پتنت ترول در امور عادی زندگی

مقدمه

امروزه بیشتر اعمال و فناوریها در سراسر جهان توسط شرکتهای مختلف پتنت شده اند و بسیاری از این شرکتها بدون اینکه ذره ای در پیشرفت علم و فناوری نقش داشته باشند فقط پتنت های مختلف را خریداری کرده و شرکتهای بسیاری را به دادگاه کشانده و از آنها جریمه دریافت میکنند.

پتنت ترول در امور عادی زندگی

آیا تا به حال از اسکنر استفاده کرده اید؟ از دستگاه فکس چطور؟ آیا از وای-فای استفاده کرده اید؟ آیا فیلم و عکسهای خود را تا به حال با گوشی انتقال داده اید؟

تمامی موارد بالا و بسیاری از اعمال رایج که با کامپیوتر انجام میدهید دارای پتنت هستند!

در دنیای پیشرفته امروز، اگر شما از فناوری هایی استفاده کنید که قبلا توسط شرکت دیگری پتنت شده اند در واقع مرتکب جرم شده اید و شرکت دارای حق پتنت آن فناوری، میتواند از شما شکایت کند. مثلا اگر مشتریان شما با استفاده از کارت های اعتباری به صورت آنلاین از شما خرید کنند، کمپانی لندمارک میتواند شما را به دادگاه بکشاند، زیرا این فناوری توسط کمپانی لندمارک پتنت شده است.

در واقع کمپانی لندمارک هیچ کاری برای پیشرفت اینگونه تراکنشهای مالی انجام نداده، بلکه فقط پتنت استفاده از تراکنشهای مالی را به نام خود ثبت کرده و میتواند در مواردی که از تراکنشهای مالی خودکار استفاده میشود شرکت خاطی را به دادگاه بکشاند. البته در بیشتر مواقع لندرمارک فقط با ترساندن شرکتهای مختف از آنها پول هنگفتی دریافت میکند تا آنها را پای میز محاکمه نکشاند و اگر شرکتها خواسته آنها را اجابت نکنند در دادگاه محکوم به پرداخت چند برابر پول خواسته شده میشوند.

بحران بتنت ترول

عمق مسئله حتی عمیق تر از آن چیزی است که فکر میکنید، زیرا شرکت لندمارک پتنت تمامی فرایندهای مختلف تجاری و تراکنشهای مالی را به نام خود ثبت کرده و دامنه دخالت آن بسیار گسترده شده است!

طرح سوالات

به نظر شما حق پتنت در موارد بسیار معمولی چه مشکلات دیگری ایجاد خواهد کرد؟ آیا جلوگیری از فعالیت شرکتهایی همچون شرکت لندمارک کار درستی است؟ اگر موافق ممانعت از فعالیت اینگونه شرکتها هستید، چه ملاکی برای تعیین پتنت های معمولی دارید؟

برگرفته شده از: منبع

نظرات 3 + ارسال نظر
الهام طلوعی دوشنبه 8 تیر 1394 ساعت 00:07

علاوه بر تاثرات بدی که در اینجا برای شرکتهای پتنت ترول اشاره شده، میتوان به اثر منفی این پتنت ترولها بر کاهش انگیزه شرکتهای تجاری مفید جامعه اشاره کرد به گونه ای که اگر شرکتهای پتنت ترول مدام به این کار خود ادامه دهند و روزانه چندین اختراع را به نام خود بزنند دیگر بعد از گذشت چندین سال فعالیت در بازار تولید بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد شد چون برای استفاده از هر کدام از تکنولوژی های لازم برای ساخت یک اختراع نو باید دل چندین شرکت پتنت ترول را بدست آوریم تا از ما شکایت نکنند!

علیرضا احمدی سالم چهارشنبه 13 خرداد 1394 ساعت 16:31

اینطور که بنده متوجه شدم همه وسایل و لوازم تکنولوژیکی که ما در این دوره استفاده می کنیم دارای پتنت است و به گفته شما مرتکب جرم شده ایم! پس از این پس یا باید از تکنولوژی استفاده نکنیم یا خود را مجرم بدانیم

همونطور که خود شما متوجه شدید و توی مقاله بیان شده، اکثر موارد عادی در محیط اطراف ما مثل استفاده از وای-فای یا بلوتوث در واقع دارای حق پتنت هستند.البته این موضوع باعث نمیشه که ما برای استفاده از این فناوری ها مجرم تلقی بشیم. درست مثل اینکه شما از گوشی تلفن همراه میتونید استفاده کنید چون شما صرفا مصرف کننده گوشی هستید ولی وقتی که شما یک شرکت تولید گوشی باشید به هیچ وجه قادر به تولید یک گوشی مثلا با طرح آیفون نیستید زیرا شرکت آیفون پتنت این طرح را به نام خود ثبت کرده است.
در واقع در این مقاله مجرم بودن یا نبودن افراد بررسی نشده بلکه نقش مخربی که شرکتهای پتنت ترول مثل شرکت لندمارک به تولیدکننده های واقعی و مفید در حوزه فناوری وارد میکنند را با ذکر یک نمونه واقعی تشریح کرده ایم.

علیرضا احمدی سالم چهارشنبه 13 خرداد 1394 ساعت 16:04

اینطور که من متوجه شدم اکثر موارد تکنولوژیکی که ما در این دوره استفاده میکنیم دارای پتنت است و طبیعی است که طبق گفته شما مرتکب جرم شده ایم پس دیگر نمیتوان از هیچ تکنولوژی استفاده کرد زیرا هر کدام از آنها دارای پتنت است؟!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد