عروسک ترسناک گوگل!!

این خرس اسباب‌ بازی  کودکان نیست. این خرس وسیله ای برای جاسوسی از اطلاعات دیگران وکمک به شرکت گوگل برای استفاده های تجاری است و شاید هم در پشت پرده درجهت منافع دولت آمریکا باشد. این خرس همان طورکه از طرح اولیه اش بر می آید میکروفون‌هایی در گوش، دوربین‌هایی به جای چشم و موتوری در گردن دارد. اما مشکل این اسباب بازی اتصال آن به اینترنت است!

  این عروسک به حرکات و حرف‌های افراد داخل اتاق هم توجه می‌کند! شاید بتوان گفت این ایده شبیه فیلم های ترسناک ویا موجودات خارق العاده به نظر می رسد. توضیحات این پتنت اعلام کرده است که : عروسک با استفاده از اطلاعات محیطی مانند: صدا یا حرکت کاربر به او نگاه می‌کند و با ارسال دستورها به سرور و ترجمه‌ی آن‌ها، به دستگاه‌ ها دیگر مانند موبایل یا تلویزیون اطلاعات می‌فرستند.  این عروسک می‌تواند کنجکاوی خود را با تکان دادن سر، زل زدن به یک نقطه یا بالا بردن ابروها یا خاراندن سر با دست‌هایش  و یا اعمالی که شبیه انسان باشد مثلا صحبت کردن و بیان احساسش  نشان دهد. در این توضیحات آمده که دستگاه باید بامزه باشد تا به نظر بچه‌های کوچک جذاب بیاید. یعنی گوگل می خواهد با استفاده از جذابیت های کودکانه راه را به خانه های مردم باز کند.اما ترس از این اسباب‌بازی در واقع از کجا ناشی می شود؟ گوگل می‌گوید این اسباب‌بازی مثل یک دستگاه کنترل از راه دور است. به اینترنت و بلوتوث وصل می‌شود و مثلا اگر شما به او بگویید که کانال تلویزیون را عوض کن، او این کار را می‌کند. یا اگر بگویید از این غذا عکس بگیر، این کار را می‌کند. اما این وسیله به صحبت‌های افراد خانواده و رفتار آنها هم توجه می‌کند. برای شرکتی مثل گوگل- که منبع اصلی درآمدش از تبلیغات است- این به معنای رفتن به خانه‌های مردم و جمع‌آوری داده از خواسته‌های آنهاست. فرض کنید شما - وقتی این اسباب بازی هم در اتاق است- حرف از  خرید وسایل منزل می‌زنید. آنوقت احتمالا اگر به سراغ ایمیل‌ خود بروید یا صفحه‌ ای  را در اینترنت باز کنید، تبلیغاتی در خصوص  آن محصول خواهید دید. پارسال، گوگل شرکت نست (Nest) را که ترموستات رادیاتور شوفاژ و دتکتور دود تولید می‌کند. برای کنترل دمای خانه می‌سازد، خریداری کرد. اما سوال اساسی این است که چرا گوگل علاقه به حضور درصنعت انرژی دارد؟در پاسخ باید گفت که این وسیله  فقط یک ترموستات نیست. شما می‌توانید آن را از هر جا که هستید کنترل کنید.با استفاده از تبلت ویا موبایل خود که به اینترنت متصل باشد می توانیم وسایل تهویه منزل را از راه دورکنترل کنیم.اما مشکل اینجاست که اطلاعات منزل خود را در این حالت نه تنها خودتان بلکه شرکت گوگل هم همانند شما به این اطلاعات دسترسی دارند.نکته مهم در این زمینه این است که آیا گوگل رفته رفته قصد در از بین بردن حریم خصوصی دارد؟آیا گوگل می خواهد سلطه خود را به  حریم خصوصی مردم هم بکشاند؟؟اگر این پتنت گوگل روزی به تولید انبوه برسد آن وقت بی شک می توان ادعا کرد که گوگل(big brother)  عصر ما خواهد شد.

 


منابع:

http://zoomg.ir/2015/05/27/36603/google-patent-smart-toys/


http://ayaronline.ir/1392/10/45260.html

نظرات 2 + ارسال نظر
لیلا بابائی شنبه 9 خرداد 1394 ساعت 18:25

خیلی جالبه در واقع این یک سیستم کنترل از راه دوره که به شکل اسباب بازی دراومده. وسیله ای برای بچه ها که آگاهی کمتری نسبت به افراد دیگر جامعه دارند و همچنین تأثیرپذیرترند. علاوه براین وقتی از کودکان و نوجوانان جامعه اطلاعات جمع آوری بشه مثل اینه که آینده اون جامعه داری بررسی میشه.

کاملا همینطوره گوگل به این دلیل اسباب بازی ها رو برای این کار انتخاب کرده که اولا راحت تر می توانند وارد خانه های مردم شوند وثانیا کودکان نسل بعدیه جامعه رو تشکیل می دهند.

الهه صاحبی همراه جمعه 8 خرداد 1394 ساعت 20:47

مسئله ای که پیرامون این عروسک ها وجود داره مسئله حریم خصوصی افراد هستش امروزه همه ی افراد در تلاش هستند تا از حریم خصوصی خود حفاظت کنند وقتی خیلی از کارشناسان و با توجه به ویژگی هایی که این عروسک ها داره تقریبا مشخص شده که هدف این عروسک ها جاسوسیه خب مردم نباید از این محصولات استقبال کنند تا طرح گوگل با شکست مواجه بشه!!چرا نگرانی خودمون را از حریم خصوصی اعلام میکنیم ولی برای حفظ اون تلاش نمیکنیم؟خب با استقبال نکردن از این طرح باید افراد از حریم خودشون حفاظت کنند.

کاملا درسته.به نظر میاد تنها راه مقابله با خیز بزرگ گوگل برای تسلط بر حریم خصوصیه کاربرانش همین تحریم توسط خود کاربرانش باشد!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد