فیلترینگ همه جا هست


 همان طوری که  همه ما میدونیم استفاده از هر تکنولوژی علاوه بر مزایای که داره معایب و ایراداتی هم داره که بحث فیلترینگ هم از جمله مواردیه که ممکنه از طرفی باعث ایجاد آسیب و صدمه به کاربران بشه و یا حتی امنیت و آسایش را برای مردم فراهم کنه ! بر خلاف بعضی از ماها که فکر میکنیم فقط فیلترینگ در کشور ما وجود داره و باعث محدود کردن کاربران میشه اما جالبه بدونید تعداد کشورهایی که بحث فیلترینگ در آنها مطرح نیست کمه و بیشتر کشورها بحث فیلترینگ را در دستور کار دارند.

 

 

در ادامه کشورهایی را براتون معرفی میکنم که بحث فیلترینگ در آنها مطرح است:

کره جنوبی

 در کره جنوبی تعداد کاربران اینترنتی زیاد هستش به صورتی که بیش از 90درصد مردم آنها در خانه های خود اینترنت دارند و این کشور جز پیشرفته‌ترین کشور جهان از نظر دسترسی به اینترنت پر سرعت محسوب میشه و به عنوان متصل ترین کشور به اینترنت شناخته شده است. از سال 2001 قوانینی در جهت کنترل محتوای اینترنت برای  کاربران این کشور وضع شد که طبق این قانون دسترسی به اینترنت برای گروه های مختلف جامعه محدود شد وشرکت های فراهم کننده  خدمات اینترنتی ISPها ملزم به مسدود سازی دسترسی به سایت های غیر اخلاقی و تهدید کننده امنیت ملی هستند. براساس همین قانون باید روی رایانه هایی که در مدارس و کتابخانه ها وجود دارد، نرم افزارهایی نصب شود تا دسترسی به اینترنت برای کاربران مسدود شود.

 

هنــــــــــد و چین

هندو چین جز پرجمعیت ترین کشورهای جهان هستن پس همین طور که کاملا واضحه وجود تعداد زیاد کاربران اینترنتی در این کشورها طبیعیه. هند یکی از پر جمعیت‌ترین کشورهایی که بیشترین وب سایت های خبری را در آسیا دارد . در هند بر اساس سیاست هایی که کشور اتخاذ کرده، دسترسی به وب سایت های غیر اخلاقی، نژاد پرستی، شرط بندی و سوء استفاده از کودکان مسدود شده است. همچنین کشور چین با داشتن بیشترین تعداد کاربران اینترنتی در جهان، محدود کننده‌ترین قوانین استفاده از شبکه جهانی اینترنت را داشته و برای کاربران خود به شیوه ای سخت گیرانه این قوانین را اعمال می کند.

امریکا

 محدودسازی دسترسی کاربران به اینترنت در آمریکا هم وجود داره ولی به روشهای کاملا حرفه ای ونامحسوسی صورت می گیردتا از دسترسی اقشار مختلف به برخی  سایت های غیر مجاز جلوگیری بشه. طبق قانون این کشور فیلتر ومسدود ساختن محتویات غیر اخلاقی مجاز میباشد..پس از حملات 11 سپتامبر پای دولت آمریکا به حیطه فیلترینگ باز شد و آمریکا با چالشی جدی در مواجهه با اینترنت روبه رو شد و دولت این کشور قوانین محکمی را اتخاذ کرد تا جایی که حامیان حریم خصوصی و آزادی های مدنی به اعتراضات گسترده ای علیه دولت بوش دست زدند.

ایتالیا

بیان شده است که فیلترینگ وسانسور محتوای اینترنت در ایتالیا بسیار رایج است .این محدود سازی دسترسی مردم را به محتوای وب سایت های خاص وحتی برخی شبکه های تلویزیونی جلوگیری می کند.

 

ایران و فیلترینگ هوشمند

در کشور ما  بحثی  با عنوان فیلترینگ هوشمند مطرح شده تا محتوای نامناسب اینترنت، به شکل درستی فیلتر شود و دسترسی کلی به وب سایت ها محدود نشود. این پروژه با تست روی شبکه اجتماعی اینستاگرام، کار خود را آغاز کرده است که هنوز این پروژه در فاز اولیه خود قرار داره!. در شبکه های اجتماعی تلفن همراه، مسئله لزوم نظارت بر شبکه های اجتماعی موبایلی، مطرح شد و دولت تعهد داد  برنامه هایی نظیر وایبر، واتس اپ و اینستاگرام را در صدر لیست خود قرار بده و آن هارا فیلتر کند که این برنامه ها به صورت کامل فیلتر نشدند و قرار شد که به صورت هوشمند بخش هایی از این برنامه ها که باعث آسیب می شوند، محدود شوند.

منبع:

http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=291935

نظرات 5 + ارسال نظر
معصومه هاشمی دوشنبه 28 اردیبهشت 1394 ساعت 23:04

من شخصا با فیلترینگ موافقم، چون مسائلی هستند که متاسب با هر فرهنگی در آن کشور غیر اخلاقی و مجرمانه محسوب می‏شوند. و اگر نظرسنجی برای افراد برگزار کنیم تقریبا 100 افراد با امر فیلترینگ این مسائل موافق هستند، چون از نتایج بدی که ممکن است در اجتماع بگذارند با اطلاع هستند.
اما نکته ای که به نظرم میرسد، مسائلی هستند که مورد فیلترینگ قرار می‏گیرند اما در واقع به اشتباه اینکار انجام میشود و منظورم اشتباه در مسائل فناوری نیست، و صرفا با سلیقه ی شخصی فیلترینگ انجام میشود!!!
در مساله فیلترینگ هوشمند، اینطور که به نظر میرسد با توجه به سن ، جنسیت و رشته فعالیت های افراد فیلتر مورد نظر برای آنها انجام میشود که این خود محدودیتی برای افراد ایجاد میکند که غیر استاندارد است.
مثلا من اگر دانشجوی آی تی هستم ممکن است به مسائل پژشکی علاقه مند باشم اما فیلترینگ هوشمند باعث میشود نتوانم به مسائل پزشکی مراجعه کنم صرفا به دلیل اینکه ممکن است مسائلی شبیه به مسائل غیر اخلاقی در این زمینه وجود داشته باشد.
و تجربه ای که شخصا برایم در اینستاگرام پیش آمده فیلترشدن بعضی صفحات مموسیقی است!!!که کاملا بی مورد فیلتر شده اند...به نظرم کارشناسی بیشتری باید در این زمینه انجام شود.

پریسا صالحی پویا جمعه 25 اردیبهشت 1394 ساعت 15:08

به عقیده من طراحی صفحه ای با عنوان "پیوندها" در مواقعی که یک سایت فیلتر میشود، می تواند مفید واقع شود. چراکه در بسیار ی از موارد کاربران اینترنت نمیدانند چگونه سایت های خوبی راکه نیاز دارند پیدا کنند و به همین دلیل گاهی به طور ناخواسته وارد سایتهایی میشوند که مناسب نبوده ویا مجرمانه هستند .اما با راه اندازی سایت پیوندها عملا امکانی بوجود می آید که مردم با سایتهای خوب آشنا شوند. از طرفی دیگر پس از راه اندازی چنین صفحه ای صاحبان سایت های نامناسب متوجه میشوند که هر سایتی را که راه اندازی می نمایند نه تنها فیلتر میشود بلکه بواسطه فیلتر شدن آن و نمایش سایت پیوندها، صدها سایت مناسب نیز تبلیغ میشوند.

رعنا نوروزی جمعه 25 اردیبهشت 1394 ساعت 01:30

تکنولوژی و اینترنت، با ایجاد سرعت در انتقال و نفوذی که بین مردم دارد، میتواند هر خبر، مفهوم یا حتی عقیده ای را به سرعت گسترش دهد. این خاصیت اینترنت، برای استفاده های مفید، بسیار خوب و عالی است. اما طبیعتا به همان اندازه که میتوان از آن استفاده ی مفید کرد، میتواند باعث سوء استفاده و استفاده های مجرمانه یا غیراخلاقی نیز قرار بگیرد. پس وجود فیلترینگ، کاملاًٌ امری ضروری است. هدف آن هم باید جلوگیری از فعالیتهای مجرمانه و غیراخلاقی باشد. این موارد، در کشورهای مختلف، نسبت به عرف کشور و قوانینش، متفاوت است. تا اینجا هیچ مشکلی وجود ندارد و فیلترینگ مورد قبول است. اما وقتی مصداق یابی موارد مجرمانه و غیراخلاقی به صورت سلیقه ای و اشتباه، انجام میشود، با سایتهایی روبرو میشویم که مجرمانه یا غیراخلاقی نیستند، اما چون طبق سلیقه ی فیلترکنندگان نیستند، فیلتر میشوند. اینجاست که مشکل بوجود میاید و فیلترینگ، به چالش کشیده میشود.

در مورد این قسمت از حرفتون که در قسمت نظرات گفتید: « یکسری از افراد واقعا از اساس با بحث فیلترینگ مشکل دارن و اونو امری غیر لازم میدونن و بیان میکنن باید فرهنگ سازی بشه تا مردم خودشون به سمت سایت های غیر اخلاقی و از این موارد نرن »
البته که فرهنگ سازی یک راه حل برای استفاده ی درست از اینترنت و در نتیجه کاهش شدت فیلترینگ است. سایتهای بسیاری، مثل شبکه های اجتماعی، قابلیت استفاده ی نادرست را دارند. فرهنگ سازی و آموزش، در این قسمت بکار میاید. اگر استفاده ی افراد از این شبکه ها نادرست باشد و به جامعه آسیب بزند، ممکن است فیلتر کردنشان نتیجه ی خوبی داشته باشد . اما نتیجه ی بهتر، زمانی حاصل میشود که فرهنگ استفاده از شبکه های اجتماعی نهادینه شود و به افراد یاد داده شود که استفاده ی مفید از این شبکه ها، چگونه است. مثل تبادل اخبار و اطلاعات، گفتگوهای و ایجاد مثلا گروههای کتابخوانی، و ... .

بله شما درست میگید که فرهنگ سازی راه حلی برای استفاده ی درست از اینترنت هستش همانطور که خودتونم در نظرتون گفتید فیلترینگ امری ضروریه و مطمئنم شما خوتون هم قبول دارین که اگر فیلترینگ نباشه و فقط بگیم فرهنگ سازی خب کافی نیست من میگم تو هر جامعه ای افرادی وجود دارند که حتی با وجود فرهنگ سازی دست به اقداماتی میزنند که منجر به آسیب رساندن به بقیه مردم میشه.مثلا در کشور ما خیلی از موارد فرهنگ سازی شده و همه میدونن یکسری کارها را نباید انجام بدن ولی باز یکسری افراد به این امور پایبند نیستند و اونو نقض میکنن.
من با بیان اینکه گفتم
« یکسری از افراد واقعا از اساس با بحث فیلترینگ مشکل دارن و اونو امری غیر لازم میدونن و بیان میکنن باید فرهنگ سازی بشه تا مردم خودشون به سمت سایت های غیر اخلاقی و از این موارد نرن »
تنها مخاطبانی مد نظرم هستش که واقعا بیان میکنن که فیلترینگ نباید وجود داشته باشه و فقط با فرهنگ سازی مسایل حل بشه.درصورتی که شما هم همسو با نظر من بیان کردید که فیلترینگ کاملا ضروری است و باید باشه ولی فرهنگ سازی هم در کنارش باشه درسته؟منم با این نظر موافقم ولی اگه بگیم کلا فیلترینگ نباشه و دل به فرهنگ سازی ببندیم اینه که جمله ی اشتباهیه!

الهه کریمی پنج‌شنبه 24 اردیبهشت 1394 ساعت 21:18

این که هر کشوری فیلترینگ رو اجرا میکنه امری کاملا طبیعی است چون هر کشوری با توجه به سیاست های خود و اقتضاعاتی که آن کشور دارد این کار راانجام میدهد.سوالی که اینجا هست آیا با فیلتر کردن مردم دیگر سراغ این سایت ها نمیروند ب ؟به نظر من جواب منفی است با یک مثال توضیح بدیم فرض کنید این وبلاگ فیلتر شود قطعا نصف بیشتر بچه های کلاس از این وبلاگ دیدن میکنن و شاید با دقت بیشتری هم بخوانند و نظرات بهتر و جالب تری هم بدهند .یه جمله ای من جایی خوندم که نوشته بود "الانسان حریص بالمنع ".به نظر من فیلترینگ نمیتونه جلوی خیلی چیزا رو بگیر اگه دولتها میخواهند جلوی جرم و بعضی مسایل دیگر را بگیرند اول باید آموزش و فرهنگ سازی درستی انجام دهند.

بله شما درست میگید مسلما همیشه راه هایی برای دور زدن قانون و منعیات وجود داره و طبق گفته خودتون اگر ما انسان ها از چیزی منع بشیم بیشتر تمایل پیدا میکنیم تا به اون دست پیدا کنیم.فرهنگ سازی و آموزش باید انجام بشه و در کنار اون فیلترینگ هم با رعایت چارچوبها و بدون اعمال سلیقه و با رعایت اصول منطقی خودش اعمال بشه!

فریبا تکرلی پنج‌شنبه 24 اردیبهشت 1394 ساعت 01:07

بحث فیلترینگ به ذات بحث بدی نیست اما مشکل زمانی ایجاد میشه با فیلترینگ کردن بتوان آزادی بیان رو از افراد گرفت وگرنه در هیچ شخصی دوست نداره که سایت هایی مانند فروش مواد مخدرو... بازباشه که میتونه به نوعی مشکل برای خودش یا دیگر افراد جامعه ایجاد کنه.

بله من با نظر شما کاملا موافقم هردستور و قانون و امری باید با رعایت چارچوبها و بدون زیاده روی انجام بشه تا تاثیر مثبتی داشته باشه.فیلترینگ هم بحثی هستش که باید با دقت و روش درستی اعمال یشه.اما شما قبول دارین که یکسری از افراد واقعا از اساس با بحث فیلترینگ مشکل دارن و اونو امری غیر لازم میدونن و بیان میکنن باید فرهنگ سازی بشه تا مردم خودشون به سمت سایت های غیر اخلاقی و از این موارد نرن که من با این موضوع مخالفم و بیان میکنم که فلترینگ باید با رعایت چارچوبها انجام بشه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد