سیم کارت کودک



امروزه با پیشرفت فناوری، استفاده از گوشی تلفن همراه، تبلت و سایر ابزارهای ارتباطی معمول، امری جدایی ناپذیر از زندگی هریک از افراد و حتی کودکان در سنین مختلف می باشد. لذا باتوجه به این حقیقت که وسایل بازی و سرگرمی کودکان امروزی با نسل های پیشین تفاوت اساسی دارد و کودکان نیز مانند بزرگترها با فناوری روز مانوس هستند، سیم کارت های جدیدی به نام سیم کارت کودک وارد بازار شده است که از ویژگی های این سیم کارت ها  این است که کودک فقط به یکسری از سایت های خاص که مخصوص کودکان است دسترسی مییابد و فعلا امکان سرویس پیامک و مکالمه برای این سیم کارت ها موجود نمی باشد

  

 

 نگرانی از حضور بی‌رویه کودکان و نوجوانان در فضای مجازی و استفاده فزاینده از ابزارهایی مانند تلفن‌همراه و تبلت سرانجام باعث شد وزارت ارتباطات برای صیانت از کودکان و نوجوانان در برابر خدمات نسل‌های سوم و بالاتر تلفن همراه، اپراتورها را مکلف به ارائه سیم‌کارت‌های کودک و نوجوان کند
در همین زمینه نیز کمیسیون سازمان تنظیم مقررات در آذر‌ماه ۹۳ با مصوبه‌ای اپراتورهای تلفن همراه را از فروش سیم‌کارت به افراد زیر ۱۸ سال منع کرد.
براساس این مصوبه، اپراتورها موظف به ارائه سیم‌کارت کودک با اعمال محدودیت در دسترسی به دیتای نسل‌های ۳ و ۴ برای قشر آسیب‌پذیر کودک و نوجوان شدند. به این ترتیب به اپراتورها ۶ ماه پس از ابلاغ مصوبه فرصت داده شد تا طرح پیشنهادی خود را ارائه دهند
براساس این مصوبه، اپراتورها موظف هستند خدمات تلفن همراه را با قابلیت اعمال برخی مدیریت‌ها برای استفاده کودک و نوجوان برای یک یا چند دسته از خدمات تلفن همراه نظیر صوت، تلفن تصویری، پیام کوتاه، پیام چندرسانه‌ای و اینترنت یا اضافه کردن برخی قابلیت‌ها چون امکان تماس خانوادگی یا گروهی براساس درخواست مشترک فراهم کنند
در این زمینه به اپراتورها یادآوری شده که در سیم‌کارت‌های جدید لازم است نحوه نظارت، هدایت و کنترل کودکان توسط اولیای خانواده‌ها، تماس با کدهای خدماتی اضطراری از قبیل ۱۲۳ و ۱۱۰ در صورت مواجهه با ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی و همچنین ترویج اخلاق و آداب استفاده مسئولانه وشرعی از خدمات و محصولات موبایل باند پهن در راستای رعایت حقوق شهروندی دیده شود

اما این سیم‌کارت‌ها در حالی قرار است در اختیار کودکان و نوجوانان قرارگیرد که منتقدانی دارد. در شرایطی که دو اپراتور تلفن‌همراه اعلام می‌کنند سیم‌کارت‌های کودک می‌تواند استفاده از تلفن‌همراه توسط گروه سنی زیر ۱۸ سال را قانونمند کند و به نگرانی‌ها در این خصوص پایان‌دهد اما برخی، از جمله عضو هیأت رئیسه مجلس، فروش این سیم‌کارت‌ها توسط اپراتورهای اول و سوم را کاسبکارانه معرفی کرده و خواستار توقف فروش آنها شده‌ است.
همچنین از سوی دیگر برخی کارشناسان آموزشی اعلام می‌کنند، تا زمانی که فرهنگ‌سازی درستی در خصوص استفاده از ابزارهای همراه توسط معلمان و دانش‌آموزان صورت نگیرد نمی‌توان انتظار داشت با یک «سیم‌کارت کودک» مشکلات این حوزه را حل شود.

اما در این زمینه مهدی‌بهلولی، مدرس و کارشناس آموزش، مشکل اصلی را در گوشی‌همراه می‌بیند نه سیم‌کارت. او با اعلام اینکه سیم‌کارت کودک مشکلی از نگرانی والدین در خصوص استفاده کودکان و نوجوانان از تلفن‌همراه و تبلت کم نمی‌کند می‌گوید: «در حال حاضر به دلیل راحتی کار در بسیاری از مدارس هوشمند جهان مسئولان ترجیح می‌دهند کودکان از موبایل و تبلت به جای رایانه استفاده کنند. چرا که هم حمل و نقل آن راحت‌تر است و هم می‌توان اپلیکیشن‌های آموزشی متنوعی روی آن نصب کرد. همچنین در این کشور‌ها استفاده از تلفن‌همراه قوانین خاص خودش را دارد. برای مثال هنگام تدریس جعبه‌هایی در نظر گرفته شده که نماینده کلاس موبایل‌ها را جمع و داخل این جعبه‌ها می‌گذارد. البته این موبایل‌ها مخصوص آموزش است. این درحالی است که در ایران دانش‌آموزان بدون هیچ قاعده و قانونی موبایل‌های گران‌قیمت‌شان را به مدارس می‌آورند و سر کلاس زیر میز مشغول بازی می‌شوند

-----------------------------------------------------------------------------

و از ان جایی که میتوان مشاهده کرد که اکثر دانش آموزان ایرانی از بالاترین مدل های گوشی موجود در بازار استفاده میکنند  با به کار آمدن این سیم کارت ها چون  جذابیت کافی را برای کودکان ندارند بی شک کودک از استفاده از این وسایل لذت نخواهد برد .و از آن جایی که کودکان نسبت به دیگر افراد جامعه تاثیر پذیری بیشتری دارند به شک با استفاده از این وسایل و با ورود به دنیای جذاب مجازی به مرور دچار افسردگی شده و تمایل آنها برای تحرک و انجام بازی های که نیاز به حرکت بدنی دارد کم شده به مرور از این کودکان افرادی بی حوصله و مضطرب ساخته میشود که این امر میتوانند بسیار نگران کننده باشد.

منبع

http://www.itna.ir/vdcex78x.jh8pxi9bbj.html

 

http://etore.ir/pages/rightel-kid-sim-cards.html

 

نظرات 4 + ارسال نظر
سارا گودرزی دوشنبه 25 خرداد 1394 ساعت 17:25

اونطور که من اطلاع دارم این سیم کارتها امکان زنگ و پیامک ندارند! بقول یکی از دوستان شاید این امکان برای کودک 7,8 ساله امکان مناسبی باشد اما یک نوجوان 16,17 ساله که جز گروه زیر 18 سال قرار میگیرد همچین امکانی را نمیپذیرد و مسلماَ راه برای گریز از این محدودیت در برابر خانواده اش پیدا خواهد کرد که شاید این گریز (مانند دور زدن) خوشایند نباشد...
وقتی که نظر نوجوان رو هم میشنویم معمولاَ استقبالی نمی کنند و این سیم کارتو بیشتر به ردیاب و ابزار جاسوسی شبیه میدانند تا سیم کارت!
و در آخر اینکه وقتی هیچ مطالعه و بررسی و هیچگونه فرهنگ سازی در جامعه ما صورت نمیگیرد محدود کردن با چنین امکاناتی را به هیچ جایی نمیبرد!!

امکان زنگ زدن به بعضی شماره محدود را دارند اما هنوز امکان ارسال اس ام اس برای آنها فراهم نیست .بله در جامعه که هنوز پدر مادر ها هم استفاده صحیح از تکنولوزی را به طور کامل فرا نگرفته اند نمیشود انتظار داشت بچه ها بتوانند به خوبی از این تکنولوژی ها استفاده کنند .

نیوشا محجوب جمعه 15 خرداد 1394 ساعت 14:59

براساس اطلاعاتی که دارم ایجاد این نوع سیم کارت ها کافی نیست. درواقع این سیم کارت ها زمانی مفید خواهند بود که افراد آگاهی کامل از این نوع سیم کارت ها داشته باشند. در حال حاضر افراد کمی از این نوع سیم کارت ها آگاه هستند، در نتیجه ایجاد این نوع سیم کارت ها کافی نیست بلکه باید به طور عمومی تبلیغ شود و تمام والدین از مزیت این نوع سیم کارت ها آگاه شوند. همانطور که شما در بالا ذکر کردید تا زمانی که فرهنگ‌سازی درستی در خصوص استفاده از ابزارهای همراه توسط معلمان، دانش‌آموزان و دولت صورت نگیرد نمی‌توان انتظار داشت با یک «سیم‌کارت کودک» مشکلات این حوزه را حل شود. این مطلب نشان میدهد فقط این نوع ابزارها کافی نیستند بلکه باید فرهنگ سازی شود و همه والدین از مزیت های آن و ضرورت ایجاد آن آگاه شوند. همچنین فروشندگان سیم کارت ها هم نباید سیم کارت های معمولی را به افراد زیر 18 سال بفروشند و اگر فروشنده ای این کار را انجام داد مورد بازخواست قرار گیرد.
همچنین باید یک سری نظارت بر روی نرم افزرار های داخل آن داشت که این کار را میتوان با ساخت نرم افزار و یا مرورگرهای مخصوص کودکان انجام داد.

الهه صاحبی همراه یکشنبه 27 اردیبهشت 1394 ساعت 18:05

این سیم‌کارت‌ها می‌تواند مشکلات زیادی را از پیش روی والدین بردارد و برخی نگرانی‌های والدین را کم کند اما مسئله اصلی همانطور که شما بیان کردید گوشی های موبایل پیشرفته ای است که در اختیار بچه ها قرار داره و اگر خدمات این سیمکارتها محدود هم بشه و کارایی نداشته باشه مسلما بچه ها در استفاده از اون دلزده میشوند و استفاده نمیکنند همانطور که میدونید بچه ها امروزه واقعا باهوش هستند و همه مسایل را تشخیص میدن.از نظر من اپراتور ها باید برای محدوه های سنی مختلف سیمکارتهای مختلفی ارائه بدن تا این مسئله حل بشه مثلا عنوان نکنند که یک سیمکارت برای افراد زیر 18 سال وجود داره مثلا سیمکارتهایی برای بازه 10تا 15 سال و سیمکارتهایی را با خدمات بیشتر برای بازه بالای 15 سال ارائه بدن.البته خب نمیدونم این طرح عملی باشه یا نه ولی خب مسلما یک فرد 17 ساله در استفاده از سیمکارت باید امکانات بیشتری نسبت به فرد 10ساله داشته باشه.اینکه همه بازه های سنی در این سیمکارت یکسان گرفته شده ایرادی که از نظر من این سیمکارتها دارن چرا در توزیع این سیمکارتها افراد زیر 18 سال با هم یکسان در نظر گرفته شدن؟آیا یک نوجوان 16،17 ساله با یک کودک 10،11 ساله باید یکسان در نظر گرفته بشه؟خب مسلما نوجوانی که سن بیشتری داره نیازهای بیشتری در استفاده از سیمکارت داره و به آگاهی نسبی از چگونگی استفاده از سیمکارت رسیده است.

با تشکر از توجه شما.بله نظرشما کاملا درسته و مسولان دارن سعی میکنن که به همچین ایده هایی برسند .ولی یک مشکلی که این وسط است نا آگاهی والدین از استفاده از این سیستم هاست همطور که همه مامیبینیم خیلی راحت این ابزاررا برای بچه ها فراهم میکنند کاری که باید ابتدا صورت بگیره فرهنگ سازی و آگاهیی والدین از استفاده این وسایل است.

بنفشه زارعی یکشنبه 27 اردیبهشت 1394 ساعت 10:37

درست است با روی کار آمدن این وسایل و با ورود به دنیای جذاب مجازی، کودکان به مرور دچار افسردگی شده و تمایل آنها برای تحرک و انجام بازی های که نیاز به حرکت بدنی دارد کم میشود اما استفاده درست از این فناوری ها می‌تواند تاثیر مستقیمی بر هوش کودکان بگذارد و عامل پیشرفت آنها شود. همانطور که می دانیم استفاده موبایل و اینترنتی به بخشی جداناپذیر از زندگی تمامی قشر انسانها شده است پس نمیتوانیم جلوی استفاده کودکان از موبایل را بگیریم درحالی خودمان غرق در موبایل و دنیای مجازی هستند. پس بهتر است نحوه استفاده کودکان را کنترل کنیم تا مطالب نامناسب در اختیار کودکان جامعه ما قرار نگیرد.همچنین همانطور که گفتید سیم‌کارت مخصوص کودکان سال‌هاست که در برخی کشور‌ها استفاده می‌شود و والدین را از نوع فعالیت کودکان مطلع می‌کند و امیدوارم اجرای این طرح کمک فراوانی برای جامعه ما باشد و در عین حال نگرانی والدین را نیز برطرف کند. عادل رنجبر روان‌شناس کودک و
، نوجوان گفته است گویا قرار است این سیم‌کارت‌ها در دو نسخه ویژه کودک و ویژه والدین عرضه شود و خدمات آن به‌گونه‌ای ارائه شود که والدین تسلط کاملی بر نحوه ردوبدل شدن اطلاعات کودک خود داشته باشند.این روان‌شناس خاطر نشان کرد: هرگز نباید از این موضوع غافل شویم که تلفن همراه می‌تواند امنیت کودکان ما را نیز تا حد زیادی تامین کند و والدین از لحظه به لحظه فعالیت کودکان خود با خبر باشند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد