حریم خصوصی

با سلام خدمت تمامی دوستان

در این پست قصد دارم شما رو با نکاتی در باره ی حریم خصوصی آشنا کنم. همانطور که در کلاس بحث شد خیلی ها مخالف از بین رفتن حریم خصوصی هستند و بنده هم همینطور اما این مساله جوری است که بالاخره با آن روبه رو خواهیم شد! در آینده مواردی از قبیل اینکه روز گذشته چه کار کردید چه غذایی خوردید به چه کسی تلفن زدید و یا موارد دیگر  پنهان نخواهد بود و با رشد تکنولوژی در حوزه فناوری اطلاعات این امر شدنی است! برام جالب بود خیلی ها مخالف از بین رفتن حریم خصوصی بودند ولی نسبت به از بین رفتن حریمی خصوصی خود بی اطلاع هستند. یک نمونه برای شما مثال میزنم که حتما برای اکثر شما چه در این مورد خاص چه در موارد دیگر حتما اتفاق افتاده است. سیستم عامل گوشی من و بسیاری از شما آندروید است و اکثر ما نرم افزار دیکشنری روی گوشی خود نصب داریم!!! بنده مدتی است با نصب نرم افزار خاصی بر روی گوشیم سطح دسترسی های نرم افزار های دیگرم را چک کرده ام و باورتون نمیشود که چقدر ساده حریم خصوصی ما ازبین خواهد رفت!عکس زیر میزان دسترسی نرم افزار Persian dictionary میباشد که از صفحه گوشی خود اسکرین شات گرفته ام! به قسمت مربوط به گرفتن فیلم و عکس بدون اجازه ما توجه فرمایید. آیا برای شما سوال پیش نخواهد آمد چرا یک دیکشنری اجازه ی گرفتن عکس دارد؟؟؟؟


با وجود اینکه میدانیم در هنگام نصب این سوال را ازما میپرسد که با نصب این نرم افزار شما دسترسی لازم به این نرم افزار را خواهید داد تا از شما در هرجایی که دلش بخواهد عکس بگیرد شما به راحتی این اجازه را میدهید ولی بعدا در کلاس میگویید که از ازبین رفتن privacy ناراحت هستید؟؟؟ این فقط یک مثال ساده و بسیار کوچک بود و هزاران نرم افزار و هزاران قانون باعث نقض حریم خصوصی ما میشود!!!نتیجه گیری کلی از نظر خودم : ببینید هیچکس از به خطر افتادن حریم خصوصی خوشش نمیاد ولی شما آینده ای رو در نظر بگیرید(بدون دید فعلی از دنیا) که حریم خصوصی برای هیچکس وجود ندارد!! در خیلی از محیط های اجتماعی انگلیسی از اصطلاح "کنار آمدن با آن" استفاده کرده اند. هم اکنون در کشور چقدر قانون هست که من و شما از انها خوشمان نمی آید ولی به اجبار آنها را رعایت میکنیم؟ این نیز نمونه ای مثل آن است!

در آخر داخل وبلاگ بنده نیز درسی تحت عنوان ازبین رفتن پرایوسی (درس 11) وجود دارد که از محیط های اجتماعی مختلف آن را قرار داده ام. خوشحال میشوم سر بزنید . وبلاگ شخصی


نظرات 2 + ارسال نظر
رعنا نوروزی یکشنبه 20 اردیبهشت 1394 ساعت 19:49

ابتدا باید بدانیم حریم خصوصی، چگونه و در چه محدوده ای تعریف میشود. در خیلی موارد، نمیتوانیم انتظار حفظ حریم خصوصی خود را داشته باشیم. مثل مواردی از جمله موتورهای جستجو که در کلاس ذکر شد. حتی در مورد اماکن عمومی هم از بین رفتن حریم خصوصی، قابل قبول است. از آنجایی که جمعیت رو به افزایش است و کنترل این جمعیت، بدون مثلا گذاشتن دوربینهای مداربسته در اماکن عمومی، تقریباً غیرممکن است و باعث سوء استفاده و بالا رفتن میزان جرم میشود. همانطور که شما فرمودید، در مورد اپلیکیشن ها هم نمیتوان انتظار رعایت حریم خصوصی را داشت. به عبارتی، این بخش از حریم خصوصی، به تعریف طبیعی مرتبط میشود. البته تمام اینها به شرط این است که رعایت نشدن این حریم خصوصی، به ما اطلاع داده شود. با وجود این، نمیتوان به صراحت گفت که حریم خصوصی، به طول کامل معنای خود را از دست میدهد. دنیای تکنولوژی، نمیتواند حریم خصوصی ما را بطور کامل رعایت کند. اما به دور از دنیای تکنولوژی، همچنان مواردی مثل خانه و ماشین، جزئی از حریم خصوصی حساب شده و نباید نقض شود.
بطور خلاصه، به مرور زمان، حریم خصوصی نقض نمیشود، بلکه تعریف آن متفاوت میشود.

فاطمه جمشیدی جمعه 18 اردیبهشت 1394 ساعت 19:26

باازبین رفتن حریم خصوصی و رشد تکنولوژی زندگی جنبه ی دیگری پیدا خواهد کرد. شما فکر کنید در اینده بتوانید تشخیص دهید یک فرد راست میگوید یا دروغ(به طور نسبی با بررسی سوابق آن) و این کار نیز شدنی است . مثلا رئیس جمهور کشور x قصد دارد برای خود تبلیغ کند و بگوید فلان کار را قبلا کرده و فلان کار را بعدا انجام خواهد داد و اگر حریم خصوصی از بین رفته باشد شما میتوانید با داشتن سوابق و اینکه فرد راست میگوید یا دروغ بفهمید ان شخص مورد اعتماد است یا خیر!!! و دیگر دلیلی برای پنهان کردن وجود نخواهد داشت. یا به عنوان مثال اگر حریم خصوصی از بین برود شما خواهید فهمید که دوست شما که قرار است به اون پول قرض دهید ایا واقعا پول شما را پس میدهد یا نه؟ زیرا حریم خصوصی از بین رفته و شما کاملا اگاه هستید نسبت به ان شخص! البته این مستلزم تکنولوژی بالایی است ولی همانطور که خیلی چیزهای ابتدایی در زندگی امروزی برای نسل قبل جوک بوده این نیز ممکن است برای شما جوک باشد ولی در اینده شدنی است! از نظر بنده وقتی در اینده حریم خصوصی برداشته شود (برای همه) بنده نیز دلیلی برای مخالفت نخواهم دید زیرا چیزی است که برای همگان است. مثلا اگر کسی بخواهد در خانه ی شما فضولی کند شما هم میتوانید در خانه آن شخص فضولی کنید و در نتیجه این عمل کاملا بی معنی خواهد شد پس هیچکس به دنبال اذیت و ازار نمیرود زیرا یک امر طبیعی و برای همگان است!!!همانطور که جنبه های بد دارد جنبه های خوووب بسیاری دارد و باور کنید زندگی کاملا عوض خواهد شد و چهره ای جدید از دنیا به نمایش در خواهد امد. جرم و جرایم به مسخره گرفته میشود و کسی دلیلی برای جرم انجام دادن ندارد مثل مثال دزدی که در کلاس بحث شد.
و همانطور که در این پست جالب نیز دیدم چه بخوایم چه نخوایم همین الان هم حریم خصوصی ما از بین رفته فقط داریم مقاومت میکنیم !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد