بررسی عملکرد اسکنرهای بدن

نشریه سان ،چاپ لندن ، نخستین رسانه ای بود که رسوایی سوء استفاده از اسکنرهای جدید نصب شده در فرودگاه هیثرو را فاش کرد. نشریه سان نوشته است ، یکی از کارکنان امنیتی مرد فرودگاه هیثرو ، همزمان با عبور تصادفی یکی از همکاران زن خود از میان دستگاه ، تصویر اسکن شده وی را ضبط کرده است. این در حالیست که این حادثه باعث شد تا منتقدان،  مردم و نیز کمیته ای از وزارت کشور انگلیس ، نسبت به نقض حریم خصوصی خود توسط این دستگاه ها، بیمناک شوند...

بچه ها این خبر داشته باشید حال به بررسی عملکرد این دستگاه ها میپردازیم:

بادی اسکن نوعی اسکنر جدید است که نشان دهنده تمام بدن انسان می باشد که این نوع نمایشگرهای میکرومغناطیسی با استفاده از فن آوری امواج رادیویی پویش بسیار دقیقی از بدن انسان را به عمل می آورند که این امر در فرودگاهها و زندانها و حتی در مراکز پزشکی، هسته ای نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. دستگاه بادی اسکن(bady scan) تا پوست بدن و حتی درون بدن انسان را وارسی می کند.

مزایا استفاده از اسکنرها

  • در زندان ها جهت کشف حمل انواع مواد مخدر توسط زندانیان به داخل زندان از دستگاه های بادی اسکن استفاده می کنند و الان در زندان قزلحصار کرج مورد استفاده قرار گرفته که منجر به کشف مواد بلعیده شده توسط زندانی ها شده است و مانع از ورود بسیاری مواد مخدر به داخل زندان شده است و جلوی استفاده افراد سودجو که زندان های کشور را آلوده می نمایند می گردد و در آینده در کلیه زندانها از این دستگاه استفاده خواهد شد.
  • در فرودگاه ها برای اسکنر مسافر در کابینی قرار گرفته و با بالابردن دست ها تمام بدن وی توسط امواج میلیمتری عکسبرداری 3 بعدی شده و سپس تصاویر به یک مرکز رایانه ای در دو طبقه پایین تر منتقل می شودو بدن شخص را به نمایش می گذارد. بر خلاف دستگاه های حساس دیگر در مقابل فلزات، تصویری از کل بدن را به نمایش می گذارد و می تواند پلاستیک با مواد منفجره شیمیایی جاساز شده در لباس را نشان دهد و حتی اگر ضربه ای در پوست بدن انسان وجود داشته باشد دقیق نشان می دهد که این امر ضریب امنیتی پروازها را در فرودگاه ها و یا در زندان ها رابه طور چشمگیری افزایش می دهد.
  • با توجه به شمار زیاد پروازها کنترل تک تک مسافران می تواند فرودگاهها را با کمبود امکانات مواجه کند.

معایب استفاده از اسکنرها:

  • یکی از مهمترین معایب آن نقص حریم خصوصی مسافران و نادیده گرفتن حقوق مدنی آن ها است تصویر برهنه و عریان افراد را بدون هیچ پوششی به نمایش می گذارد.
  • به گفته برخی دانشمندان به دلیل امواج میلیمتری که این دستگاه دارد حدود20 برابر دستگاههای دیگر پرتوهای ایکس تولید می کند که برای انسان مضر بوده و برای پوست بدن انسان خطر بروز سرطان پوست را تا 20 برابر افزایش می دهد.
  • این دستگاه ها بسیار وقتگیر بوده و روزهایی با ترافیک مسافر بالا قادر به پاسخ گویی مناسب نیستند
  • اسکنرها علاوه بر نقض حریم خصوصی، بر روی "دی ان ای" افراد نیز تاثیر نامطلوبی برجای می گذارد.
  • بر روی سیستم ایمنی بدن انسان ها تاثیر می گذارند .
  • بچه ها و مسافرانی که دارای جهش ژنتیکی هستند (حدود یک نفر در هر 20 نفر) در معرض خطر بیشتری نیز قرار دارند؛ زیرا بدن آنها توانایی بازسازی سلول های آسیب دیده در اثر اشعه ایکس را ندارد.

حالا بعد از آشنا شدن با مزایا و معایب این دستگاه به بررسی این که آیا باید از این دستگاه استفاده کنیم یا نه می پردازیم؟
کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس استفاده از این اسکنرها در تضاد با اصول اخلاقی و موازین حقوق بشری دانسته است. در حال حاضر برخی از مسافران بصورت گزینشی برای بازرسی از طریق اسکنرهای بدن نما انتخاب می شوند و معیارهای گزینش مسافران روشن نیست و به نظر می رسد که بیشتر مسافران مسلمان و یا مسافران کشورهای خاص وادار می شوند که در مقابل اسکنرهای بدن نما قرار بگیرند واین محدود به افراد خاص بودن حقوق، آزادی افراد و بحث عدالت در نظریه اخلاقی وظیفه گرا را نقض می کند. نمایشگرهای جدید که شامل نمایش بدن افراد با تصاویر شفاف است، نگرانیهایی را در مورد حفاظت مناسب اطلاعات شخصی ما به همراه دارد ؟

به نظر من این عملکرد این دستگاه ها طبق نظریه اخلاقی وظیفه گرا، غیر اخلاقی و ناقض حریم خصوصی میباشد و همانطور که گفته شده این اطلاعات ممکن است فاش شوند. به علاوه اشعه تولیدی توسط این دستگاه برای بدن انسان مضر است. در نتیجه استفاده از آن ها باید متوقف شود و باید این اسکنرها با دستگاه ها و تکنولوژی های دیگری که کمتر ناقض حریم خصوصی میباشد و آسیب های ناشی از آن برای سلامتی بسیار کمتر است جایگزین شوند.


منبع:    http://parnya-85.persianblog.ir/tag 

نظرات 2 + ارسال نظر
پریسا صالحی پویا جمعه 25 اردیبهشت 1394 ساعت 15:39

چندی پیش اتحادیه اروپا بر مبنای مواد منشور حقوق اساسی مبتنی بر شان انسانی و حفظ حریم خصوصی، قوانین جدیدی را در این باره وضع کرده است. 1- تصاویر نباید ذخیره شوند و ماموری که تصاویر را تحلیل میکند باید در اتاقی مجزا از دستگاه قرار گرفته باشد. 2- به دلیل نگرانی از عوارض جانبی این اسکنرها بر سلامتی افراد ، فقط دستگاه های بدون اشعه x باید در فرودگاه ها مورد استفاده قرار بگیرند. 3- تصاویر بدن برهنه با اشکال گرافیکی جایگزین شوند و ... اگر این موارد رعایت شود تا حدودی معایب استفاده از این اسکنرها نیز کاهش میابد.

الهه صاحبی همراه چهارشنبه 23 اردیبهشت 1394 ساعت 19:23

از نظر من استفاده از اسکنر‌ها تجاوز به حریم شخصی افراد هستش، زیرا علاوه بر بسته‌های پنهان شده احتمالی، اندام افراد را در مانیتور‌های مقابل ماموران امنیتی نشان میدهد.حالا اگه تصاویر این اسکنر به دست افراد در کمین فرصت برای اخاذی یا سوءاستفاده بیفتد دیگر کاری از دست کسی بر نمی آید.خب با وجود این همه تکنولوژی و دانشی که سازندگان این اسکنرها دارند میتونند دستگاه دیگه ای ایجاد کنند که با دقت بالایی باشه و وقتی رو بدن کسی این دستگاه قرار میگیره مثلا آژیر بکشه و حتما نیازی نیست حالا تصاویر بدن افراد مشخص باشه.اینکار در واقع توهین به شان مسافران محسوب میشه!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد