BitCoin

بیت کوین، یک سیستم پرداخت و نوعی پول کاملاً دیجیتال است. این مفهوم، نوعی پول است که برای کنترل تولید و تراکنشهای آن، به جای یک مرجع مرکزی، از رمزنگاری استفاده شده است.

توسعه دهندگان بیت کوین، فقط توانایی توسعه ی آن را دارند، نه تغییر در پروتکل آن. در حقیقت، کنترل بیت کوین، بدست خود کاربران است. بیت کوین تنها به شرط اجماع کامل بین کاربران، درست کار میکند.

یکی از مزایای ذکر شده در مورد بیت کوین، امنیت و کنترل آن است. یعنی کاربران بر تراکنشهای خود، کنترل کامل دارند. تراکنشها در وضعیتی انجام میشوند که اطلاعات شخصی افراد، پنهان مانده و کاربران میتوانند هویت خود را مخفی کنند. محافظت از پول نیز با تهیه ی نسخه ی پشتیبان و رمزگذاری، امکان پذیر است.

همچنین متن باز بودن و غیرمتمرکز بودن بیت کوین، عاملی برای جلب اعتماد کاربران است. آنها میتوانند در هر زمان که خواستند، به تمامی کدها، دسترسی داشته باشند. دلیل دیگر امنیت بیت کوین، عدم نیاز به وجود نفر سوم و اتکا به وی در تراکنشها است.

  

با وجود پنهان ماندن اطلاعات افراد، بیت کوین، مانند پول نقد معمولی، گمنام نیست. استفاده از بیت کوین، رکوردهای عمومی گسترده ای از خود به جای میگذارد. همچنین تابع قوانین و مقرراتی هم هست که این، احتمال جلوگیری از بررسیهای جنایی را کم میکند. مثلا با وجود محدود یا ممنوع بودن استفاده از ارزهای مجازی در برخی کشورها، در شکبه ی اجرای جرائم مالی (FinCEN) که دفتری در وزارت خزانه داری آمریکاست، راهنمای غیرالزام آوری منتشر شده که در آن، به تشریح چگونگی فعالیتهای معین در خصوص ارزهای مجازی، پرداخته شده است. پس این نوع پول، قابل کنترل است و میتواند تحت پوشش قانون قرار بگیرد.  

بیت کوین ادعا میکند که بسیار شفاف عمل میکند و تمام تراکنشها، بطور دائمی ثبت شده و قابل پیگیری میباشند. آدرسهای بیت کوین، برای تعیین مبدا و مقصد استفاده شده و پس از ارسال، توسط رکورد حاوی تراکنشهای این آدرسها، مخدوش میشوند. همه هم میتوانند از طریق سایت biteasy.com، تراز و تمام تراکنشهای هر آدرس را ببیند. همچنین چون برای دریافت سرویس و کالا، باید هویت فرد مشخص شود، بیت کوین نمیتواند کاملا گمنام بماند. اما برای حفظ حریم افراد، از آدرسهای یکبار مصرف استفاده میشود و به آنها توصیه میشود که آدرسهای خود را فاش نکنند.


با وجود این ویژگیهای بیت کوین، امکان انجام فعالیتهای مجرمانه، بدون توانایی پیگیری آن، کم است. میتوان میزان حریم خصوصی که این نوع پول دیجیتالی رعایت میکند را، میزانی بین پولهای بانکی و پول نقد دانست. چرا که نه تراکنشها به اندازه ی تراکنشهای بانکی، مشخص و قابل پیگیری است، نه به اندازه ی پول نقد، گمنامی دارد. 


منبع

نظرات 2 + ارسال نظر
عباس اسماعیلی دوشنبه 21 اردیبهشت 1394 ساعت 18:31

بیت کوین نوعی پول جدید است که در بستر اینترنت و کامپیوتر شکل گرفته است.بیت کوین یک پول غیر متمرکز است و توسط هیچ دولتی پشتیبانی نمی شود.بیت کوین نه توسط بانک های مرکزی بلکه توسط الگوریتم های ریاضیاتی گسترش می یابد.برای بدست آوردن بیت کوین بایستی آن را از طریق کارتهای اعتباری بین المللی ویا حتی پرداخت نقدی در برخی کشور ها بدست اورد.اما برای نقل وانتقالش نیاز به هیچ سیستم بانکی وجود ندارد. برای شروع باید ابتدا این برنامه را بر روی کامپیوتر یا تلفن هوشمند دریافت و نصب کنید. سپس امکان قرار دادن بیتکوین ها در حساب شخصی وجود دارد.بیت کوین شبیه طلا نیست که بشود از دل زمین استخراجش کرد. شبیه کاغذ مخصوص هم نیست که بانک های مرکزی با روش های دشوار برای حفاظت از جعل آن، چاپش کنند. در عوض، بیتکوین ها به طور کامل بر شبکه ای غیرمتمرکز از کامپیوترها و شاهکارهای رمزگذاری استوار هستند. کل سیستم بیتکوین بر پایه شبکه P2P (یا Peer-to-peer) کار می کند. معماری P2P مشابه شبکه های اشتراک گذاری فایل است که به مردم امکان می دهند آزادانه داده هایی از همه نوع، شامل فیلم ها و موسیقی های تحت پوشش قانون کپی رایت را برای هم ارسال کنند. به بیان دیگر، هیچ قطب کامپیوتری ویژه ای وجود ندارد که تمام فرآیندهای مرتبط با بیت کوین را پردازش کند. در عوض، هر کاربر بیتکوین بخشی از شبکه ای است که مجتمعا بار پردازشی برای تولید بیتکوین ها و ثبت داد و ستدهای آنها را اداره می کند. ابتدا باید بیت کوین ها را استخراج کرد. هر کامپیوتری می تواند استخراج بیت کوین را شروع کند، فقط به یک نرم افزار رایگان مخصوص برای این کار نیاز است. در بحث استخراج باید کل شبکه کامپیوترهای شرکت کننده، مقدار مشخصی کار انجام دهند تا یک بیت کوین به عنوان پاداش کارشان استخراج شود و سهم هر یک در کیف پولشان ثبت گردد.کار کردن این کامپیوترها شامل مقادیر بسیار زیادی اعمال ریاضی است وحاصل آن، به حساب صاحب کامپیوتری که یک بسته ریاضی را حل کرده، می رود. برخی افراد هزاران دلار وقف خرید سخت افزار قدرتمند برای استخراج بیت کوین می کنند، مقدار دقیق کار لازم برای استخراج یک بیت کوین، ثابت نیست. شبکه به طور خودکار مقدار کار را طوری تنظیم می کند که تعداد بیتکوین های موجود در کل سیستم با نرخی یکنواخت و از پیش تعیین شده افزایش یابد. این فرآیند تا آنجا ادامه می یابد که تعداد بیتکوین های در چرخش به رقم نهایی یعنی ۲۱ میلیون برسد. در حال حاضر نرخ تولید بیتکوین، ۲۵ عدد در هر ۱۰ دقیقه است. هر ۴ سال یکبار این عدد نصف می شود و تا سال ۲۱۴۰ کل بیتکوین های باقی مانده استخراج خواهند شد.

الهه صاحبی همراه پنج‌شنبه 17 اردیبهشت 1394 ساعت 22:26

سلام
خانم نوروزی بیت کوین الان در کشور ایران چه جایگاهی داره؟ با توجه به توضیحات کامل شما راجع به بیت کوین میشه فهمید که بیت کوین گزینه مناسبی برای دور زدن تحریم ها میتونه باشه اما آیا تا حالا از آن استفاده شده؟من اطلاعاتی در این مورد ندارم ممنون میشم راهنمایی کنید.

طبق خبری که در اسفند 92 منتشر شده بود، معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی، خبر از تنظیم مقرراتی برای استفاده از بیت کوین داده بود. همچنین وبسایتهای ایرانی ای وجود دارند که بیت کوین میفروشند. با یک سرچ ساده با کلمه ی کلیدی «بیت کوین در ایران» میتونید این سایتها رو پیدا کنید.
پس این نوع پول دیجیتالی، در ایران نیز توانایی گسترش را دارد. و قوانینی برایشان تعریف میشود.
لینک خبر سال 92 :
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13921214000112

10 اسفند 93 نیز خبری منتشر شد که طبق آن، به گفته ی معاون مرکز ملی فضای مجازی، قوانینی حاکم بر رواج پول مجازی در کشور در کمیسیو عالی تنظیم مقررات، تصویب میشوند. این قوانین با بررسی معایت و مزایای بیت کوین در نظر گرفته شد.
اگر این قوانین در شورای عالی فضای مجازی نیز تصویب شوند، به طور موقت، به مدت شش ماه، به اجرا درخواهند آمد.
لینک خبر 10 اسفند 93
http://www.mehrnews.com/news/2508864/رواج-پول-مجازی-در-کشور-تدوین-مقررات-برای-بیت-کوین-کلید-خورد

بعضی سایتها مثل سایت زیر، از دور زدن تحریمها به کمک بیت کوین در ایران خبر دادند:
http://www.tasnimnews.com/Home/Single/1848

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد