مهندسی معکوس تا رسیدن به ساختار مغز انسان!

مهندسی معکوس تا رسیدن به ساختار  مغز انسان!

مغز آبی چیست؟

پروژه بلو برین، به معنی مغز آبی، (Blue Brain Project) در راه ساخت مغز مصنوعی گام بر می‌دارد. در این پروژه از مهندسی معکوس مغز پستانداران تا سطح مولکولی استفاده می‌شود. این پروژه در سال ۲۰۰۵ در موسسه مغز و ذهن دانشگاه پلی تکنیک لوزان به مدیریت هنری مارکرام، آغاز به کار کرده‌است. هدف از این پروژه، مطالعه ساختار و عملکردهای پایه‌ای مغز است. نرم‌افزار استفاده شده یک شبکه عصبی مصنوعی نیست بلکه یک مدل واقعی زیستی از نورون را شبیه سازی می‌کند. دانشمندان امیدوارند این پروژه به روشنگری های بسیاری در زمینه ی هوشیاری بینجامد.

 

 هدف مغز آبی

هدف طولانی مدت پروژه شبیه سازی مغز کامل انسان با تمامی جزپیات و در بردارنده ی عملکرد فیزیولوژی مغز است. هنری مارکرام در سال ۲۰۰۹ در کنفرانس TED conference در آکسفورد میگوید: "ساختن مغز انسان غیر ممکن نیست و ما میتوانیم آن را در ۱۰ سال به انجام برسانیم. او در یک مصاحبه با خبرگزاری BBCمیگوید: "اگر ما آن را به درستی بسازییم، باید بتواند صحبت کند، هوشمند باشد و رفتاری بسیار شبیه به یک انسان داشته باشد."

تمامی این فعالیت ها بخشی از آنچه است که IBM آن را عصر سیستم های شناختی می نامد که در آن کامپیوترها تنها برنامه ریزی نمی شوند بلکه همچنین عملی را که اجرا می شود درک می کنند، قضاوت می کنند، با زبان های طبیعی ارتباط برقرار می کنند و از تجربه ها درس می آموزند. این پژوهش همچنین در ارتباط نزدیک با رویای قدیمی هوش مصنوعی است.

 اما این پروژه مباحث اخلاقی مهمی را پیش می کشد:

از دیدگاه دانشمندان، این پروژه برای شناخت هرچه بیشتر مغز انسان و به دنبال آن شناخت بیماری ها و ناتوانی های مادرزاد می انجامد و در بسیاری از موارد در تصمیم گیری و شرایط دشوار به کمک انسان می آید، پس نتایج مثبتی را در پی دارد. اما،  مسئولانه و یا اخلاقی است مغزی مجازی بسازیم که هوش انسان وار را با توانایی یک میلیون بار بیشتر از ابر کامپیوترها ترکیب میکند؟

برخی بر این اعتقادند که ساختن ذهنی کامل اما بدون روح انسانی، امری غیر اخلاقی و حتی دخالت در قوانین آفرینش هستی است. آیا در عصر تکنولوژی این نظر منطقی است؟ و یا فقط باعث ایجاد مانعی در برابر رشد علم می شود؟

آیا با داشتن ذهن بسیار قوی مکانیکی و بدون احساس، پیش بینی ادبیات پست مدرن درباره آینده جهان، که در آن انسانها توسط ربات های هوشمند دست ساز خود از بین میروند، به حقیقت خواهد پیوست؟


منبع:www.fa.wikipedia.org

       www.artificialbrains.com

نظرات 3 + ارسال نظر
معصومه هاشمی پنج‌شنبه 4 تیر 1394 ساعت 08:35

با توجه به مطالب موجود در درس، شبیه سازی ذهن انسان به طور کامل شاید به نظر بیایدکه به نحوی باز تولید انسان است!
اما این فقط دیدگاهی متریالیستی است!
زیرا انسان تنها ساختار مادی نیست و روح دارد و قدرت اراده و انتخاب!
با شبیه سازی این مغز فقط خواهیم توانست رفتاری مشابه رفتار انسان را بسازیم...و این یعنی هوشمندی ضعیف! و داشتن اندکی خود مختاری(منظورم از کلمه ی اندکی این است که حتی ذهن شبیه سازی شده باید توسط سازندگانش برنامه نویسی شود و از بنیه نمی تواند خود مختار عمل کند)
به این ترتیب حرف شما کاملا درست خواهد بود، رباطی که در آن اخلاقیات پیده سازی شود ضرری نخواهد داشت!
و تنها نکته ای که اینجا مهم است این است که این سازندگان چقدر به اخلاقیات پایبند خواهند بود...
اگر سازندگان بدون هیچ هدف منفی ای و قصد بدی، با دیدگاه وظیفه گرایانه و قاعده طلایی، دست به ساختن این رباط ها بزنند که همه در خدمت بشریت در خواهند آمد
و در غیر اینصورت با دیدی نتیجه گرایانه خواهیم دید که جنگی عظیم (به دلایل سیاسی و یا تاریخی) در راه خواهد بود.

زهرا شعبانی یکشنبه 17 خرداد 1394 ساعت 18:16

جالب نیست رباتی ساخته شود با هوش انسانی و بدون احساس، زیرا اخلاق نسبتا یک امر درونی هر فرد است.
و وقتی رباتی با هوش انسانی نتواند مرز بین اخلاقی بودن یک کار و غیر اخلاقی بودن آن را تشخیص دهد خطرناک بنظر میرسد.
زیرا ممکن است ربات تنها نتیجه گرایانه فکر کند و بر اساس بهترین نتیجه ی ممکن عمل کند در حالی که اخلاقی نباشد.
نکته ی بعدی این می باشد که اصلا هدف از ساخت چنین ربات هایی چیست؟
آیا واقعا انسان امروز نیاز به ربات هایی با هوش خود دارد؟! آیا حتما نیاز است ربات به طور کامل خودمختار باشد؟
در ضمن اخلاقی که برای این ربات ها در نظر گرفته میشود اخلاق مصنوعی ساخت سازنندگان همان ربات است. یعنی بر پایه ی اخلاق سازندگان همان ربات، اخلاق ربات شکل خواهد گرفت که این نکته نیز قابل تامل است که آیا اخلاق سازندگان ربات واقعا امری اخلاقی است؟

زهرا شعبانی چهارشنبه 13 خرداد 1394 ساعت 12:23

تا جایی که اطلاع دارم مخالفت های زیادی با این پروژه صورت گرفته، حتی تو فرهنگ یهود و مسیح این رو مخالفت با خدا و از حدود مخلوق بودن خارج شدن گفتن.

همین طور یه خبر خوندم که، ایلان ماسک مدیرعامل شرکت تسلاموتورز گفته بود: "تا 15 سال آینده انسان ها توسط ربات ها نابود میشن".
خب بنظرم ایلان ماسک فردی نیست که همین جوری حرفی بزنه پیشرفت هایی که تو آمریکا در ارتباط با ربات های صورت گرفته سرباز دارن کم نیست، اگه ربات سرباز به طور کامل قدرت خودمختاری پیدا کنه، شاید یه زمان به این نتیجه هم برسه که انسان ها باید برای ربات ها کار کنن نه ربات ها برای انسان ها...

مهمترین کاری که باید در این پروژه صورت بگیره از نظر من تحت کنترل بودن ربات ها توسط انسان هست اینکه به طور کامل خودمختار نباشن. یا اینکه قوانین اصلی اخلاقی در ساخت نرم افزارهای اونها قرار بدیم که نتونن غیر اون قوانین کاری انجام بدن.
هرچند از نظر من وقتی یه ربات هوش انسان رو پیدا کنه دیگه قابل کنترل نیست...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد