نگرانی در مورد برنامه ­های هوشمند NSA


همه ما کم و بیش در فیلم­ ها و داستان­هایی در مورد تسخیر کره ­ی زمین توسط ربات ­ها دیده و شنیده­ ایم. امَا آیا ممکن است این نگرانی­ ها به واقعیت بپیوندند؟ آیا باید نگران این گونه فیلم­ های علمی- تخیلی بود؟ دانشمندان زیادی از جمله ادوارد اسنودن، استفان هاوکینگ و ایلان ماسک در این باب ابراز نگرانی کرده­اند. ایلان ماسک عقیده دارد "همه ما باید بیشتر نگران هوش مصنوعی باشیم مگر اینکه خودمان هم از هوش مصنوعی ساخته شده باشیم!"

یکی از افشاگری­ های ادوارد اسنودن در مورد اقدامات آژانس امنیت ملی آمریکاNSA نگرانی در مورد از کنترل خارج شدن کامپیوترها را بیشتر می­ کند. او از برنامه ­ی محرمانه ­ای به نام monster mind به معنی ذهن هیولا یا ذهن خارق العاده خبر می ­دهد. این برنامه می­ تواند به صورت خودکار حملات سایبری خارجی را شناسایی و شکار ­کند. عملکرد آن به این شکل است که به صورت مداوم الگوهای ترافیکی را را زیر نظر دارد تا حمله­ های سایبری و مشکوک را شناسایی کند. زمانی که حمله شناسایی شد ذهن هیولا به صورت خودکار مانع از ورود آن به کشور می­شود. در فرهنگ لغت سایبری آن را «می­ کشد».

تأثیر این برنامه از این جهت قابل بررسی است که نرم ­افزار برای انجام وظیفه ­ی خود نیاز به متادیتا و اطلاعات کاربران دارد که این می­ تواند موجب نقض حریم خصوصی شود. درواقع برای این کار NSA ابتدا باید به صورت مخفیانه به تمام ارتباطات شخصی و مجازی که از خارج وارد آمریکا می­ شود دسترسی پیدا کند.

مورد دیگری که جای تأمل دارد این است که نرم­ افزار به طور خودکار به این حملات پاسخ می ­دهد. بیشتر حمله­ هایی که صورت می­گیرد از طریق کامپیوترهای جهان سومی است و بسیاری از این حملات می­ تواند فقط یک نوع سرگرمی و شوخی باشد.

منابع: http://www.heseaval.com/

http://parsish.com/article/1393/09/edward-snowden-part3/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد