبوب‌ترین موتور جستجوی جهان قرار دارد.

این کمپانی علاوه بر شهرتی که در موتور جستجوی خود دارد در بسیاری از حوزه‌های مرتبط به فناوری نیز فعالیت‌های مختلفی انجام داده‌ است به طوری که این کمپانی به شیوه‌ای کاملا نامحسوس قصد دارد تا سبک زندگی تمام افراد را تغییر داده و آنها را به انسان‌هایی مدرن و با برنامه‌ریزی که باب میل آنها باشد تبدیل کند به گونه‌ای که این روزها موضوع جاسوسی این کمپانی‌ از اطلاعات کاربران در فضای مجازی بر سر زبان‌ها افتاد که از آن جمله می‌توان به اقداملا جاسوسی جی میل و گوگل اشاره کرد 



ادامه مطلب ...