حریم خصوصی و فناوری RFID

مقدمه

آیا تا به حال به تراشه ­های برچسب مانندی که بر روی کتاب­های یک کتاب فروشی یا وسایل داخل یک مغازه که برای جلوگیری از سرقت چسبانده شده است دقت کرده ­اید؟ آیا این تراشه ­ها می­توانند مشکلات حریم خصوصی ایجاد کنند؟

معرفی تراشه های RFID و کاربردها

به این تراشه ­ها، تراشه ­های RFID گفته می­شود. این تراشه ­ها دارای استفاده­ های متفاوتی از قبیل شناسایی کالا و انبارداری هستند. فناوری RFID سرنام عبارت Radio Frequency Identification است که به معنی تشخیص هویت از طریق فرکانس رادیویی است. این تراشه­ ها بر روی یک وسیله مثلا وسایل داخل یک انبار چسبانده می­شوند و می­توان با دستگاهی از محل این تراشه­ ها باخبر شد که همین می­تواند کارهای انبارداری را بسیار راحت و قابل مدیریت کند. در واقع این تراشه­ ها بارکدهایی پیشرفته برای کالاها هستند.

 این تراشه ­ها می­تواند در گواهینامه رانندگی افراد استفاده شود بدین صورت که بعد از عبور از کنار دستگاه مخصوص خواندن این تراشه­ ها، هویت افراد مشخص شود و نیازی به نگه داشتن ماشین­ها و بررسی کارت آنها نباشد.

در ابتدا از این تراشه ­ها برای شناسایی هواپیماهای دوست از دشمن استفاده می­شد. اما به سرعت استفاده ازآنها افزایش پیدا کرد و از آن­ها برای پیگیری کالاها استفاده کردند. بسیاری از سازمان­های دولتی نیز از این تراشه ­ها استفاده کردند تا جایی که گذرنامه­ های افراد در برخی از کشورها نیز با این تراشه­ ها شروع به کار کرد که همین باعث مطرح شدن مباحث امنیتی ونقض حریم خصوصی افراد شد.

همچنین در این تراشه ­های رادیویی از استانداردهایی استفاده می­شود که به خواندن سریع اطلاعات توجه دارد و به رمزنگاری اطلاعات اهمیت نمی­دهد که همین باعث شد برخی از افراد اطلاعات این تراشه­ ها مثل اطلاعات گذرنامه را هک کنند. البته این مشکلات با استفاده از برخی استانداردهای امنیتی تا حدودی قابل جبران است ولی در این صورت این تراشه ­ها سرعت خود در انتقال اطلاعات را از دست می­دهند. حتی اگر این نواقص هم رفع شود باز هم فعالان حریم خصوصی به استفاده دولت­ها از این تراشه ­ها در کنترل و نظارت افراد معترض هستند.

مثال حریم خصوصی تراشه های RFID

پارکی تفریحی در انگلیس از این فناوری استفاده­ جالبی کرده و باعث جذب بازدیدکنندگان بیشتر شده است، بدین صورت که در ابتدای ورود هر فرد به پارک یک مچ­ بند متصل می­شود که حاوی تراشه­ RFID میباشد. شبکه گیرنده RFID داخل پارک مکان فرد را در پارک شناسایی می­کند و هرکجا که باشد به دوربین آن منطقه پارک دستور می­دهد که از او فیلمبرداری کند. هنگامی که افراد پارک را ترک می­کنند یک دی­ وی­­ دی حاوی فیلم خود در پارک را دریافت می­کنند که یک یادگاری عالی از تمام لحظات شاد فرد در پارک است.

نتیجه گیری

اگر یک پارک تفریحی با استفاده از این تراشه­ ها می­تواند یک فیلم از تمامی لحظات فرد در داخل پارک درست کنند تصور کنید دولت­ها می­توانند چه استفاده­ هایی از این فناوری داشته باشند؟؟؟

برگرفته شده از: منبع

نظرات 1 + ارسال نظر
الهام طلوعی دوشنبه 8 تیر 1394 ساعت 00:38

اگر یک پارک تفریحی با یکی از این تراشه ها به این سطح از اطلاعات دست پیدا کرده است بنابراین دولتها نیز میتوانند با استفاده از این فناوری یک نقشه ی کامل و جامع از تمام فعالیت های روزانه ما، اطلاعات خصوصی ما و به عبارتی یک شناسنامه کامل از هر فردی را تهیه کنند. دیگر در این دنیا احتمالا حریم خصوصی وجود نخواهد داشت و یا سطح بسیار پایینی از حریم خصوصی را دارا هستیم.
به نظر من باید مسئله ی حریم خصوصی عجیبی که این فناوری ایجاد خواهد کرد را قبل از گسترده شدن آن به افراد اطلاع رسانی کنیم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد