حریم خصوصی و اینترنت اشیا

مقدمه

اینترنت در تمامی اشیا و لوازمی که به طور روزمره با آن­ها سر و کار داریم نفوذ کرده است. بنابراین اینترنت در آینده به ماهیتی نامرئی تبدیل خواهد شد که ممکن است در اکثر موارد نیز دسترسی به آن به صورت ناخودآگاه باشد.

یکی از بزرگترین نگرانی­ها در خصوص پدیده اینترنت اشیا بحث حریم خصوصی است که در اینجا به توضیح آن خواهیم پرداخت.

شرح رابطه اینترنت اشیا و حریم خصوصی

تمام دستگاه های پوشیدنی و سیار در حال متصل کردن انسانها به یکدیگر هستند و هر روزه نیز به تعداد حسگرهای تعبیه شده درون این دستگاه ها افزوده میشود. در واقع دستگاه های جیبی همچون تبلت و گوشی های تلفن، در حال تبدیل شدن به یک شبکه عظیم از حسگرها میباشند.

برای درک اهمیت این موضوع لازم نیست که منتظر پیشرفت های چشمگیر در حوزه حسگرها و تکنولوژی های آینده باشیم زیرا همین حالا نیز به واسطه ی فناوری هایی همچون کارت های اعتباری، وب، ایمیل، شبکه های اجتماعی و ... وارد مرحله فرسایش تدریجی حریم خصوصی شده ایم.

مسئله دیگری که در رابطه با اینترنت اشیا وجود دارد این است که دسترسی حسگرهای دیجیتالی به اینترنت نیازی به دستور کاربر ندارند، در واقع کاربر توانایی آفلاین کردن خود به صورت صد در صد را از دست خواهد داد.

با توجه به دنیای دیجیتالی موجود که روز به روز نیز در حال پیشرفت است، تعداد حسگرهای موجود در وسایل نیز به سرعت در حال افزایش میباشد، و هرچه بر تعداد اشیاء متصل به ما افزوده شود بیشتر و راحت تر مورد سوء استفاده قرار خواهیم گرفت، در واقع با افزایش حسگرها در اطراف خود مراکز داده ای بیشری برای شرکت ها ایجاد خواهیم کرد.

نتیجه گیری

ساده ترین کاری که حسگرهای همیشه همراه شما میتوانند انجام دهند این است که هر لحظه مکان شما را به شرکتهای سازنده خود اطلاع دهند. در این صورت اینترنت اشیا میتواند به یک زیرساخت ارزشمند  برای سازمانهای امنیتی تبدیل شود که همین میتواند در آینده ای نه چندان دور باعث ایجاد یک نقشه ی مخفی گردد که این نقشه حاوی این است که ما که هستیم و چه میکنیم.

برگرفته شده از: منبع

 

نظرات 3 + ارسال نظر
الهام طلوعی دوشنبه 8 تیر 1394 ساعت 00:25

به نظرم این فناوری در آینده به یکی از اصلی ترین عاملهای نقض حریم خصوصی بدل میشود و با فراگیر و گسترده شدن آن، حریم خصوصی به شکل عجیبی تهدید خواهد شد. مثلا فرض کنید همین اندک وسایل ما که به اینترنت متصل هستند چه بخش عظیمی از حریم خصوصی ما را نشانه رفته اند، که اگر دامنه این وسایل به کوچکترین و خصوصی ترین وسایل ما نیز نفوذ کند چه اتفاقی خواهد افتاد؟
به نظر من باید حتی وسایل تمام اتوماتیکی که در آینده به اینترت متصل خواهند شد نیز یک قابلیت برای آفلاین کردن آنها وجود داشته باشد ولی باز هم نیاز به آنلاین بودن همیشگی برخی از این وسایل توجیه ناپذیر است.

علیرضا احمدی سالم چهارشنبه 13 خرداد 1394 ساعت 16:23

بله بنده با نظر شما یا بهتر بگویم با پست شما کاملا موافقم. اما سوالی که در این زمینه برایم پیش می آید این است که آیا این کار که حسگرها مکان ما را ذخیره میکنند به نوعی حریم خصوصی ما را نقض نمیکند

با توجه به مطالب مطرح شده در کلاس در فصل حریم خصوصی دیدیم که یک وسیله مانند موبایل که بتواند به اینترنت متصل شود میتواند چالش های گوناگونی در زمینه حریم خصوصی بوجود آورد(مثلا مورد متادیتاهایی که در کلاس مطرح شد و دیدم که با همین متادیتاها بسیاری اطلاعات مفید را میشود بدست آورد).
در اینجا نیز کافیست که فرض کنید که بسیاری از وسایل زندگی شما پس از مدتی حاوی تراشه هایی هستند که متصل به اینترنت میباشند و در اکثر آنها نیز حالت آفلاین کردن وجود نداشته باشد، آیا مشکلی بوجود نخواهد آمد؟؟؟

علیرضا احمدی سالم چهارشنبه 13 خرداد 1394 ساعت 16:12

بله بنده با نظر شما یا بهتر بگویم با پست شما کاملا موافقم. اما سوالی که در این زمینه برایم پیش می آید این است که آیا این کار که حسگرها مکان ما را ذخیره میکنند به نوعی حریم خصوصی ما را نقض نمیکند

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد