فروش اطلاعات 67 میلیون مشتری توسط شرکت ورشکسته آمریکایی



شرکت RadioShack  که نام سابق آن Tandy Corporation بود یک شرکت خرده فروشی آمریکایی است که در زمینه‌ی توزیع کالا‌های الکترونیکی مصرفی در آمریکا، اروپا، افریقا و آمریکای جنوبی فعالیت می‌نماید. این شرکت در طول عمر حدودا نود ساله خود اطلاعات فراوانی را از مشتریان خود جمع آوری کرده است. گر چه این اطلاعات معمولا به مدت دو تا سه سال نگهداری شده و پس از آن حذف شده اند، اما اگر فردی خواستار استفاده از گارانتی کالاهای خریداری شده از این شرکت  بوده  باشد، این فروشگاه زنجیره ای آنها را برای ابد نگهداری کرده است.  

 این شرکت در ماه فوریه اعلام ورشکستگی نمود و در تلاش بود تا بتواند موافقت دادگاه را برای فروش ۲/۱ میلیارد دلار از دارایی‌های خود جلب کند. از جمله دارایی های این شرکت پایگاه داده‌ای است که اطلاعات شخصیِ حدود ۱۱۷میلیون مشتریِ این شرکت در آن به ثبت رسیده است. قرار است شرکت  Standard General پس از برند ه‌شدن در مزایده‌ی ۲/۲۶میلیون دلاری ،  این پایگاه داده را تصاحب نماید. پایگاه داده مذکور حاوی بیش از ۱۳ میلیون نشانیِ رایانامه و حدود ۶۵ میلیون نشانیِ منزل یا محل کار می‌باشد.

به اعتقاد وکلای شرکت RadioShack  آدرس منازل و ایمیل افراد را می توان بدون نگرانی از مشکل حقوقی به فروش رساند. شرکت اپل به دلیل فروش داده‌های مشتریان این شرکت (که محصولات اپل را خریداری کرده بودند) شکایتی را علیه این شرکت به دادگاه تسلیم کرده است. شرکت اپل درخواست کرده تا داده‌های مربوط به مشتریان محصولاتش در این خرید و فروش معامله نگردد. اپل مدعی شده که طبق قراردادی که در گذشته با RadioShack  داشته، واگذاریِ داده‌های مشتریان اپل به هر نوع ممکن ممنوعیت قانونی دارد. در متن شکواییه‌ی اپل آمده است: (شرکت اپل در جهت حفاظت از اطلاعات شخصی مشتریان خود، همواره بر کار جمع آوری و استفاده از داده‌های مشتریانش توسط شرکای خرده فروش از جمله شرکت  RadioShack نظارت داشته است. قرارداد فروش مجدد بین دو شرکت اپل و RadioShack از اطلاعات جمع‌آوری شده توسط RadioShack که مربوط به خرید محصولات اپل می‌باشد حفاظت نموده و از فروش این اطلاعات جلوگیری می‌کند).

  البته اپل تنها شرکتی نیست که به دلیل فروش احتمالی داده‌های مشتریانش دست به شکایت زده است. شرکت AT&T نیز در تلاش است تا مانع از فروش داده‌های مربوط به قرارداد‌های تلفن همراه خود شود.

به احتمال زیاد رأی دادگاه به سود اپل و AT&Tخواهد بود. قاضی هنوز با فروش داده‌ها موافقت نکرده و قبلاً هم متذکر شده بود که در صورت ابهام در وجاهت قانونیِ فروش داده‌ها، از این کار ممانعت به عمل خواهد آورد. در پایان گفتنی است  دادستان کل تگزاس نیز در برابر این اقدام موضع گرفته و یادآور شده است که «فروش داده‌های مشتریان یک کار تجاریِ باطل و فریبکارانه است.»

این در حالی‌ است که در وب‌گاه شرکت RadioShackذیل قسمت سیاست حریم خصوصی این طور نوشته شده: ما در RadioShack  به حریم خصوصی شما احترام گذاشته و اطلاعات مشتریان خود را نمی‌فروشیم.

-- به نظر من کاری که شرکت RadioShack در صدد انجام آن است، مخالف بر اصول اخلاقی این شرکت بوده و ناقض حریم خصوصی مشتریان می باشد. لذا بهتر است برای جبران ورشکستگی اش به دنبال راه حل دیگری باشد.

منابع: farsnews.com و news.asis.io


نظرات 2 + ارسال نظر
لیلا بابائی سه‌شنبه 26 خرداد 1394 ساعت 12:50

همان طور که در متن اشاره شد این شرکت قبلا اعلام کرده که اطلاعات مشتریان فروخته نخواهد شد و به حریم خصوصی افراد احترام خواهد گذاشت. پس با این اوصاف حق فروش اطلاعات ذخیره شده در پایگاه داده خود را ندارد حتی اگر به استفاده ثانویه از اطلاعات اشاره کرده باشد چرا که تولیدکنندگانی مانند اپل و AT&T با تکیه به این سیاست تولیدات خود را برای فروش به این نکته اجناس خود را در اختیار این فروشگاه قرار داده اند. از نظر من فروش این اطلاعات نه تنها قانونی نیست بلکه اخلاقی نیز نمی باشد چرا که هم از نظر وظیفه گرایی عمل درستی نیست و هم از نظر نتیجه گرایی نه به نفع مشتریان است و نه به نفع خود شرکت. درست است که بخشی از کسری بودجه شرکت جبران خواهد شد ولی فروشگاه اعتبار خود را از دست خواهد داد.

الهه صاحبی همراه پنج‌شنبه 14 خرداد 1394 ساعت 16:14

اگر واقعا این شرکت راهی به جز فروش اطلاعات مشتریانش ندارد بهتر است که این چنین عمل کند که با روش های مختلفی مثلا نظر سنجی ،پیامک،ایمیل یا... از هر کاربر نظر وی را درباره فروش اطلاعاتش بپرسد و در صورتی که که کاربر اجازه چنین اقدامی را داد اطلاعات آن را بفروش برساند.در واقع قبل از فروش داده های کاربران باید آنها را مطلع کرده و رضایتشان را جلب کند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد