اینترنت ملی ، فیلترینگ همه جانبه یا دسترسی بهتر !


به گفته ‏ی خبرگزاری‏ها اینترنت ملی در کشور در فاز اجرایی قرار دارد،  پس باید به بررسی این مساله بپردازیم، زیرا با توجه به پیچیدگی های نحوه ی اجرا، این طرح می‏تواند بسیار سازنده باشد، و یا اینکه به زندانی تمام عیار تبدیل شود، در راستای روشن سازی این مطالب ارائه اطلاعات توسط مقامات مسئول و دست اندر کاران اجرایی می تواند سودمند باشد .در این پست به بررسی مفهوم اینترنت ملی و مزایا و معایب آن میپردازیم.


 

 اینترنت ملی(شبکه ملی اطلاعات) چیست؟

شبکه ی ملی نوعی اینترانت است، اینترانت شبکه‌ای رایانه‌ای شبیه اینترنت است که مبتنی بر شبکه‌ای محلی و محدود بوده برای تبادل داده‌ها در آن شبکه خاص استفاده می‌شود. تمام خدمات قابل دسترس در اینترنت، مانند پست الکترونیکی، دسترسی به نرم افزارهای داخلی، انتقال فایل، تله کنفرانس و ... در این شبکه اختصاصی به کاربران عرضه می‌شود. هدف اصلی از ارائه این سرویس ایجاد زیرساختی اختصاصی و مستقل از اینترنت جهت تبادل اطلاعات و به اشتراک گذاری است .


مزایای اینترنت ملی

شبکه‌ای متشکل از زیرساخت‌های ارتباطی با مدیریت مستقل کاملاً داخلی.

شبکه‌ای کاملاً مستقل و حفاظت شده نسبت به دیگر شبکه‌ها (از جمله اینترنت) با امکان تعامل مدیریت شده با آنها.

شبکه‌ای با امکان عرضه انواع محتوا وخدمات ارتباطی سراسری برای آحاد مردم با تضمین کیفیت از جمله قابلیت تحرک.

شبکه‌ای با قابلیت عرضه انواع خدمات امن اعم از رمزنگاری و امضای دیجیتالی به کلیه کاربران.

شبکه‌ای با قابلیت برقراری ارتباطات امن و پایدار میان دستگاه‌ها و مراکز حیاتی کشور.

شبکه‌ای پرظرفیت، پهن باند و با تعرفه رقابتی شامل مراکز داده و میزبانی داخلی.

 

نحوه اجرای این طرح و محدودیت های موجود

اگر اینترنت ملی در کنار اینترنت ارائه شود و می تواند مساله سرعت کم در ارتباطات را جبران کند، اما مسئله ای که باعث مخالفت ها و شک و تردید در سودمند بودن این طرح می شود آن است که ، اینترنت ملی نه به صورت موازی بلکه در راستای اینترنت ارائه خواهد شد.


اینترنت ملی ، فیلترینگ همه جانبه یا دسترسی بهتر !

بنابر تصویر منتشر شده در سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نحوه ‏ی فعالیت شبکه اینگونه خواهد بود که اگر شما به دنبال مطلبی هستید ، عبارت جستجو شده به موتور جست و جو گر ملی ارسال می شود ، این سیستم عبارت را در گوگل (اینترنت) جستجو میکند، نتایج را اگر صلاح بود در اختیار کاربر قرار میدهد، به بیان ساده تر در مقابل جست و جوی اطلاعاتی که در گذشته فیلتر بود ، اصلا صفحه ای برای شما نمایش داده نمی شود که فیلتر باشد یا نه.به این معنا که تمامی صفحات فیلتر شده به طور کل از دسترس خارج می شود و شبکه اینترنت ملی مانند فیلتری در مقابل اینترنت قرار میگیرد.

 

دکتر شهشهانی، رئیس دانشکده ریاضیات دانشگاه صنعتی شریف در این باره می‌گوید :" اگر بیشتر مردم بدانند اینترنت ملی یعنی چه با آن مخالف خواهند بود."

البته همان طور که گفته شد ، شفاف سازی مسئولین دولت جدید در این رابطه میتواند به ابهام زدایی کمک کند و با ارائه روشی مناسب برای دسترسی هم زمان به اینترنت و اینترانت ملی به صورت موازی باعث افزایش رضایت کاربران به دلیل سرعت و امنیت بالاتر شود. 


منبع:www.fa.wikipedia.org

نظرات 3 + ارسال نظر
معصومه هاشمی سه‌شنبه 26 خرداد 1394 ساعت 22:14

خانم جمشیدی و آقای مرادی؛ همونطور که من از اینترنت خوندم تقریبا قرار نیست چیزی عوض بشه، و ارتباطات بین الملی هم سر جای خودش باقی میمونه!!!! و فقط یه ساختار اینترنتی وطنی خواهیم داشت با این مزیت که اطلاعاتی که مهم و اغلب سیاسی هستند از همین زیرساخت برای جابه جایی استفاده کنند و نیازی نباشه تا یکبار هم روی سرورهای خارج از کشور ذخیره شوند.
اما بعد به توضیحات ضد و نقیضی رسیدم با این مفهوم که شما وقتی به اینترنت بین الملی وصل میشی با یک نوع فیلترینگ هوشمند مواجه میشی به این صورت که اطلاعاتی که به صلاح دید دولت فیلتر میشوند اصلا و ابدا قابل رویت برای افراد نیستند و حتی در نتایج جستجو نیز ظاهر نمیشوند! و این تنها با با اجرای پروژه ی اینترنت ملی امکان پذیر میشود
پس در واقع اصلا دیواری نیست که با آن مواجه شویم فقط در حصاری از محدودیت ها واقع خواهیم شد !
و در مورد اطلاعات فنی و تخصصی هم صاحب نظر نیستم و حتما هینطوره که میفرمایید.

جمشیدی 9000843 چهارشنبه 13 خرداد 1394 ساعت 19:06

نظر من در باره ی این پست اینه که با این کار باعث خرابی در اینترنت میشن و استفاده از اون رو عذاب آور میکنن چون مثل این میمونه شما دارید با سرعت زیاد میدوید و یکدفعه یک دیوار بتنی جلوی خودتون مشاهده میکنید و مجبورید برای بار دوم تلاش کنید!حتی ممکنه خیلی از شماها هم نمونه ای از اون رو در طی چند هفته گذشته تجربه کرده باشید وقتی وارد سایتی میشوید برای اولین بار اون رو نمیاره و مجبورید یکبار صفحه رو refresh کنید تا اون رو دوباره نشونتون بده! من ازین متن اینطوری متوجه شدم که انگار هم فیلترینگ هوشمند هم فیلترینگ سنتی دست به دست هم میدن و وضع رو ازین که هست بدتر میکنن!

آرمین مرادی چهارشنبه 13 خرداد 1394 ساعت 19:00 http://networklearn.jimdo.com

ابتدا باید عرض کنم که همین الان هم اینترانت داریم فقط هوشمند نیست و طبق تجربه خود بنده ایران کار بسیار ناپسندی انجام داده و از آی پی های 10 استفاده کرده که هیچ جای دنیا رسم نیست به طوری که شبکه داخلی ما چه صفحه ی پیوند ها چه ادارات دولتی آی پی آنها با 10 شروع میشوند که این باعث ایجاد فاجعه ای بزرگ خواهد شد زیرا اگر این طرح با موفقیت صورت گیرد زمانی که مجبور هستن از آی پی ورژه 4 به آی پی ورژن 6 مهارجرت کنن باید زیر ساخت خود را عوض کنند و همچین کسانی را استخدام کنند که با ساختار آی پی ورژن 6 آشنا هستند یا دوره ای را جهت تعلیم اونها بگذارند. در مورد خود طرح هم باید بگم همیشه محدود کردن نتیجه ی مثبت نمیده و اینو من نمیگم و تاریخ اینو نشون داده!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد