ویکی لیکس و افشاگری

ویکی‌لیکس (به انگلیسیWikiLeaksسازمانی ناسودبر و بین‌المللی است که به ارسال و افشای اسناد از سوی منابع ناشناس می‌پردازد. وب‌گاه ویکی‌لیکس که در سال ۲۰۰۶ افتتاح شد، توسط انتشارات سان‌شاین اداره می‌شود. 

طی افشای ۲۵۱۰۰۰ سند دیگر در نوامبر ۲۰۱۰، اعضای کنگره آمریکا واکنش شدیدی نشان دادند و خواهان تعیین ویکی لیکس به عنوان یک «سازمان تروریستی خارجی» شدند.

فایل‌های ویکی لیکس درون سروهایی در یک پناهگاه اتمی در شهر استکهلم در سوئد نگهداری می‌شوند.برای ثابت نگه داشتن دما دراین پناهگاه از توربین‌های زیردریایی‌ها استفاده می‌شود.

 

 

افشاگری ها :

 انتشار ده‌ها هزار سند و مدرک هک شده مربوط به سونی پیکچرزاین آرشیو در ابتدای امر، نوامبر 2014 و درپی هک این کمپانی که پلیس فدرال آمریکا (اف.بی.‌آی) عامل آن را کره شمالی اعلام کرد، به وجود آمد.

ویکی‌لیکس در بیانیه‌ای اعلام کرد، به دنبال توجیه هک سونی پیکچرز به وسیله اعلام ارتباط این شرکت با مسائل سیاست دولتی، عضویت این شرکت در انجمن سینمایی آمریکا، ارتباط رییس آن با دولت واشنگتن و اندیشکده تحقیق و توسعه و فعالیت‌های سیاسی کارکنان این شرکت برای کمپین جمع‌آوری پول است.

فلوید آبرامز، وکیل مدافع آمریکایی در این باره گفت: ویکی‌لیکس درباره قانون کپی‌رایت و حریم خصوصی افراد و اشخاصی که به واسطه افشاگری متضرر شده‌اند، مسئول است. اما حقیقت اینجاست که مخفیکاری‌های این وبسایت افشاگر، باعث می‌شود تا سونی پیکچرز نتواند از این وبسایت شکایت کند. هیات ژوری ایالت ویرجینیای آمریکا برای مدتی فعالیت‌های آسانژ را مورد بررسی و تحقیق قرار داد اما هنوز هیچ کیفرخواستی علیه وی مطرح نشده است. بزرگترین مشکل برای سونی پیکچرز این است که شخصی یا چیزی را بیابد تا از آن شکایت کند. ادامه خبر...

افشاگری از گوانتانامو:

ویکی لیکس با انتشار بیش از 700 سند در رابطه با زندان گوانتانامو از اشتباه در تشخیص هویت افراد در زمان بازداشت، گردآوری غیرفنی اطلاعات در مناطق جنگی و جزئیات جدید درباره مظنون اصلی حملات 11 سپتامبر پرده برداشت و در پی افشاگری این پایگاه اینترنتی درباره بیگناهی بسیاری از زندانیان که سالها به عنوان تروریست بازداشت شدند، بسیاری از رسانه های غربی گزارشهای تندی را در رابطه با اقدامات آمریکا در پایگاه نظامی این کشور در کوبا منتشر کردند. 

این پایگاه اینترنتی فاش کرد که  780 سرباز در زندان گوانتانامو به عنوان تروریست بازداشت شده اند که در این میان از 220 نفر به عنوان تروریست تبهکار، 150 فرد بی گناه افغانی و پاکستانی و 380 کلاهبردار حرفه ای یاد شده است. ادامه خبر...

افشاگری از موساد:

ویکی لیکس فاش کرد سقوط طیاره های  اتیوپیایی در لبنان در سال دو هزار و ده کار موساد بوده است.
پایگاه اینترنتی ویکی لیکس در افشاگری جدید خود اسنادی را فاش کرد که نشان می دهد سقوط طیاره های اتیوپیایی که سال دو هزار و ده لحظاتی پس از برخاستن آن از فرودگاه بیروت اتفاق افتاد نتیجه خرابکاری سازمان موساد اسرائیل بوده است. ادامه خبر...

برخورد های صورت گرفته با ویکی لیکس:

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا رفتار کشورش با سربازی که متهم به عرضه هزاران پیام محرمانه به سایت افشاگر «ویکی‌لیکس» است را مضحک، غیرسازنده و احمقانه دانست. 
به گزارش بی‌بی‌سی، «فیلیپ پی‌جی کراولی» در موسسه فناوری ماساچوست «ام‌آی‌تی» گفت که سرباز «بردلی منینگ» که متهم به همکاری با ویک‌لیکس است در جایی که شایسته اوست نگهداری می‌شود. 
منینگ در حبس انفرادی و تحت شدیدترین تدابیر امنیتی در پایگاه نظامی «کوانتیکو» در نزدیکی واشنگتن زندانی است. 
وی تمام مدت در زنجیر است و به طور دائمی از او مراقبت می‌شود تا خودکشی نکند. ادامه ی خبر...

===============

نقد: در کشوری مثل آمریکا که آزادی بیان حرف اول را میزند آیا اینگونه مخالفت ها با این سایت درست است؟

آیا افشاگری های ویکی لیکس اخلاقی است؟ 

در خبرهای دیگری که مشاهده شد سایت ویکی لیکس توسط تروریست بین المللی هم معرفی شده است و افرادی در جهت مبارزه با اقدامات این سایت مامور گشته اند.

ولی آیا این کار آمریکا ناقض آزادی بیان نیست؟

===============

از نظر من این افشاگری ها اخلاقی می باشند، زیرا این اطلاعات تا حدودی مانع از پیشروی سریع شرکت ها یا دولت هایی میشوند که کارهای خلاف را انجام داده اند.

و دولت ها و شرکت ها یا حتی افراد مجبور میشوند در برابر این افشاگری ها پاسخگو باشند. و همین به نوعی میتواند یک عامل بازدارنده در رفتار آن ها باشد. 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد