چند قدم ضروری که بعد از ربوده شدن تلفن هوشمند


شاید تاکنون برایتان پیش آمده باشد که در اتوبوس مشغول بازی  و یا چک کردن فیس‌بوکتان هستید که ناگهان تلفن هوشمندتان توسط شخصی ربوده می‌شود و یا بدتر از آن به زور اسلحه مجبور به تسلیم کردن آن به سارق می‌شوید. اگر این اتفاق بیافتد هیچ راه چاره‌ای وجود ندارد و تلفن هوشمندتان از دست رفته است، و حالا تمام اطلاعات شخصی شما در دستان سارق می‌باشد. حال این جا چند روش برای محافظت از تلفن همراه بعد از سرقت توسط سیستم عاملios ارائه شده است: اگر شما صاحب یک تلفن هوشمند هستید، ضروری است که مراحل گفته شده را به‌درستی انجام دهید تا اطلاعاتتان از شر سارقین در امان باشد و یا حداقل اگر به سرقت رفت بتوانید آن‌را مدیریت و ردیابی کنید.
  

قبل از شروع ابتدا چند موضوع است که باید از آنها اطلاع داشته باشید. در قسمت اول هر سیستم عامل را به دو قسمت تقسیم کرده‌ایم: 1-ویژگی‌های عمومی امنیتی که در تنظیمات امنیتی هر سیستم عامل  قرار دارد تا از سرقت اطلاعات جلوگیری کند. 2- سرویس‌های پیچیده نرم‌افزاری برای ردیابی و پاک کردن اطلاعات یک تلفن هوشمند.

جلوگیری ios از هک شدن و سرقت اطلاعات

استفاده  Lock Code : شما می‌توانید از یک عدد چهار رقمی یا طولانی‌تر که شامل حروف، اعداد و فاصله هستند به عنوان پسورد استفاده کنید. همچنین می‌توانید با فعال کردن یک گزینه، اگر برای 10 بار پسورد اشتباه وارد شود اطلاعات موجود در تلفن هوشمندتان به صورت کامل پاک می‌شود علاوه بر موارد بالا ،  iPhone 5s دارای ویژگی اسکن اثر انگشت برای شناسایی هویت شما نیز می‌باشد.

ویژگی‌های قفل کردن صفحه نمایش

سیستم عامل ios برخی از ویژگی‌هایش را بدون وارد کردن کد امنیتی در دسترس شما قرار می‌دهد. اگرچه اطلاعات حساس شخصی در دسترس نیست. ولی امکاناتی از قبیل تماس صوتی, فرستادن پیام کوتاه و یا جواب دادن به تماس‌های از دست رفته از طریق پیام کوتاه قابل استفاده است. شاید از این طریق دسترسی به کلید‌های میانبر آسان‌تر باشد ولی برای حفاظت بیشتر از از گجتتان می‌توانید از طریق مسیر زیر آن‌را خاموش کنید.

Settings > General > Passcode Lock

همچنین شاید نیاز باشد دسترسی به مرکز کنترل و مرکز اطلاع‌رسانی از lock screen غیر‌فعال باشد. برای خاموش کردن آن از مسیر زیر پیروی کنید:

Settings > Control Center, and Settings > Notification Center

ردیابی و پاک کردن اطلاعات در iOS

سرویس Find My iPhone : از زمانی که تلفن ‌هوشمندتان را از دست دادید، این سرویس به شما امکان ردیابی، مدیریت و حفاظت از آن‌را می‌دهد. برای استفاده از آن ابتدا باید یک حساب icloud داشته باشید، اگرچه شما نیاز به همسان‌سازی هیچ یک از اطلاعاتتان همچون e-mail و اکانتکت‌هایتان را ندارید. بعد از راه‌اندازی به صفحه iCloud در تنظیمات آیفون رفته و سپس گزینه find my iPhone  را روشن کنید.


البته این موضوع یک محدودیت دارد و آن هم آن است که تنها آیفون شما در صورتی پیدا می‌شود که فردی با آن به اینترنت سیم کارت یا Wi-Fi وصل شده باشد. اگر آیفون شما به شبکه وای‌فای مخفی (آن‌دسته از وای‌فای هایی که در لیست شبکه‌های موجود در گجتتان نباشد) وصل شده باشد، شما قادر به پیدا کردن آن نخواهید بود. محدودیت‌های دیگر نیز اعمال می‌شود که در ادامه به آن می‌پردازیم.

بعد از مکان‌یابی تلفن‌تان و کلیک کردن بر روی آیکون، می‌توانید ‌ گجتتان را به مدت 2 دقیقه با صدای بلند بصدا در‌آورید (حتی در حالت بی‌صدا). اگر شما گجت‌تان را در جای خاصی مثلا زیر کوسن مبل گم کرده‌اید این کار مفید به‌نظر می‌رسد. اما اگر از دزدیده شدن آن اطمینان پیدا کردید هرگز از این شیوه استفاده نکنید چون موجب آگاهی دزد از اطلاع یافتن شما از دستگاه می‌شود. ابتدا تلاش کنید که در اولین فرصت حالت گمشده یا Lost Mode گجتتان را فعال کنید. با انجام اینکار نه‌تنها به شما گزینه‌های بیشتری برای کنترل گجتتان می‌دهد بلکه موجب ایجاد موارد امنیتی سختگیرانه‌ای برای آن می‌شود.

موارد گفته شده بالا مانند ویژگی Find My iPhone، پس از خاموشی دستگاه تقریبا از کار می افتد پس روش های بالا خیلی کارامد نیستند بنابراین آیفون به تازگی یک قابلیت دیگری برای تلفن همراه خود ایجاد کرده است که این قابلیت در آینده به چالشی بزرگ برای دزدان تلفن همراه خواهد شد:

.


 اپل به تازگی قابلیت جدیدی برای ردیابی دیوایس های گمشده را به ثبت رسانده که ردگیری دستگاه را، حتی پس از خاموش شدن آن نیز امکان پذیر می سازد. این اختراع جدید، ردگیری دیوایس های گمشده، هنگامی که به نظر سارق خاموش می رسند، برای کاربران میسر خواهد بود. هنگام خاموش کردن دستگاه، کاربر باید کدی را وارد کند که معمولا سارقین به آن دسترسی ندارند. در صورت اشتباه وارد شدن کد یاد شده، آیفون به حالت خاموشی ساختگی خواهد رفت که به آن اجازه می دهد داده های مربوط به مکان و دیگر اطلاعات را به سادگی منتقل کند. همچنین امکان فعالسازی دوربین و ثبت تصاویری از سارق برای صاحب دستگاه وجود خواهد داشت.جهت صرفه جویی در مصرف باتری، تلفن هوشمند می تواند تنها در فواصل زمانی مشخص روشن شده و پیش از خاموش شدن خودکار، داده های مربوط به مکان را منتقل کند.

امیدواریم که اپل با اضافه کردن این قابلیت جلوی دزدی دیوایس ها بگیرد و شرکت های دیگر نیز از این امکانات اپل ایده بگیرند و آن ها نیز همچنین امکاناتی را اضافه نمایند.


نظرات 1 + ارسال نظر
الهه صاحبی همراه سه‌شنبه 29 اردیبهشت 1394 ساعت 17:56

دنباله اطلاعات مطرح شده باید بیان کنم که:
شرکت گوگل سرویسی به نام Android Device Manager دارد، که این امکان را در اختیار تمام دارندگان دستگاه های اندرویدی قرار می دهد تا بتوانند موقعیت دستگاه گم شده خود را از راه دور بصورت آنلاین مشاهده نمایند، به آن زنگ بزنند، آن را قفل کنند و یا اطلاعات روی آن را بطور کامل از بین ببرند.پس از نصب این برنامه بر روی گوشی خود، آیکونی به نام Google Setting مشاهده خواهید کرد که در آن بخشی به نام Android Device Manager وجود دارد. این بخش دارای 2 گزینه از پیش تیک خورده است که اجازه اعلام موقعیت دستگاه و پاک کردن اطلاعات از راه دور را از شما می گیرد. توجه داشته باشید که برای استفاده از خدمات Android Device Manager در مواقع لزوم باید هر دو این گزینه ها تیک داشته باشند تا بتوانید از راه دور آن را پیدا کنید. همچنین GPS واینترنت گوشی نیز باید روشن باشد.برای اینکخ بهتر با این ویژگی آشنا بشید و تلفن های همراهتان را به این قابلیت تجهیز کنید میتونید به ادرس زیر مراجعه کنید:
http://imperia.ir/art/various-web/science-and-technology/general-knowledge/tracking-android-phones-after-theft

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد