نقش شبکه های اجتماعی مجازی در فضای سایبر بر روابط اجتماعی افراد

اینترنت به عنوان یک پدیده تکنولوژیکی – اجتماعی ، دارای جوانب و کاربردهای متنوع و گسترده ای می باشد. فضای مجازی یا به تعبیری زندگی دوم(Second Life)  انسانها در محیط اینترنت و سایبری دارای خصوصیات مشابهی در دنیای واقعی می باشد.

 اما به لحاظ ماهیت فرامکانی و فرازمانی اینترنت و سرعت فوق العاده انتقال اطلاعات در آن ، مورد توجه فراوان جوانان و اقشار نواندیش جامعه به عنوان یک ابزار سرگرمی و تفریحی صرف قرار گرفته است.حضور مستمر جوانان در این فضا از یک طرف و ارائه خصوصی ترین اطلاعات خود در محیط مجازی برای مخاطبینی که کمترین شناختی از آنها وحود ندارد می تواند خطری بالقوه برای این دسته از کاربران باشد و در صورتی که مبانی اخلاقی و عقیدتی این افراد دارای سستیهایی نیز باشد ،زمینه مساعدی را برای افراد سود جو بوجود می آورد.

 در این میان شبکه های اجتماعی اینترنتی ، تاثیر فراوانی بر رفتار سازی و  هنجارشکنی در جامعه اسلامی و ایرانی خواهد داشت و بر تصمیم گیران حوزه فرهنگ در فضای مجازی واجب است که با دقت و بررسی بیشتر در این فضا به دنبال ارائه و اجرای راه کارهای مناسب و متناسب باشند.

ایجاد و مدیریت شبکه های مجازی تخصصی - صنفی و شبکه های مجازی مربوط به اقشار عام جامعه از راه حلهای کوتاه مدت جهت کنترل و هدایت این فضا می باشد.

منبع: http://e30now.blogfa.com

نظرات 2 + ارسال نظر
مرتضی عاملی بیدار پنج‌شنبه 4 تیر 1394 ساعت 23:52

شبکه های اجتماعی امکان عبور از مرزهای جغرافیایی و آشنایی با افراد، جوامع و فرهنگ های مختلف را برای ما فراهم میکنند و میتوانند در حوزه های گوناگون باعث تشکیل و تقویت یک خرد جمعی بین افراد شده و فضایی را ایجاد کنند که هرکس نظرات خود را بتواند به صورت آزادانه ابراز کند.
البته همین فضای بین المللی که افراد را به هم ارتباط داده، میتواند مشکلاتی از قبیل توزیع سریع شایعات و یا تبلیغات ضد دینی و القای شبهات را در پیش داشته باشد و دسترسی به محتویات نامناسب با فرهنگ یک جامعه در این فضاها در نهایت باعث تاثیرات منفی رفتاری میگردد.

علیرضا احمدی دوشنبه 4 خرداد 1394 ساعت 18:35

بله همانطور که گفتید شبکه های اجتماعی وقت عظیمی از زندگی مردم را به خود اختصاص داده است که فکر میکنم به نوعی وقت تلف کردن است!! البته نه اینکه این شبکه ها لازم نیستند و استفاده از انها اشتباه است اما فکر میکنم در استفاده از این نوع شبکه ها افراط شده است تا جایی که مردم از آن به عنوان زندگی دوم!! یاد میشود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد