احراز هویت کاربران اینترنتی در ایران

طبق خبری که در آذر سال گذشته منتشر شد، طرحی ارائه شد که در صورت اجرایی شدن، کاربران اینترنت، فقط در صورت احراز هویت، سرویس­های اینترنتی را دریافت خواهند کرد. این کار، در کنار هدفمند کردن فیلترینگ، استفاده از نرم افزارهای بومی شرکت­های دانش­ بنیان و نیز تعیین دسترسی به اینترنت متناسب با شرایط کاربر، جزئی از پروژه ­ی فیلترینگ هوشمند است که همچنان در دست بررسی ا­ست.  بدون در نظر گرفتن موارد فنی این تصمیم و قابلیت اجرایی آن، در مورد مباحث اخلاقی این کار، نکاتی باید مورد توجه و نقد قرار گیرد. 

   
 اینترنت، باید فضایی آزاد برای انتشار مطالب باشد و جز موارد اخلاقی و فعالیتهای مجرمانه، محدودیتی نداشته باشد. سرویس ­دهی به شرط احراز هویت، این فضا را از حالت آزاد خود، خارج کرده و نظارتی بسیار فراگیر ایجاد می­کند که مخاطره جدی برای نقض حریم خصوصی خواهد ساخت. با اینکه امروزه نیز، تقریباً می­توان کاربران را شناسایی کرد، اما احراز هویت مستقیم، افراد را از اظهار نظرات مختلف، بازداشته و اینترنت را، به محیطی محدود و مطابق میل گروهی خاص، تبدیل می­کند. به این صورت، حق آزادی بیان در فضای مجازی، با محدودیتی ناروا رویرو می شود. این مورد از آنجا که حق آزادی بیان و حریم شخصی را از کاربران میگیرد، با نظریه ­ی وظیفه گرای حق ­نگر، مخالف است. به دنبال کاهش آزادی اظهار نظر، مطالب اینترنتی محدود به مطالبی با گرایشات خاص شده و امکان شنیدن صداهای متفاوت، از بین می­رود که از عواقب آن، می­توان به حذف آگاهی و ناتوانی در تحلیل درست مسائل، اشاره کرد. ضمن اینکه لزومی ندارد که افراد، برای هر استفاده ­ی ساده ­ای از اینترنت، از ذره ­بین احراز هویت بگذرند و مجبور باشند اطلاعات خود را به سرویس­ دهنده، ارائه دهند. این­کار، نقض حریم شخصی اطلاعاتی فرد و خلاف حقوق شهروندی، محسوب می­شود.

از زاویه­ ای دیگر، می­توان این تصمیم را به این صورت توجیه کرد که احراز هویت افراد، این مزیت را دارد که محیط اینترنت را، محیطی قابل اعتمادتر می­کند و هر کس نمی­تواند به راحتی به کارهایی چون کلاه­برداری ، انتشار مطالب و تصویرهای خلاف عفت عمومی ، فحاشی و توهین و مانند اینها در این محیط بپردازد. اما سوال اینجاست که آیا این مزیت، به نقض حریم خصوصی، نقض حقوق شهروندی و حذف صداهای متفاوت از فضای اینترنت، می ­ارزد؟ از نظر من، آزادی افراد و حفظ حریمشان، ارزشی بیش از این دارد که به دلیل حفظ امنیت اینترنتی و شناسایی گروهی مجرم، از کاربران گرفته شود. به خصوص که حتی با وجود احراز هویت نیز، راه­های بسیار دیگری وجود خواهند داشت تا امنیت­های این­چنینی را به خطر بیندازند. به عبارت دیگر، نظارت عمومی بر حفظ اخلاق و حقوق نباید به ترتیبی باشد که حق بنیادینی مثل آزادی بیان مختل یا تعطیل شود. طرح مورد بحث، زمینه های مساعدی برای این نگرانی فراهم می کند.

 


 

منبع خبر: سایت آی تی ایران http://itiran.com/d/68192

نظرات 5 + ارسال نظر
الهه صاحبی همراه جمعه 25 اردیبهشت 1394 ساعت 11:22

خانم نوروزی خب درسته که این امر باعث جمع آوری اطلاعات ریزتز و بیشتری از افراد میشه اما همانطور که ما در کلاس هم صحبت کردیم اگر این اطلاعات جمع آوری بشه ولی فقط اطلاعات مجرمان و مضنونان مورد بررسی قرار بگیره و از بررسی اطلاعات افراد بیگناه خوددداری بشه کاملا منطقیه و از نظر من ایرادی نداره !
ولی بازم میگم تا این طرح اجرا و عملی نشه ما نمیتونیم هدف اصلی اجرا کنندگان این طرحو بدونیم اگر بخوان با این کار باعث نقض حریم خصوصی افراد بیگناه هم بشن من با تمامی صحبت های شما موافقم و میگم که آزادی را از افراد خواهد گرفت و باعث ایجاد محیط بسته خواهد شد.

الهه کریمی پنج‌شنبه 24 اردیبهشت 1394 ساعت 21:42

میتوان گفت با احراز هویت به نوعی ناقض دموکراسی هم میشود .به خاطر اینکه فرد چون میداند تحت نظر یک دولتی هست و باید حتما کارهایی که آن دولت میخواهد را انجام میدهد و از ترسی که دارد نمیتوانند آزادانه رفتار کند در اینجا به نوعی امر امر قدرتمندان میشود .در نتیجه این امر فرد به رشد شخصیتی نیز نخواهد رسید.وآزادی بیان، آزادی اندیشهٔ سیاسی، و مطبوعات آزاد که از ارکان اصلی دموکراسی هستند به مرور از بین میروند.

الهه صاحبی همراه پنج‌شنبه 24 اردیبهشت 1394 ساعت 18:27

خانم نوروزی من با تمامی صحبت های شما موافقم و به اونها اعتقاد دارم و همه هم با توضیحات شما مسلما موافقن اگر فیلترینگ باعث ایجاد محیط بسته بشه و آزادی را از افراد بگیره روش خوبی نیست ولی فقط حرف من اینه که چرا به موضوع انقدر ما با دید منفی نگاه میکنیم آیا واقعا شما مطمئنی که فیلترینگ هوشمند در ایران به گفته ی شما باعث بسته کردن محیط-ایجاد خفقان و همچنین نقض حریم شخصی میشه؟خب شاید واقعا اینجوری نباشه .ب نظر من قضاوت در رابطه با این امر فقط در صورتی امکانپذیره که این طرح به طور کامل و آزمایشی طراحی و اجرا بشه و معایب و نقاط قوت قوت و ضعف آن مشخص بشه.

البته این کار در صورت کارآمدی هم حریم شخصی را نقض خواهد کرد. چرا که اطلاعات ریزتری از فعالیتهای اینترنتی هر فرد، جمع آوری میکند. ولی بدبینی من بیشتر نسبت به هدف کار است، نه وسیله ی آن. این بدبینی من هم به دلیل میزان محدودیتی است که در حال حاضر و بدون فیلترینگ هوشمند اعمال میشود.

آرمین مرادی جمعه 18 اردیبهشت 1394 ساعت 18:43 http://networklearn.jimdo.com

از نظر بنده باید در نظر گرفت که هدف از این کار در حقیقت چیست(نه در بیان کلی و ظاهری)؟
با یک مثال منظورم رو تا جایی که دستم باز باشه بیان میکنم.در آمریکا کلیپی از رقصیدن آقای اوبامو درست کردند و در سراسر محیط های اجتماعی پخش کرده اند! خب در آنجا آزادی بیان وجود دارد و این عمل ضرری به کسی نمیرساند و کسی جلوی همچین افرادی را نمیگیرد همانطور که خیلی از دانشجویان در آمریکا وقتی با آقای اوبامو عکس می اندازند از عقب سر برای اوباما شاخ میگذارند و هیچ اتفاقی نمی افتد! حالا محیطی دیگر را براتون مثال میزنم مثل کره شمالی . اگر شما در کره ی شمالی همچین کاری را با لیدر آنها انجام دهید امکان ندارد زنده بمانید !!! خب حالا نکته اینجاست که این عمل ذکر شده واقعا برای رفاه و امنیت مردم است یا دلیل دیگری دارد؟؟؟ بنده فقط خواستم هر دوجنبه را براتون روشن کنم. اگر همین طرحی در آمریکا باشد هیچوقت بخاطر انتشار همچین کلیپی کسی مجازات نخواهد شد ولی اگر همین طرح در کره ی شمالی باشد باعث نقض حریم خصوصی افراد و آسیب رسیدن به مردم میشود! فکر کنم تونسته باشم منظورمو خوب بیان کنم

دقیقا با حرف شما موافقم. ابراز نگرانی بابت احراز هویت نیز، همین موضوع است که نتیجه ی این احراز هویت، چه خواهد بود و فضا را تا چه حد بسته خواهد کرد

الهه صاحبی همراه چهارشنبه 9 اردیبهشت 1394 ساعت 22:53

با انتشار موضوع بیان شده تنها سوال اساسی که ذهن کاربران را به خود مشغول کرده این است که آیا واقعا این عمل باعث نقض حریم خصوصی افراد خواهد شد؟دولتمردان و مسوولان اعلام میکنند که اگر چنین هدفی داشتیم این کار رامخفیانه انجام میدادیم و به مردم اعلام نمیکردیم تنها هدف ما این است که افراد با هویت وارد فضای مجازی شوند و تنها در صورت مشاهده جرم فرد را شناسایی میکنیم.البته این سخن خود عوامل اجرایی است اینکه این طرح واقعا چگونه اجرا خواهد شد در آینده و پس از اجرا مشخص میشود.اما به نظر من واقعا اگر هچین هدفی داشتن به راحتی میتونستن این کار را بدون اطلاع مردم انجام بدن همانطور که در سایر کشورها این اتفاق در حال وقوع است.ما همه قبول داریم که روز به روز اینترنت و فضای مجازی در حال گسترش است و همچنین خطرات و جرم وجنایاتی که انجام میشه روز به روز در حال افزایشه پس نباید قبول کنیم که نظارتی بر روی این فضای مجازی باشه؟با اعمال قانون و دادن هویت برای ورود به این فضا مسلما کارهای غیر اخلاقی کمتر میشه و از بسیاری از جرم ها میشه پیشگیری کرد اما قبول دارم که نباید فعالیت های افراد قدری مورد کنترل قرار بگیره که دیگر افراد نتوانند کار های خودشان را آزادانه انجام بدهند.به طور کلی از نظر من اعمال این روش با رعایت چارچوبها میتونه به سود جامعه اسلامی ما باشه.همانطور که همه ما میدونیم گاهی اوقات مسائلی که مطرح میشوند مهم تر از حریم خصوصی افراد هستند ممکنه امنیت ملی ما با این کار تضمین بشه و کشور از بسیاری از چالش ها رهایی پیدا کنه.

حفظ امنیت ملی، با بسته کردن محیط و ایجاد خفقان، انجام نمیشود. حتی ممکن است نتیجه ی عکس داده و مردم را خسته کند. اینکه فیلترینگ هوشمند، بخواهد با احراز هویت، هم حریم خصوصی افراد را نقض کرده و هم فیلترینگ شدیدی را اعمال کند، به هیچ وجه قابل قبول نیست.
به خصوص در امروز ایران که میبینیم هر حرف ساده در فضای مجازی، باعث ایجاد مشکلات جدی در زندگی افراد میشود (مشکل برای احراز هویت) و فیلترینگی که به طور سلیقه ای اعمال میشود، این راه حل، اصلا مناسب به نظر نمی آید. برای مثال، وبلاگ نویسانی هستند که به دلیل نوشته های انتقادی، دچار مشکلات خاصی شدند. حالا در نظر بگیریم که این وضعیت، بسته تر از امروز شود و پیگیری هر جمله ی انتشار یافته، بسیار راحت تر از امروز شود، مسلماً فضای بسته ای خواهیم داشت که امکان اظهار نظر آزاد، از بین میرود.
ضمن اینکه اگر اینترنت در این حد محدود شود، در اصل، ماهیت اینترنت زیر سوال میرود. دور اینترنت، نمیتوان حصار کشید.
بهتر است قوانین طوری باشند که حفظ ارزشها و قوانین، همراه با رعایت اصل آزادی بیان و اطلاعات باشد.

هر قانون را باید با شرایط محیطی که قرار است در آن اجرا شود، سنجید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد