خطرات جبران ناپذیر استفاده از وای فای عمومی

آیا به این فکر می کنید که وقتی در یک کافه نشسته اید و به وای فای آن متصلید، با حساب بانکداری الکترونیک خود یک بلیط هواپیما بخرید؟ در این صورت، باید نسبت به این تلقی خود تجدید نظر کنید چون به امنیت این ارتباط اعتمادی نیست. موضوع مشابهی در مورد رستوران ها، هتل ها و مراکز علمی و کنفرانسی نیز وجود دارد و ترافیک های وای فای در بزرگترین و مجهزترین هتل های جهان نیز در معرض حمله هکرها قرار می گیرند.

 

استفاده از وای فای عمومی می تواند زمینه دسترسی هکرها به اطلاعات خصوصی افراد را ایجاد کند. پژوهش انجام شده، نشان می دهد که اکثر جامعه 26میلیونی کاربران شبکه های وای فای عمومی انگلستان، نمی دانند که استفاده از وای فای عمومی می تواند دردسرهایی را برای کاربران ناآگاه ایجاد کند که مجرمان و هکرهای اینترنتی از این فرصت استفاده کرده و وارد اطلاعات شخصی افراد و برنامه های شغلی آن ها شوند. این پژوهش نشان داد که 76% از کاربران وای فای عمومی هنگام ارسال اطلاعات تجاری و مالی خود از هیچ گونه ابزارهای امنیتی و مسیرهای ایمن استفاده نمی کنند.

از آن جایی که راهی برای آگاهی یافتن از این حملات وجود ندارد، بهتر است از قوه عاقله و احتیاط خود استفاده کرده و به هنگام استفاده از اینگونه شبکه های بی سیم اینترنتی مراقب باشیم. برای مثال، چک کردن ایمیل یا خریدهای اینترنتی خود را به زمانی دیگر که از شبکه امن خانگی استفاده می کنید، موکول نمایید. اگر به فرض مثال، ضرورتی بوجود آمد و مجبور شدید یک خرید اینترنتی را از طریق یک شبکه وای فای عمومی انجام دهید، استفاده از شبکه خصوصی مجازی می تواند یک انتخاب عقلانی باشد چرا که به این وسیله ارتباطات رمزگذاری شده و برای هکرها سخت می شود که بفهمند شما در حال انجام چه گشت و گذارهای اینترنتی و تبادل چه نوع اطلاعاتی هستید.


سارق اینترنتی می تواند هر شخصی باشد. او تنها با دانلود یک اپلیکیشن رایگان  بر روی تلفن هوشمند می تواند به اطلاعات شما دسترسی داشته باشد. مطالعات اخیر نشان می دهد که 85% از کاربران تلفن همراه، بدون بررسی اعتبار و امنیت شبکه های وای فای، به آن ها متصل می شوند. در این وضعیت در سطح متوسط قادر به دریافت اطلاعات حساب کاربری افراد است. که 59% برای چک کردن ایمیل های شخصی, 53% شبکه های اجتماعی, 47% نقشه خوانی, 25% ایمیل های کاری و 18% هم برای خرید آنلاین از شبکه های وای فای عمومی استفاده می کنند. 17میلیون نفر از تمام جامعه استفاده کننده, نا امن بودن اتصال به شبکه های وای فای عمومی را تشخیص نمی دهند. هم چنین با افزایش hotspotهای شبکه های وای فای عمومی, مخاطرات استفاده از آن ها نیز افزایش می یابد.

یک ترابایت مقدار تقریبی اطلاعاتی که هر روز توسط هکرها به سرقت می رود. این میزان برابر است با اطلاعات حساب کاربری یک میلیارد کاربر. کاربران با آنتی ویروس, فایروال وVPN در هنگام استفاده از وای فای عمومی می توانند از حساب های کاربری خود محافظت کنند.


زمانی که شما و اعضای خانواده تان در حال استفاده از وای فای مشترک خود هستید به دلیل امکان رمزگذاری داده ها کسی از اعضای خانواده تان نمی تواند متوجه رفت و آمد شما در فضا مجازی شود اما در اماکن عمومی که اینترنت به صورت مجانی در اختیار شما قرار داده شده است، شما هیچ کلمه عبوری برای اتصال به مودم وارد نمی‌کنید و این دقیقا یعنی اینکه هیچ رمزگذاری وجود ندارد و سایر کاربران متصل کنجکاو نیز می‌توانند بفهمند شما به چه وب سایت‌هایی سر زده اید.

معمولا در ایران که سرعت اینترنت بسیار پایین می باشد و آن هم با هزینه ی زیاد باید در دسترس قرار بگیرد مردم استفاده از اینترنت عمومی وای فای و رایگان را رد نمی کنند و سریعا از آن استفاده می کنند اما باید بدانند که این اینترنت رایگان خطر های امنیتی بسیار زیادی دارد و قبل از استفاده از آن باید با خود فکر کنید که به ریسکش می ارزد یا نه !

اگر به هر حال مجبور هستید برای انجام یک کار فوری و ضروری به اینترنت متصل شوید و قصد دارید از وای فای اماکن عمومی استفاده کنید، از پروتکل  HTTPSکمک بگیرید تا نتوانند رد شما را در دنیای مجازی بزنند.

منابع:

http://www.jamnews.ir/detail/News/479687

http://www.zoomit.ir/howto/web/9953-risks-of-public-wifi-networks

.




نظرات 3 + ارسال نظر
سپیده بهرامیان سه‌شنبه 12 خرداد 1394 ساعت 11:56

نکاتی امنیتی در استفاده از وای فای عمومی :
1-نام شبکه ای که از آن استفاده می کنید را بشناسید . بهتر است قبل از اتصال به اینترنت از یک مسئول در مکانی که هستید در مورد ویژگی های وای فای مورد نظر سوال کنید . هرگز به شبکه های دیگر متصل نشوید حتی اگر سرعت بیشتر و اتصال راحت تری داشته باشند .

2-فقط به شبکه هایی که با پسورد محافظت می شوند وصل شوید . استفاده از کانکشن های WPA و WPA2 که مخفف Wi-Fi Protected Access می باشد هرچند امنیت کمی را ایجاد می کنند اما به هر حال کارساز هستند . ( WPA یک پروتکل امنیتی است که از طرف انجمن وای فای در دنیا به عنوان یک استاندارد شناخته می شود )

3-یک نرم افزار آنتی ویروس فعال کنید . در این مورد ، آپدیت به موقع و مداوم ن فراموش نشود . ضمنا آنتی ویروسی نصب نکنید که فقط از شما در مورد مشکلات پیش آمده سوال کند .

4-پسورد و نام کاربریتان را عوض کنید . تمام پسوردهای خود را مشابه با قبلی انتخاب نکنید . هر انسان عاقلی می داند که این کار اشتباه است و گذاشتن لقمه در دهان افراد سودجوست . هر از چند گاهی هم پسورد خود را عوض کنید بد نیست .

5-مراقب دور و اطراف خود باشید . اگر در حال کار با یک کامپیوتر عمومی هستید حواستان به آدم های اطرافتان باشد . آنها به راحتی ی توانند اطلاعات شما را موقع وارد کردن با کیبورد حفظ کنند .

6-امروزه بیشتر سیستم عامل ها با حداقل یک دیواره آتش ساده همراه هستند، و در کوتاه کردن دست کاربران درون شبکه از دخالت بی‌جا در کامیپوترتان کمک فراوانی می کنند. امکان دارد که هم‌اکنون دیواره آتش سیستم تان روشن باشد، اما برای احتیاط، به تنظیمات امنیتی‌ رفته و اطمینان حاصل کنید که دیوراه آتشی کامپیوترتان روشن است.
در ویندوز: آدرسControl Panel >> System and Security >>
Windows Firewall در مک: آدرسSystem Preferences >> Security >> Firewallهمچنین می‌توانید با کلیک بر روی «allow a program or feature» در ویندوز تعیین کنید که چه برنامه‌هایی اجازه دسترسی داشته باشند. دیواره آتش،‌ تمام و کمال حامی شما نیست، بلکه همواره اطمینان از روشن بودن آن می‌تواند فکر خوبی باشد.

7-زمانی که در ابتدا به هر شبکه‌ای در ویندوز متصل می‌شوید، از شما پرسیده خواهد شد که آیا به شبکه‌ای در خانه (home)، محل کارتان (Work)، یا در محیطی عمومی (Public) متصل شده‌اید. هر کدام از این انتخاب‌ها لیستی از تنظیمات را تغییر خواهد داد. تنظیم محیط عمومی، به شکل طبیعی، به شما بالاترین امنیت را عرضه خواهد کرد. می‌توانید نوع تنظیمات را با رفتن به Control Panel و Advanced Sharing Settings و آنگاه Network and Sharing Center شخصی‌سازی نمایید. از اینجا، شما می‌توانید network discovery، به اشتراک گذاری فایل، اشتراک گذاری پوشه Public، پخش رسانه، و دیگر گزینه‌ها را برای پروفایل‌های مختلف روشن یا خاموش نمایید.این شروع خوبی است، اما اگر اندکی به کنترل بیشتر نیاز داشته باشید، چه باید کرد؟
NetSetMan

برنامه‌ای فوق‌العاده برای شخصی‌سازی پروفایل‌های کامپیوتر برای شبکه‌های مختلف است. می توانید آدرس IP، DNS server، یا حتی اسکریپت‌های اجرایی را در هر زمانی که به یکی از شبکه‌های از پیش تنظیم شده متصل می شوید را انتخاب می‌کنید.
در مرورگر افزونه الویز اچ تی تی پی اس
افزونه فایرفاکس به صورت خودکار گزینه HTTPS امن را برای بسیاری از وب‌سایت‌های مشهور انتخاب می‌کند، مانند نیویورک تایمز، توییتر، فیس بوک، جست‌وجوی گوگل، و دیگر وب‌سایت‌های مشهور. با این افزونه اطمینان حاصل می‌نماید که ارتباطات امن HTTPS برای هر وب‌سایتِ با این قابلیت، در هر زمانی که شما از آنها بازدید می‌کنید، فعال است. به خاطر داشته باشید که افزونه فایرفاکس بر روی ویندوز، مک، و لینوکس کار می‌کند.

سارا گودرزی سه‌شنبه 5 خرداد 1394 ساعت 19:18

به نظر من افراد ترجیح میدهند هزینه ی اینترنت در چنین مکانهایی را بپردازند در عوض با امنیت به اینترنت وصل شوند. پس بهتر است در کنار باقی سرویس ها و خدمات اینترنت هم قرار بدهند البته با هزینه کمتر برای جذب مشتری.

نیوشا محجوب شنبه 2 خرداد 1394 ساعت 19:41

دیگرراهکار های جلوگیری از هک شدن را میتوان موارد زیر نام برد:
اولین راه مقابله با چنین خطراتی این است که به وای فای های عمومی سریعا متصل نشویم چراکه برخی از هکرها، هات اسپات های عمومی با نام های مشابه می سازند و مردم به دلیل تشابه نام به هات اسپات های تقلبی متصل می شوند و به راحتی اطلاعات آنها را هک میکنند.
از دیگر راه های پیشگیری این است که از صاحب مغازه نام دقیق وای فای را بپرسید. این اتفاق به خصوص در مورد وایرلس هایی که بدون پسورد وصل می شوند بیشتر است.
یکی دیگر از عوامل هک شدن اطلاعات شخصی شما مربوط به سیستم های عاملی است که به طور خودکار اقدام به ساخت فایلهای حاوی اطلاعات شخصی می کند که به محض اتصال به وایرلس و بدون اطلاع کاربران این فولدرها با افراد دیگری که به آن وایرلس متصل هستند به اشتراک کذاشته می شوند. برای جلوگیری از این مشکل باید این گونه فایل های پیش فرض را غیر فعال و یا اطلاعات خود را در فولدر های اشتراک قرار ندهید و یک فولدر شخصی درست کنید و اطلاعات خود را آنجا ذخیره کنید. می توانید روی اطلاعات خود رمز بگذارید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد