بررسی امنیت در شبکه های اجتماعی



   شبکه‌های اجتماعی، نوعی ساختار اجتماعی محسوب میشود که از گره های متعددی تشکیل شده است که این گره ها می توانند افراد حقیقی یا سازمان ها باشند. در زمان کوتاهی که از عمر شبکه‌های اجتماعی گذشته است آن ها به میدانگاه اصلی فضای وب تبدیل شده‌اند. 

مطالب در شبکه های اجتماعی به صورت کامل به همراه عکسی چشم‌گیر و لینکی به مطلب اصلی باز نشر می شوندو به مخاطبین کمک می‌کند که درباره‌ محتوا اطلاع یابند، آن را مصرف کنند و احتمالاً، درصورت پسندیدن آن، محتوا را برای دسترسی دیگران هم‌خوان کنند.

حقیقت این است که شبکه های اجتماعی مانند تکنولوژی های دیگر دنیای ITدر حال تغییر و رشد هستند و بسیاری از جنبه‌های فعالیتای انها هنوز ناشناخته مانده‌اند.شبکه اجتماعی جذب مخاطب و یادگیری برای یک هدف اجتماعی را آسان می‌کنند و از سوی دیگر، به نهادهای اطلاعاتی نیز امکان می‌دهد که فهرستی از افراد فعال و علاقه‌های آن‌ها را تهیه کنند. این، همان چالش بزرگ شبکه‌های اجتماعی است. مجموعه‌ اخباری که درباره‌ نظارت‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی و خطرات ابزارهای مدرن ارتباطی و محیط‌های اینترنتی منتشر می‌شود می‌تواند فعال اجتماعی و کاربر معمولی را، به این تصمیم برساند که برای دوری از این خطرات از این فضاها خارج شوند و بیخیال دسترسی به دنیایی از امکانات شوند و همانطور که خودمان می دانیم در فضای امروز بدون آن‌ها فعالیت اجتماعی اگر اساساً ناممکن نباشد، بسیار سخت است. شبکه‌های اجتماعی، با تمام خطرات و مشکلات امنیتی آن‌ها، مورد انتخاب کاربران قرار گرفته‌اند و هرچند استدلال‌های زیادی علیه کارآیی آن‌ها وجود دارد، اما فعالان اجتماعی چاره‌ای جز حضور و فعالیت در آن‌ها را ندارند

نکته‌ی مهم این است که ایا می‌توان با مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها، خطرات این فضاها را کمتر کرد و بیشترین کاربری را از آن‌ها گرفت؟

اگرچه شبکه‌های اجتماعی تنظیماتی برای حریم شخصی ارایه می‌دهند، اما برای موارد حساس نباید به این تنظیمات اطمینان کرد. جزئیات تنظیمات حریم شخصی در شبکه‌های اجتماعی در طول زمان تغییر میکنند و کاربران فرصت ندارند هم‌پای این تغییرات، حریم شخصی خود را به‌روز کنند.حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی مانند یک حساب کاربری در جیمیل است. این حساب را باید با اسم، رمز مناسب و در صورت امکان اتصال به تلفن همراه امن کرد.تغییر دوره‌ای اسم رمز، لاگین نکردن روی کامپیوترهای مشکوک، نسپردن اطلاعات کاربری به دیگران از نکات ابتدایی چگونگی حضور در شبکه‌های اجتماعی‌ است. علاوه بر این‌ها، ابزارهای مختلف اینترنتی در طول زمان به دلیل حمله یا اشتباهات کدنویسی و تنظیمات، منجر به آسیب‌پذیر شدن حریم شخصی افراد شده‌اند. اطلاع حساس و محرمانه را نباید در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت، ارائه کرد. یکی از نکات کلیدی در شبکه‌های اجتماعی این است اطلاعاتی که در آن‌ها منتشر می‌شود قابل حذف نیست. شبکه‌های اجتماعی تلاش می‌کنند کارکردهای جدیدی برای خود تعریف کنند. برای مثال، زمانی که به کسی در فیسبوک پیامی می‌دهید، این خطر را پذیرفته‌اید که او این پیام را برای دیگران بازنشر کند و یا دیگران را به گفت‌وگو اضافه کند و آن‌ها متن کامل گفت‌وگو را ببینند.

و نکات کلی که در مورد استفاده از شبکه‌های اجتماعی مطرح است :

  • چه کسی می‌تواند به اطلاعاتی که در تارنما می‌گذارم، دست‌رسی داشته باشد؟
  • چه کسی می‌تواند روی اطلاعاتی که در شبکه‌ی اجتماعی می گذارم، کنترل داشته باشد و مالکیت آن‌ها با کیست؟
  • چه اطلاعاتی می‌تواند از طریق افراد طرف تماس من، به افراد دیگر انتقال پیدا کند؟
  • آیا اهمیت دارد که افراد طرف تماسم چه اطلاعاتی در مورد من را با دیگران به اشتراک گذارند؟
  • آیا همه‌ی افرادی که با آن‌ها در ارتباط هستم، مورد اعتماد من هستند؟.
  • مطمئن شوید که تنظیم‌های امنیتی پیش‌فرض که شبکه‌ اجتماعی به شما پیشنهاد داده را خوب درک کرده و راه تغییر آن را بدانید.
  • در نظر داشته باشید که از شناسه‌های جداگانه یا حتی نام‌های مستعار و متفاوت برای فعالیت‌ها و تبلیغات استفاده کنید.
  • وقتی که در مکان عمومی و از طریق اینترنت عمومی به شبکه‌های اجتماعی وارد می‌شوید، مطمئن شوید که رمز عبور و جزئیات وارد شدن به آن تارنما را از تاریخچه مرورگر رایانه‌ی عمومی کاملا از بین ببرید.
  • برای دسترسی به شبکه‌های اجتماعی به جایhttp   ازhttps استفاده کنید. این کار برای حفاظت از نام کاربری، رمز عبور و اطلاعات دیگری که در شبکه‌های اجتماعی گذاشته‌اید، لازم است.
  • در مورد میزان اطلاعاتی شخصی که از خود می‌گذارید حتی اگر افراد شبکه‌ خود را می‌شناسید احتیاط به خرج دهید چرا که کپی کردن اطلاعات شما برای افراد بسیار ساده است.
  • بیشتر شبکه‌های اجتماعی به شما این اجازه را می‌دهند که اطلاعات خود را با شبکه‌های اجتماعی دیگر ادغام کنید. برای مثال می‌توانید آخرین اخبار را روی شناسه‌ی توییتر خود بفرستید و به صورت خودکار، این اطلاعات در شناسه‌ی فیس‌بوک خود نیز بفرستید. وقتی که شناسه‌های شبکه‌ اجتماعی خود را با هم ادغام می‌کنید بسیار محتاط عمل کنید چرا که ممکن است در یک تارنما دارای نام مستعار باشید اما در دیگری همه‌ی اطلاعات درست شما در حال نمایش باشد.
  • در مورد بی‌طرف بودن محتواهایی که به شبکه‌های اجتماعی می‌فرستید، محتاط باشید. هرگز به شبکه‌های اجتماعی به چشم میزبان اولیه محتواهای خود نگاه نکنید. اگر دولت ناگهان از محتوای ناشایسته‌ای در شبکه های اجتماعی اطلاع پیدا کند، به راحتی می تواند دست‌رسی به آن شبکه اجتماعی را در محدوده خود مسدود کند. اداره‌ کنند‌گان شبکه‌های اجتماعی ممکن است تصمیم به پاک کردن محتواهای مورد ایراد بگیرند چرا که این کار برای اداره کنندگان در مقایسه با کاربران برای روبه‌رو شدن با قوانین سانسور یک کشور آسان‌تر است .

پس قبل از اینکه عضو یک شبکه اجتماعی شویم درباره تنظیمات و مسائل مربوط به امنیت آن اطلاعات کافی را به دست آوریم و با این رعایت این نکات آسیب های امنیتی ناشی از شبکه های اجتماعی را تا حدی کاهش دهیم. 

 منابع

https://academyzamaneh.com/846
https://info.securityinabox.org/fa/generaltips

نظرات 2 + ارسال نظر
سپیده بهرامیان سه‌شنبه 12 خرداد 1394 ساعت 12:06

چندین راهکار که به والدین کمک می کند تا نکاتی را به کودکان در فضای مجازی آموزش دهند:
ابتدا باید تفاوت بین به اشتراک گذاری اطلاعات و فاش کردن آن را به کودکان خود بیاموزید مثلاً وقتی در اینترنت صحبت از به اشتراک گذاری عکس، عقاید، تجربه ها و .... است به کودکان بیاموزیم هرگز اطلاعات شخصی، شماره تماس، آدرس، شماره حساب بانکی، پس ورد و .... را به اشتراک نگذارند. همچنین با آنها در مورد اینکه اگر عکس یا اطلاعاتی را در اینترنت به اشتراک گذارند، اگر چه می توان بعدها آن را حذف کرد اما امکان خطر حتی در همان زمان کوتاه وجود دارد، و نمی توان اثرات آن را به کلی از بین برد، صحبت کنید.
به کودکانمان آموزش دهیم هرگز با غریبه ها در محیط مجازی صحبت نکنند حتی اگر در حین صحبت کردن بتوانند آنها را ببینند : گفتگو با فرد غریبۀ آنلاین، خطرناک و مضر است ، رابطه ای ممکن است بین آنها به وجود آید و آن فرد غریبه این رابطه را تا زمانی که فرزند شما به او اعتماد پیدا کند، ادامه ، و این موضوع می تواند موجب سوء استفاده از او گردد.
همیشه ارتباط دوستانۀ خود با فرزندانتان را حفظ کنید تا آنها بدانند شما همیشه آمادۀ صحبت با آنها در رابطه با هر مشکل یا مسأله ای که برای آنها در فضای مجازی رخ می دهد، هستید.
هنگام استفادۀ آنها از اینترنت، با آنها همراه شوید و برای خود در وب‌سایت هایی که فرزندتان در آن عضویت دارد، صفحه ای بسازید و عضو شوید. این کار به شما کمک می کند تا بتوانید بهتر با نحوه فعالیت و ارتباطات آن آشنا شوید و همچنین بتوانید تمام کارها و دوستان فرزندانتان را تحت نظر قرار دهید.
با این راهکارها می توانید کودکان خود را در فضای مجازی کنترل کنید. اما باز هم این راهکارها 100% نیست و نباید به اینها اکتفا کرد.

لیلا بابائی چهارشنبه 23 اردیبهشت 1394 ساعت 15:11

با این موافقم که شبکه های اجتماعی فواید بسیاری هم دارند ولی با رعایت کردن چند نکته امنیتی نمی توان امنیت آن را به طور کامل تضمین کرد. به خصوص که بسیاری از افراد استفاده کننده افراد عادی هستند که اطلاعات ناچیزی در مورد امنیت شبکه های اجتماعی دارند، بسیار تحت تاثیر جو هستند و در مقابل افرادی که از اطلاعات سوء استفاده می کنند در سطح بسیار بالاتری قرار دارند.

بله به نظر من هم نمی توانیم آسیب های امنیتی ناشی از شبکه های اجتماعی را بطور کامل از بین ببریم اما میتوانیم این ایب های امنیتی را تا حدود چند درصد کاهش دهیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد