برخی جرائم تلفن همراه ، اس ام اس ، بلوتوث و وسایل شنود

مسوول دفتر اینترنت دادسرای عمومی ضمن تشریح امکانات و جرایم موبایلی و نحوه پیشگیری از آنها با توجه به پرونده‌های مطرح، به بیان انتظار دادسرا از دستگاه‌های مربوطه برای برخورد با جرایم حوزه تلفن همراه پرداخت و تاکید کرد که اگر اقدامات لازم برای کنترل پیامک وجود نداشته باشد دادسرا مجبور است رسما وارد شود.

مسوول دفتراینترنت دادسرای عمومی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که هر فناوری دارای سه بخش فنی، پلیسی و قضایی است و با وزارت ارتباطات، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی مرتبط است، اظهار داشت: در کنار این سه مورد، مبحث محتوایی نیز وجود دارد که به وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی، وزارت اطلاعات، سازمان تبلیغات و ارگان‌های دخیل در این امر برمی‌گردد.

وی بررسی در حوزه‌های مختلف شبکه‌ی ارتباطات سیار یا GSM، را از زوایای گوناگون امکان‌پذیر دانست و تصریح کرد: به طور طبیعی در بخش فنی، بیان عملکرد، قابلیت و نحوه‌ی کنترل شبکه‌ی ارتباطات سیار برعهده‌ی وزارت ارتباطات، مسایل پلیسی به عهده ضابطان قضایی و مباحث حقوقی و قضایی به عهده دادسرا و دستگاه قضایی است.

مسوول دفتر اینترنت دادسرای عمومی تهران، با بیان اینکه شبکه‌های GSM مشابه شبکه‌های ارتباطی و مخابراتی هستند، با این تفاوت که به صورت بی‌سیمی کار می‌کنند، ادامه داد: پس از روشن کردن تلفن همراه، این دستگاه به طور دائم با مرکز در حال هماهنگ شدن است که از همین مرحله مسایل امنیتی و حقوقی مطرح می‌شود. 

 

دستگاه‌هایی برای کنترل و شنود ارتباطات وجود دارد و ممکن است در جامعه یافت شود

وی افزود: معمولا بخشی از مشخصات تلفن همراه در مراکز ثبت می‌شود ولی این امر بدین معنا نیست که فرد دیگری این مشخصات را دریافت و ثبت نکند. متاسفانه دستگاه‌هایی برای کنترل و شنود ارتباطات وجود دارد و ممکن است در جامعه نیز یافت شود. دستگاه مذکور برای شنود کل ارتباطات یک مجتمع مسکونی، شرکت و هر مکان دیگری ممکن است با انگیزه‌های مختلفی از جمله اقتصادی، ورود به حریم خصوصی افراد و غیره مورد استفاده غیر مجاز قرار گیرد.

مسوول دفتر اینترنت دادسرای عمومی  تهران، با اشاره به این موضوع که هر فناوری دارای یکسری تسهیلات و همچنین یکسری آسیب‌هاست، ادامه داد: امکان شنود مکالمات تا محدوده‌ای در تلفن‌های سیار و بی‌سیم و همچنین خط ثابت با گوشی بی‌سیمی وجود دارد که با برد بیشتر به دلیل ایجاد تداخل در شبکه‌های بی‌سیم پلیس، اورژانس، آتش‌نشانی و... از سوی وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تخلف محسوب می‌شود.

وی با اشاره به شماره تلفن همراه به عنوان دیگر مشخصه‌ی این دستگاه که بر روی سیم کارت حک شده است، در مورد کپی سیم کارت، اظهار داشت: متاسفانه دستگاه‌های کپی سیم کارت در بازار یافت می‌شود که به اندازه flash memory یا cool disk است و با قرار گرفتن سیم کارت داخل آن و اتصال به کامپیوتر کپی صورت می‌گیرد. از طریق نرم‌افزار کامپیوتر، امکان کپی سیم کارت بر روی چند سیم کارت دیگر که به صورت خام یافت می‌شود، وجود دارد.

مردم، تلفن همراه خود را بدون سیم کارت در اختیار مراکز تعمیر موبایل قرار دهند

مسوول دفتر اینترنت دادسرای عمومی تهران، با بیان این‌که کپی سیم کارت همانگونه که دارای کاربرد مثبت است، دارای کاربرد منفی و غیرمجاز نیز هست و می‌توان به برقراری ارتباطات غیرمجاز از طریق کپی سیم کارت اشاره کرد که مسوولیت آن بر عهده‌ی صاحب سند سیم کارت است، به مردم توصیه کرد: تلفن همراه خود را در اختیار افراد ناشناس و غیرمطمئن قرار ندهند. همچنین تلفن همراه را بدون سیم کارت در اختیار مراکز تعمیر موبایل قرار داده و در صورت خریداری سیم کارت دست دوم از سیم کارت‌های اصلی که در داخل کارت اولیه قرار دارد استفاده کنند.

وی با بیان این‌که موبایل‌های جدید دارای قابلیت‌هایی از جمله حافظه و پردازش بالا، امکان پخش صوت و تصویر، امکان ضبط صوت و تصویر است و برخی نیز به صورت میکرو کامپیوتر کوچک (pocket pc) عمل کرده و دارای سیستم عامل برای نصب برنامه‌های مختلف است، تصریح کرد: اگر فرد تدابیر کنترلی را رعایت نکند، به میزان افزایش قابلیت‌های تلفن همراه، دچار آسیب‌ها و مشکلات بیشتری خواهند شد.

پرونده‌هایی درباره فیلمبرداری غیرمجاز تلفن همراه در اماکن عمومی مطرح است

وی با تاکید بر این‌که مردم باید مراقب باشند تا مخاطب دوربین‌های تلفن همراه در مجالس و محافل خصوصی قرار نگیرند، یادآور شد: پرونده‌هایی در خصوص فیلمبرداری غیرمجاز به وسیله‌ی تلفن همراه در اماکن عمومی خاص بانوان از جمله میهمانی‌ها، ورزشگاه‌ها و استخر بانوان در محاکم قضایی مطرح است که در آن تعدادی از بانوان قربانی مورد سو قصد جنسی و حتی جانی قرار گرفته‌اند.

مسوول دفتر اینترنت دادسرای تهران با اشاره به قابلیت‌های ارتباطی تلفن همراه در حوزه محدود از جمله infrared و Bluetooth خاطر نشان کرد: متناسب با قابلیت گوشی امکان Bluetooth می‌تواند حوزه‌ی وسیع‌تری را در بر بگیرد. در زمان فعال کردن Bluetooth، گوشی‌های دارای قابلیت اجرای نرم‌افزاری، با ارسال ویروس‌های مخرب همراه با یک تصویر می‌توانند نظیر تروجان در اینترنت عمل کنند و در نهایت باعث اختلالات و تخلیه‌ی تلفن همراه شوند.

قاچاقچیان و زنان خیابانی ازطریق بلوتوث با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند

وی Bluetooth را راهی برای برقراری ارتباط محدود در جامعه عنوان کرد و گفت: افرادی نظیر قاچاقچیان و زنان خیابانی در اماکنی نظیر مجتمع‌ها، پاساژها و حتی هتل‌ها با استفاده از این روش اقدام به برقراری ارتباط با افراد می‌کنند که در نهایت ممکن است برای مخاطبان مشکلاتی را ایجاد کند. در حوزه‌ی Bluetooth موارد ارسالی از فیلم‌های آموزشی و مناسبت‌ها شروع و به کلیپ‌های طنز و در نهایت به مباحث غیراخلاقی و غیراخلاقی تند ختم می‌شود.

اخیرا در حوزه‌های SMS و بلوتوث بحث توهین به مقدسات مطرح شده است

وی با اعلام این‌که اخیرا نیز در حوزه‌های SMS و Bluetooth مبحث توهین به مقدسات مطرح شده است یادآور شد: دیدن هر فیلم مخرب متناسب با سن افراد تاثیرگذار است. این مقوله خاص ایران و دین مبین اسلام هم نیست و در اروپا و اغلب کشورهای جهان مصادیق و محتوای مربوط به سنین زیر و بالای 18 سال تفکیک شده است. در این کشورها به دلیل رعایت حقوق و شخصیت، افراد در جامعه حتی والدین حق سلب حقوق فرزندانشان چه در ارایه امکانات و چه در خودداری از آن را ندارند.

مخابرات نمی‌تواند کنترلی نسبت به بلوتوث داشته باشد.



همانگونه که احتمالا خود نیز میدانستید دستگاههای تلفن همراه و تکنولوژی های مشابه به شدت در معرض سوء استفاده و به خطر انداختن حریم خصوصی افراد است و اکثر مردم نیز به این امر واقفند اما آیا اقدامات لازم در جهت کاهش این مخاطرات توسط مردم انجام میگیرد؟ چرا مردم با توجه به اینکه از این عومل مطلع اند و حریم خصوصی شان را بسیار مهم میدانند رفتار آنها به گونه ای آن را نشان نمیدهد؟(شاید ارتباط تنگاتنگی بین این موضوع و موضوع گرمایش زمین و لایه اوزون باشد!!!!)


منابع

http://www.zibaweb.com/mobil.htm

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد