جهان در انتظار سونامی نقض حریم خصوصی

بسم الله الرحمن الرحیم.


کمپانی گوگل به عنوان پرجستجو‌ترین موتور دنیای اینترنت نام آشنایی برای کاربران فضای مجازی است به طوری که کمتر کسی را می‌بینید که نام گوگل را بشنود و با فعالیت‌های این غول اینترنتی آشنا نباشد. این شرکت یکی از بزرگترین شرکت‌های تکنولوژی و فناوری است که علاوه بر برخی مشکلات همچنان در صدر محبوب‌ترین موتور جستجوی جهان قرار دارد.

این کمپانی علاوه بر شهرتی که در موتور جستجوی خود دارد در بسیاری از حوزه‌های مرتبط به فناوری نیز فعالیت‌های مختلفی انجام داده‌ است به طوری که این کمپانی به شیوه‌ای کاملا نامحسوس قصد دارد تا سبک زندگی تمام افراد را تغییر داده و آنها را به انسان‌هایی مدرن و با برنامه‌ریزی که باب میل آنها باشد تبدیل کند به گونه‌ای که این روزها موضوع جاسوسی این کمپانی‌ از اطلاعات کاربران در فضای مجازی بر سر زبان‌ها افتاد که از آن جمله می‌توان به اقداملا جاسوسی جی میل و گوگل اشاره کرد 



  جاسوسی از طریق تشخیص چهره در ویدئو

چندی پیش کمپانی گوگل ابزار جاسوسی جدیدی را به ابزارهای خود اضافه کرد تا این‌بار بتواند از طریق تشخیص چهره اطلاعات کاربران خود را طبقه‌بندی کند. گوگل می‌خواهد حق امتیاز تشخیص چهره در ویدئو‌ها را برای خود ثبت کند. روش گوگل چنین است که با استفاده از فریم‌های ویدیو صورت یک فرد تشخیص داده می‌شود.

گوگل با این کار می‌تواند چهره‌ها را در ویدئوها تشخیص دهد، حتی در زوایای مختلف و در شرایط نوری عجیب و غریب نیز این امکان را فراهم می‌آورد.

بارزترین هدف می‌تواند این باشد که به بینندگان یوتیوب گزینه‌ای مانند فلیکر برای برچسب در فیلم اختصاص دهد. گوگل بی‌شک از این قابلیت به بهترین نحو در تمام سرویس‌های خود استفاده خواهد کرد.


عینک جاسوسی گوگل

یکی از فناوری‌های جدید گوگل عینک هوشمند گوگل است که یکی از نمونه‌های اصلی جاسوسی به شمار می‌رود چرا که این ابزار کلیه مشخصات یک ابزار جاسوسی را یدک می‌کشد. عینک هوشمند گوگل یا Google Glass مجهز به یک نمایشگر برای نمایش محتوا و یک سیستم تشخیص صدا و حرکت چشم است تا بتواند تمام خواسته‌های کاربران را انجام دهد.

البته ابن تنها ظاهر قضیه است چرا که این دستگاه در لایه‌های درونی خود به راحتی می‌تواند تمام اطلاعات کاربران را جمع‌آوری کرده و به سرویس‌های جاسوسی مخابره کند و ابزاری ساده برای شنود اطلاعات باشد. این ابزار محیط اطراف کاربران را تحلیل کرده و بدون هرگونه مکالمه و تنها با نگاه کردن تمام فعالیت‌های مورد نظر را جمع آوری کرده و به طور کلی و در بلند مدت یک سیستم نظام‌مند جهت جمع‌آوری اطلاعات حساس است.

این ابزار به راحتی حریم خصوصی کاربران را نقض کرده و موجبات بروز تهدیداتی برای زندگی نوین کاربران می‌شود، بدون آنکه حتی کاربران کمترین اطلاعی از آن پیدا کنند. گوگل با ساخت چنین ابزاری به راحتی قادر به کنترل، پایش و ذخیره اطلاعات پیرامون این دستگاه‌ها است و هیچ تضمینی هم برای حفظ حریم مصرف کنندگان وجود نداشته و نخواهد داشت


اتومبیل‌های جاسوسی گوگل 

طراحی و ساخت خودرو‌های خودران یکی دیگر ار فناوری‌های نوین گوگل است که به مردم این امکان را می‌دهد تا درون خودروی خود بنشینند و با تعیین مسیر و بدون هیچ‌گونه دخالتی به مسیر مورد نظر برسند.

این خودروها به دلیل GPS پیشرفته‌ای که درون آن تعبیه شده است می‌توانند در هر لحظه از شبانه روز مکان دقیق رانندگان را تعیین کنند. این برنامه با اهداف بلند مدت اجرا می شود، زیرا روزی فرا خواهد رسید که افراد عالی رتبه کشورها از این ماشین‌ها استفاده کنند و فرصت طلایی را برای سازمان‌های امنیتی ایجاد کنند.


دریافت عکس‌های با کیفیت از طریق ماهواره اسکای باکس

گوگل اخیرا با خرید ۵۰۰ میلیون دلاری کمپانی اسکای باکس اقدام به دریافت سرویس جاسوسی جدیدی شده است که از طریق آن می‌تواند عکس‌هایی با رزولوشن بالا از طریق ماهواره دریافت کند. اسکای باکس در حال کار بر روی ۲۴ ماهواره‌ است که در سال۲۰۱۸ در مدار قرار خواهند گرفت و در طول یک روز از کل کره زمین ۳ بار عکس می‌گیرد و تصاویر با وضوح فاصله یک متری ثبت می‌کند. این ماهواره‌ها به منظور ارائه محتوای تصاویر با رزولوشن بالا در مدار زمین قرار می‌گیرند. 

گوگل تنها هدف خود از سرمایه‌گذاری برای این سرویس را افزایش کیفیت سرویس‌های نقشه مانند گوگل ارث و گوگل مپس اعلام کرده است در صورتی که با راه‌اندازی این ابزار تصاویری با کیفیت بالا از همه کاربران ثبت و ضبط خواهد شد به طوری که ممکن است در برخی کارهای جاسوسی نیز مورد سو استفاده قرار گیرد.

نظرات 2 + ارسال نظر
بنفشه زارعی یکشنبه 27 اردیبهشت 1394 ساعت 10:55

گوگل علاوه بر مواردگفته شده در بالا ابزار دیگری برای جاسوسی دارد:
1-سرویس جی‌میل
گفته می‌شود که سرویس‌ جی‌میل به راحتی اطلاعات کاربران را در اختیار سازمان‌های امنیتی قرار داده و به سادگی از حساب‌های شخصی کاربران جاسوسی می‌کند بدون اینکه آنها از این موضوع اطلاع داشته باشند.
2-تشخیص چهره، جاسوسی‌ترین اقدام گوگل
شرکت گوگل با خرید کمپانیDigitalGlobe نسل سوم ماهواره‌هایWorldView را به امکانات خود اضافه کرد. خرید اخیر گوگل در حالی انجام شده است که چندی پیش دولت امریکا محدودیت ارسال عکس‌های با رزولوشن بالا توسط ماهواره ها را لغو کرد.کمپانی‌هایی مانند DigitalGlobe که اجازه داشتند حداکثر در هر پیکسل 50 سانتیمتر مربع از زمین را جای دهند، با لغو این قانون می‌توانند تا 2 برابر رزولوشن بیشتر را استفاده کنند یعنی در هر پیکسل 25 سانتیمتر مربع. حالا این کمپانی می‌تواند به چهره هر فردی که می‌خواهند زوم کرده چهره او را تشخیص داده و در پایگاه داده خود در مورد وی جست‌و‌جو کند. با این قابلیت، فیلمبرداری کمپانی‌های جاسوسی به اندازه تمام عمرتان از شما فیلم در پایگاه داده خود دارند و شما را از خودتان بهتر می شناسند.
3-گوگل پلاس
گوگل پلاس گرچه ظاهر خوب و دوستانه‌ای دارد اما به عنوان یکی از ابزارهای جاسوسی گوگل شناخته می‌شود چرا که این ابزار در واقع سرویسی برای جبران افت شدید بازدید کاربران فیس بوک توسط امریکا است
سازمان سیا در صدد تشکیل پرونده هویتی با محوریت جذب اطلاعات فردی و اجتماعی و استفاده از اعضای بدنه اجتماعی هر جامعه برای «جاسوسی باز» است و در حقیقت ضمن جمع‌آوری اطلاعات شخصی افراد به صورت فرد به فرد از آنها به عنوان یک جاسوس استفاده کرده و با کمک اطلاعات فردی در مواقع خاص اقدام به ایجاد جو اجتماعی مورد نظر خود می‌کند.
4-هواپیمای جاسوسی گوگل
گوگل همچنین با خرید شرکت سازنده هواپیماهای بدون سرنشین Titan Aerospace که از نور خورشید به عنوان سوخت استفاده کرده و امکان پرواز در فواصل طولانی و دراز مدت را دارد گام دیگری در جمع آوری اطلاعات لحظه به لحظه کاربران برداشت.

با تشکر از نظر شما، این نکاتی هم که شما فرمودید درادامه مقاله ای که خواندم بود، منتها به خاطر طولانی نشدن پست، حذف کردم

الهه کریمی پنج‌شنبه 24 اردیبهشت 1394 ساعت 23:13

شرکت گوگل کار دیگری که انجام میده مواردی که افراد کیلیک کردند رو نگه میداره تا با توجه به آنها مواردی که بیشترین کلیک داشته رو جز اولین نتیجه ها در سرچ به ما نشان دهد .میشه گفت شرکت گوگل بیشترین پیشرفتی که کرده به خاطر همین ذخیره کردن اطلاعات و بهره بردن از آنها بوده است یعنی اگر این کارها رو نمیکرد الان اینقد شرکت بزرگی نبود ونمیشه منکر این شد که این شرکت در فراهم کردن رضایت مردم نقش بزرگی داشته است .ذخیره کردن این اطلاعات تا جایی که باعث پیشرفت شود نمیشه گفت که ناقض حریم خصوصی است ولی اگر این شرکت از اطلاعاتی که دارد برای مواردی غیر از این مورد استفاده کند آنوقت ناقض حریم محسوب میشود.
همه ی موادی که شما اشاره کردید هم میشود از آنها در جهت کمک به مردم استفاده کرد هم میشود در جهت خلاف آن پس نوع استفاده از این وسایل مهم است .
با تشکر از شما اگه لطف کنید منبع هم ذکر کنید ممنونتون میشیم.

سلام. بله، حرف شما درست است. اما متاسفانه چیزی که در دنیای واقعی می بینیم این است که شرکت هایی مثل گوگل نمی توانند به خوبی در مقابل مراکز جاسوسی و امنیتی مقاومت کنند و از اطلاعاتی که دارند به خوبی محافظت کنند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد