به گزارش گروه دانستنیهای خبرگزاری فارس، استفاده از رباتها برای درمان کودکان مبتلا به اختلالات روانی جدید نیست اما محققان این بار میخواهند از رباتها برای درمان کودکان معلول به گونهای دیگر استفاده کنند. یک تیم تحقیقاتی در موسسه فناوری جورجیا به ریاست پروفسور «آیانا هاوارد» ابزاری برای توانبخشی کودکان معلول طراحی کردهاند؛ پژوهشگران یک ربات انسان نمای کوچک به نام "Drawin-OP" که با تبلت آندروید قابل اجراست ساخته اند که کودکان معلول میتوانند با این ربات بازی angry birds را بازی کنند.
هنگامی که کودک انگشت خود را روی صفحه نمایش میکشد تا پرنده را پرتاب کند، ربات بر تمام حرکات نظارت دارد و تمامی را در حافظه خود ذخیره میکند، سپس تمام حرکات را تقلید میکند؛ وقتی کودک موفق به انجام عملیات میشود ربات سر را به علامت تایید تکان میدهد و چشمهایش روشن میشوند.گاهی هم به علامت ناامیدی سر را تکان میدهد و شروع به تکان دادن خود میکند.در واقع این ربات قادر به تماشا و یادگیری است و میداند چگونه با نرم افزار تعامل داشته باشد؛ ربات کاملا متوجه میشود کودک چه زمانی موفق شده و چه زمانی شکست خورده است؛ تمام اطلاعات را تجزیه و تحلیل میکند و با پیش آمدن هر اتفاقی عکس العمل درستی از خود نشان میدهد.
یک پزشک میتواند ربات را بسته به سطح توانایی کودک طبق نیازهای کودک برنامه ریزی کند؛ پس از آن ربات به خانواده کودک داده خواهد شد و کودک میتواند از آن در خانه استفاده کند در حالی که پزشک معالج از طریق گوشیهوشمند از حرکات و پیشرفت کودک با خبر میشود طبق گفته یکی از پزشکان استفاده از یک ربات بهتر از استفاده از یک حیوان است؛ ربات هرگز خسته نمیشود، صبر زیادی دارد و میتواند بطور شفاهی با موضوع ارتباط برقرار کند، از سوی دیگر جلسات توانبخشی بارها و بارها باید برقرار شود و موجب هزینههای قابل توجهی میشود؛ متخصص نیز محدودیتهایی دارد که با بودن ربات تمام این مشکلات برطرف میشود.خستگی ناپذیر بودن رباتها میتواند عکس العملهایی در مقابل باخت و برد مانند بزرگسالان داشته باشد. در حال حاضر تیم تحقیقاتی در حال بررسی و مطالعه بر روی تأثیرات این ربات بر کودکان مبتلا به اوتیسم هستند.
فناوری اطلاعات می تواند یک عامل اساسی برطرف کننده خلاهای حرکتی معلولان باشد. برای مثال می توان توسط سنسورهای ردیابی چشم و پلک گجت های هوشمند را کنترل کرد و ناتوانی حرکتی معلولان را به حداقل رساند. یا این که از ربات ها می توان به عنوان ابزارهایی برای توانبخشی معلولین یا پر کردن خلاهای عاطفی انها بهره برد. بازی های تعاملی یا اموزش های توانبخشی می تواند یک همنشین مناسب برای اوقات تنهایی انها باشد. با توجه به این که محققین در حال تحقیق بر روی ابزارهایی هستند که به افراد کمک می کند تا توسط فرمان های مغزی کنترل های هوشمند انجام دهند، پیش بینی می شود خلاهای حرکتی معلولین در اینده نزدیکی به حد اقل برسد
اتفاقا امروزه کاربرد در ایران هم تجهیزات رباتیک توانبخشی در برخی بیماران به ویژه بیماران ضایعه نخاعی و حرکتی و افرادی که دچار عوارض سکته مغزی شدهاند بسیار مثبت بوده و کارآیی بسیار خوبی داشته است.
دکتر فرزام فرهمند، دبیر کمیته محوری رباتیک و تجهیزات سلامت گفت:در تحقیقاتی که توسط ما در ایران بر روی بیماران مبتلا به اوتیسم و سکته مغزی انجام شده، استفاده از تجهیزات الکترونیکی توانبخشی حتی در بیمارانی که بیش از یکسال از سکته مغزی آنها گذشته و پزشکان به اتفاق آرا انجام فرآیند توانبخشی در خصوص آنها را بیفایده میدانستهاند بسیار مؤثر و مفید بوده است.
استفاده از رباتهای توانبخشی در منزل و تحت نظر پزشک صورت میگیرد و بیماران دچار ضایعات حرکتی نیازی به مراجعه به مراکز درمانی ندارند و علاوه بر این مزیت، ربات با استفاده از سنسورهای ویژهای، کوچکترین پیشرفت را به بیمار منعکس میکند و باعث تقویت حرکتی و افزایش انگیزه در بیمار میشود. در حالی که در روند درمانی معمولی و سنتی چنین امتیازاتی قابل دستیابی نیست