به نظر شما آیا درج اطلاعات و هویت نادرست از خود در فضای مجازی امری اخاقی یا غیر اخلاقیست؟


به نظر من در این مسئله­ ما با دو چالش  روبه رو هستیم :

چالش اول: درج اطلاعات(فعالیت در اینترنت به صورت) درست با هویت نادرست(به صورت گمنام یا با اسمی مستعار).

چالش دوم: درج  اطلاعات(فعالیت در اینترنت به صورت)  نادرست با هویت نادرست(به صورت گمنام یا با اسم مستعار

).

 

در چالش اول یعنی فعالیت در اینترنت به صورت ناشناس اصولا کار غیر اخلاقی نیست چون واقعا لازم نیست کسی با اسم واقعی خودش مطلبی رو بنویسید. اگه بخواهیم طبق نظریه قرارداد اجتماعی این چالش را مورد بررسی قرار دهیم هیچ قانون مقرراتی وجود ندارد که ما را ملزم به رعایت این امر کند(من خودم به شخصه نتونستم قانونی رو علیه این چالش پیدا کنم).

البته در مواردی خاص لازم است که هویت فرد مشخص باشد مثلاً یک وکیل یا پزشک  برای آنکه بتواند مشاوره حقوقی یا پزشکی به افراد بدهد حداقل باید هویت صنفی آنها مشخص باشد تا مردم  به آنها اعتماد کنند.

در چالش دوم  این که شخصی با هویت نادرست مطالب نادرستی را از خود ارائه دهد مسلما عملی غیر اخلاقی را انجام داده است. چه شخص با هویت مشخص این کار را انجام دهد چه به صورت ناشناس مرتکب یک عمل غیر اخلاقی شده است.

همان طور که می­دانید هرچه قدر هویت افراد در اینترنت مشخص­تر باشد اولا باعث می­شود دیگران به او و حرف­های او اعتماد کنند. و ثانیاً شخص در برابر اعمال  و رفتار خود احساس مسوولیت بیشتری خواهد کرد. و بیشتر مراقب حرف­های خود در اینترنت خواهد بود.

بنابراین افراد می­توانند در اینترنت بدون معرفی خود به فعالیت بپردازند. همان طور که امروزه دیده می شود صدها هزار سایت و وبلاگ در اینترنت وجود دارد که صاحبانشان خود را معرفی نکرده­اند.

اما  در موارد لازم اگر کسی خودش را معرفی نکند یا به دروغ معرفی کند مثلاً برای فریب دادن دیگران و یا اخاضی مسلما این امری غیراخلاقی خواهد بود. و می­تواند پیگرد قانونی داشته باشد.


منبع:http://vista.ir






نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد