رد شدن ٪۶۰ از درخواست‌های «حق فراموش‌شدن» توسط گوگل



یک سال پس از آنکه گوگل قابلیت «حق فراموش‌شدن»  جنجال‌برانگیز خود را پیرو یکی از احکام اتحادیه‌ی اروپا معرفی کرد، دست به انتشار آماری در مورد اجرای آن زده است. این حکم به کاربران گوگل در اروپا اجازه می‌دهد که درخواست کنند نتایج حاصل از جست‌وجوی نامشان که ناکارآمد، بی‌ربط، و یا افراطی است از نتایج این موتور جست‌وجوگر حذف شود. گوگل در مطلبی مندرج در صفحه‌ی Advisory Council   خود نوشت: ((ما برای هر یک از این درخواست‌ها ملزم به بررسی مورد به مورد حق اشخاص برای فراموش‌شدن تحت این قانون عمومی هستیم.((

 

این بدان معنا است که گوگل تا به امروز ۹۲۵،۵۸۶ URL را از ۲۵۵،۱۴۳ درخواست برای حذف دریافت نموده است. البته گوگل حدود ۵۸٪ از این درخواست‌ها را نپذیرفته است .نتایج جست‌وجویی که باعث درخواست‌های حذف شده‌اند طیف گسترده‌ای از محتوا از گزارش‌های جرایم حائز اهمیت گرفته تا تصاویر شرم‌آور و اطلاعات خصوصی را پوشش داده‌اند. 

گزارش تهیه‌شده در این رابطه شامل ۲۳ مورد مطالعاتی است که دیدی را درباره‌ی چگونگی قضاوت گوگل ارائه‌ می‌دهد. در یکی از نمونه‌ها، یک مقام رسمی عمومی از انگلستان درخواست کرد که پیوندی به درخواست یکی از دانشجویان مبنی بر برکناری وی از نتایج جست‌وجو حذف شود، که البته گوگل آن را رد نمود. در یکی دیگر از موارد، یکی از قربانی‌های جرم و جنایت ایتالیا خواسته بود تا ۳ پیوندی که راجع به بحث در مورد آن جرایم قدیمی بودند حذف شوند. در حال حاضر جست‌وجو برای نام قربانی مذکور دیگر منجر به دسترسی به آن ۳ پیوند نمی‌شود. 

در برخی از موارد به نظر می‌رسد که گوگل از یک رویکرد نفوذی استفاده کرده، مثل نمونه‌هایی که بخشی از پیوندها به کلی از نتیجه‌های جست‌وجو حذف شده‌اند. گوگل در یکی از نمونه‌ها با درخواستی از سوی یک پزشک مبنی بر پاک‌کردن بیش از ۵۰ مقاله‌ی روزنامه درباره‌ی ناشی‌گری در یک جراحی مواجه شد. در پایان گوگل فقط ۳ مورد از مقاله‌ها را حذف کرد، مقاله‌هایی که در آن‌ها نام پزشک مذکور قید شده بود اما هیچ توضیحی راجع به جراحی داده نشده بود. جالب توجه است که نیمی از وب‌گاه‌های برتری که تحت عنوان رسانه‌های اجتماعی از آن‌ها یاد می‌شود بیشترین درخواست برای حذف را داشته‌اند؛ فیس‌بوک (6،853)، گوگل‌گروپ (۴۰۰۱)، یوتیوب (۳۹۵۱)، گوگل‌پلاس (۲۸۷۰)، و توییتر(2578). اکثر کاربرانی که از قانون فراموش‌شدن استفاده نموده‌اند از فرانسه، آلمان و انگلستان بوده‌اند.

منبع:  news.asis.io

نظرات 1 + ارسال نظر
الهه صاحبی همراه پنج‌شنبه 31 اردیبهشت 1394 ساعت 10:10

پس از حکم دادگاه عالی اروپا مبنی بر اینکه گوگل باید لینک های اطلاعات مربوط به افراد متقاضی را حذف کند، این شرکت یک فرم آنلاین را برای کسانی که مایل به فراموش شدن هستند، باز کرده است.هر کسی که مایل به استفاده از این فرم است باید یک اسکن از عکس هویتی خود را به همراه یک توضیح در مورد علت حذف اطلاعات خود، در سایت ثبت کند تا درخواست وی مورد بررسی قرار بگیرد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد