مجازات های در نظرگرفته شده برای ناقضان حریم خصوصی در ایران




یک تعریف ساده حریم خصوصی یعنی هر فرد این حق را داشته باشد که بدون ترس و در خلوتی که دوست دارد اطلاعات مربوط به زندگی خود را مخفی کند .دررابطه با حریم خصوصی و نقض آن در کلاس درس و همین وبلاگ اطلاعت لازم را کسب کردیم و میدونیم که همه ما باید از حریم خصوصی خود حفاظت کنیم اما اگر به دلیل کم دقتی و عدم توجه مشکلی برای ما پیش بیاد و اطلاعات ما در اختیار هکرها و ناقضان حریم خصوصی قرار بگیره ما باید چه اقدامی بکنیم؟البته امیدوارم همچین اتفاقی برای شما در این رابطه رخ نده اما داشتن آگاهی در رابطه با این امر نیز ضروری است.

 

  اگر حریم شما نقض شد

ابتدا  شما باید  به پلیس فتا مراجعه کنید  این پلیس به طور تخصصی به بررسی جرایم اینترنتی می‌پردازد. دادسرای مبارزه با جرایم رایانه‌ای نیز محل مناسبی برای طرح شکایت است نفوذ به اطلاعات شخصی و تهدید به افشا و انتشار آن، انتشار آگهی‌های کلاهبرداری اینترنتی، خرید و فروش‌ کالاهای غیرمجاز اینترنتی، فعالیت اقتصادی مجرمانه نظیر شرکت‌های هرمی، تهیه و توزیع اینترنتی مواد مخدر و روان‌گردان‌ها، انجام جاسوسی اینترنتی روی فرد خاص، ایجاد اخلال در سیستم‌های رایانه‌ای شخص حقیقی یا حقوقی، کلاهبرداری و اغفال از طریق جادوگری، رمالی، کف‌بینی و... اگر در بستر فضای مجازی شکل بگیرد همچنین تبلیغ و فروش محصولات جنسی نامشروع و غیرمجاز، مواردی است که کاربران محترم به محض مواجه شدن با آنها باید به دادسرای مبارزه با جرایم رایانه‌ای مراجعه کنند.

اگر در فضای مجازی به هر دلیل شخصی حقیقی یا حقوقی وارد حریم شما شد باید بدانید که حمایت های قانونی از شما وجود دارد و در اصولی نظیر 19، 20، 22، 40 و 42 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هرگونه تعرض به آبرو و جان و مال و حقوق و مسکن و پیشه و عقائد و اطلاعات خصوصی افراد ممنوع اعلام شده است

همچنین در قانون جرائم رایانه‌ای و مصادیق محتوای مجرمانه در فضای مجازی حریم خصوصی مورد تاکید و مجازات‌های متفاوتی برای اخلال آن در نظر گرفته شده است. در ماده 1 فصل اول این قانون با عنوان «جرائم علیه محرمانگی داده‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی» آمده است که «هر کس به طور غیرمجاز به دادهها یا سیستمهای رایانهای یا مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است دسترسی یابد، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد».

خسته شدید این همه موارد حقوقی خوندید؟خب همه باید این اطلاعاتو داشته باشیمJ

برابر ماده 3 قانون جرائم رایانه‌ای نیز شنود اطلاعات حبس از یک تا سه سال یا جزای نقدی از بیست تا شصت میلیون ریال یا هر دو مجازات؛ انتشار اطلاعات به صورت غیر مجاز  به حبس از دو تا ده سال؛ فروش یا افشای اطلاعات به سازمان یا شرکت یا گروهی دیگر به حبس از پنج تا پانزده سال را برای خاطی به همراه دارد.

باید بدانید اگر کسی به طور غیرمجاز داده‌های شما را از سیستم یارانه‌تان حذف، تخریب یا غیرقابل پردازش کرده است به حبس از شش ماه تا دو سال یا جزای نقدی از ده تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم می‌شود.

دیگه آخراشه با دقت بخونید!!!

برابر ماده 10 این قانون نیز مخفی کردن داده‌ها، تغییر گذرواژه که مانع دسترسی اشخاص به دادههای سیستمهای رایانهای خودشان می‌شود از نود و یک روز تا یک سال حبس یا جزای نقدی از پنج تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات را به همراه دارد. لازم است بدانید که برداشتن داده‌های دیگری بدون اجازه نیز با مجازات پاسخ داده شده است. برابر ماده 12 قانون جرائم رایانه‌ای و مصادیق محتوای مجرمانه در فضای مجازی این افراد به جزای نقدی از یک تا بیست میلیون ریال و در غیر این صورت به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهند شد.البته در این میان قانون درباره هتک حرمت سختگیرانه‌تر برخورد کرده است و هرکس به وسیله سیستمهای رایانهای،‌ فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف و آن را منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. اگر این تغییر به صورت مستهجن باشد، مرتکب به حداکثر هر دو مجازات مقرر محکوم می‌شود. انتشار تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری و انجام این اعمال به قصد تشویش اذهان عمومی نیز با مجازاتی مشابه پاسخ داده می‌شود تموم شد!خسته نباشید:)

منبع:

http://www.hemayat.net/detail/News/1329

 

 

 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
عباس اسماعیلی سه‌شنبه 22 اردیبهشت 1394 ساعت 09:08

به پدیده نقض حریم خصوصی در فضای مجازی باید از دو جنبه توجه کنیم:1-فرد بزه کار 2-فرد قربانی
در زمینه نقض حریم خصوصی در فضای مجازی نقش فرد قربانی بسیار مهم تر از فرد بزه کار است.چرا که بسیاری از موارد نقض حریم خصوصی در فضای به نوعی با اجازه ناآگاهانه خود فرد قربانی اتفاق می افتد.این موضوع دلایل زیادی می تواند داشته باشد.که شاید به توان مهم ترین آن را عدم شناخت و آگاهی افراد از فضای مجازی و نرم افزار های کاربردی آن دانست.دلایل دیگری هم که کارشناسان حقوقی برآن تاکید دارند از جمله: . ضعف شخصیتی و عدم دقت در محافظت از داده ها و ... . به طور مثال وقتی شخص خصوصی ترین اطلاعات خودش را بر روی هارد دیسک ویا فلش قرار می دهد ویا زمانی که کامپیوتر خود را در اختیار فردی دیگربرای تعمیر ویا هر کار دیگر قرار می دهد به نوعی خود درمعرض خطر تجاوز به حریم خوصی قرار داده است.اما از دید بزه کار نیز نمی توان گفت که موارد فوق دلیلی بر اجازه برای نقض حریم خصوصی افراد می تواند باشد.
مصادیق نقض حریم خصوصی در فضای مجازی:
در زیر به برخی مصادیق نقض حریم خصوصی در فضای مجازی که در قانون جرایم رایانه ای جرم انگاری شده است می پردازیم:
دسترسی غیرمجاز به داده های رایانه ای یا مخابراتی نظیر هک ایمیل یا اکانت افراد
شنود غیرمجاز محتوای در حال انتقال در سیستمهای رایانه ای یا مخابراتی نظیر استفاده از کی لاگرها و نرم افزارهای شنود چت
دسترسی غیرمجازبه داده های سری در حال انتقال در سیستمهای رایانه ای یا مخابراتی یا حامل های داده یا تحصیل و شنود آن
در دسترس قرار دادن دادههای سری در حال انتقال در سیستمهای رایانه ای یا مخابراتی یا حامل های داده برای اشخاص فاقد صلاحیت
نقض تدابیر امنیتی سیستمهای رایانه ای یا مخابراتی به قصد دسترسی به داده های سری در حال انتقال در سیستمهای رایانه ای یا مخابراتی
از کار انداختن یا مختل نمودن سیستمهای رایانه ای یا مخابراتی بطور غیرمجاز نظیر غیرفعال سازی دیتابیس تارنماها و ممانعت از دسترسی افراد به سایتهای شخصی
هتک حیثیت از طریق انتشار صوت و فیلم تحریف شده دیگری بوسیله سیستمهای رایانه ای یا مخابراتی
نشر اکاذیب از طریق سیستم های رایانه ای یا مخابراتی به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی
- فروش یا انتشار یا در دسترس قرار دادن گذرواژه یا هر دادهای که امکان دسترسی غیرمجاز به دادهها یا سیستمهای رایانهای یا مخابراتی متعلق به دیگری را فراهم میکند.
آموزش نحوة ارتکاب جرایم دسترسی غیرمجاز، شنود غیرمجاز، جاسوسی رایانهای و تخریب و اخلال در دادهها یا سیستمهای رایانهای و مخابراتی.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد