وقتی پلیس می تواند آن سوی دیوار را مشاهده کند



ماموران پلیس امروزی برای شناسایی مجرمان و دستگیر کردن آنها کمتر به اطلاعات به دست آمده از تحلیل اثر انگشت، تحقیقات محلی، بررسی سوابق جنایی و ... بسنده می‌کنند و با استفاده از فناوری‌های هوشمند و پیشرفته، سرعت بررسی پرونده‌های جنایی را بالا می‌برند و نتایج دقیق‌تری به دست می‌آورند.

محققان آمریکایی دستگاه رادار دستی طراحی کرده‌اند که امکان مشاهده آنسوی دیوار را برای پلیس فراهم می‌کند. برخلاف تصویرسازهای حرارتی که استفاده از آنها بدون داشتن حکم بازرسی مجاز نمی‌باشد، دستگاه رادار جدید هیچگونه تصویری از افراد داخل ساختمان تهیه نمی‌کند و فقط حرکت نسبی اشیای ثابت را تشخیص می‌دهد.

این رادار دستی می‌تواند تعداد و افراد در حال حرکت درون یک ساختمان را تشخیص دهد. حساسیت این رادار بسیار بالا است، به طوری که می‌تواند حرکت‌های بسیار ظریف مانند تنفس یک فرد را از آن سوی دیوار تشخیص دهد. طیف بر این رادار که توسط محققان شرکت L3CyTerra طراحی شده است، 15 متر است که برای مأموریت‌های نظامی، گروگان‌گیری یا امداد و نجات کاربرد دارد. البته شرکت سازنده این فناوری ادعا می‌کند که محصول ویژه خود را به گونه‌ای طراحی کرده است تا حریم شخصی مردم به خطر نیفتد و در صورت وجود فرد یا افرادی در هر ساختمان، دستگاه کوچک و قابل‌حمل نمی‌تواند هیچ گونه عکسی از فضای داخلی بگیرد و تنها پس از انجام تحلیل‌های لازم، اطلاعات مربوطه را با روشن کردن یک چراغ نمایان می‌کند. مرکز تولید فناوری هوشمند Range-R توضیح داده است که محصول جدید آنها می‌تواند امواج خود را از انواع دیوارها با ضخامت‌های مختلف عبور دهد و کاربر برای استفاده از آن تنها چند دکمه ساده را فشار می‌دهد تا رادار هوشمند پالس‌های ویژه را از دیوار عبور دهد و هر شخصی که داخل ساختمان قرار دارد را شناسایی کند. این دستگاه در هر نقطه که قرار بگیرد با زاویه 160 اطراف خود را بررسی می‌کند و تا فاصله 50 پایی ماموران پلیس را از وجود انسان باخبر می‌سازد.

البته، در سال 2001 میلادی دادگاه عالی آمریکا با تصویب قانون جدید خود اعلام کرد که هیچ یک از ماموران پلیس حق ندارند بدون در اختیار داشتن مجوزهای لازم، در عملیات‌های خود از دوربین‌های حرارتی استفاده کنند. این قانون به گونه‌ای بود که استفاده از سیستم‌های مبتنی بر رادار که در آینده توسعه میابند را هم اعلام کرد تا پلیس تنها در شرایط لازم و با گرفتن مجوزهای ویژه از این قبیل فناوری‌ها بهره ببرد.

با این تفاسیر، دستگاه جدید حریم شخصی مردم را زیرپا می‌گذارد و هرچند که ماهیت آنها را پشت دیوار نشان نمی‌دهد، باز هم ممکن است افراد تمایل نداشته باشند موقعیت‌شان داخل فضای خصوصی و شخصی توسط ماموران پلیس مشخص شود. اگر ماموران پلیس با دستگاه Range-R پشت دیوارهای منزل شخصی شما حضور یابند و کلید مربوطه را برای فعال‌سازی رادار و ارسال امواج رادیویی فشار دهند، شما هرگز از این اتفاق مطلع نخواهید شد و این همان نکته‌ای است که نگرانی را در مورد نقض حریم شخصی بیشتر می‌کند. درست است اطلاعات به‌دست آمده از این دستگاه برای تامین امنیت پلیس بسیار حیاتی به نظر می‌رسد و در شرایطی که ماموران مجبورند وارد یک ساختمان ناشناخته شوند یا گروگان‌ها را نجات دهند، به کمک آن می‌توانند عملیات خود را با موفقیت پیش ببرند. اما توجه داشته باشید که پلیس با این کار بدون آنکه از شما اجازه بگیرد وارد منزل شخصی‌تان می‌شود و این کار می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

بدیهی است که نیروهای پلیس به منظور افزایش هرچه بیشتر امنیت جامعه آخرین فناوری‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهند و همواره تلاش می‌کنند خود را به‌روز نگه دارند. در ادارات پلیس سراسر جهان، مرکز ویژه فناوری، این وظیفه به‌روزرسانی را برعهده می‌گیرد و آخرین دستاوردهای کاربردی را متناسب با نیاز خود معرفی می‌کند. اما به نظر شما این مسئله تا چه اندازه می‌تواند تاییدی بر استفاده از دستگاه‌هایی برای مشاهده پشت دیوار باشد و حفظ حریم شخصی مردم نیز در آن لحاظ شود؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد