بلاگفا از دسترس خارج شد. یک خبر+یک تحلیل

بسم الله الرحمن الرحیم.

سایت بلاگفا - یکی از بزرگترین ارائه‌دهندگان سرویس وبلاگ شخصی در ایران - از دسترس خارج شده است.

این اختلال از روز پنجشنبه، 17 اردیبهشت 1394 برای سایت بلاگفا به وجود آمده است و علیرغم پیغامی که این سایت برای کاربران مبنی بر رفع خرابی تا دو روز آتی منتشر کرده است، اما همچنان کاربران این سرویس‌دهنده وبلاگی امکان دسترسی به صفحه مدیریت وبلاگ خود را ندارند.

پیغام بلاگفا به کاربرانش

«بلاگفا» از دسترس خارج شد

 

 چند روز بعد این سایت پیغام روی صفحه را عوض کرد و نوشت:

 «کاربران محترم و همراهان عزیز سایت. نیاز به تغییر مکان سرورهای سایت بود که اینکار در اواخر هفته پیش آغاز شد اما متاسفانه این انتقال طبق برنامه پیش نرفت و در این بین به سخت افزارهای مهم سایت آسیب جدی رسیده است. برطرف کردن مشکل نیاز به چند روزی وقت دارد و احتمالا اینکار تا ابتدای هفته جاری (هفته آخر اردیبهشت ماه) بطول خواهد انجامید و امیدواریم پس از آن خدمات سایت بصورت عادی ادامه پیدا کند. عمیقاً از آنچه پیش آمده متاسفیم. از صبر و شکیبایی شما متشکریم.»

 و  در نهایت طی چندین بار تغییر پیغام روی صفحه اول، در نهایت نوشت:

چندی قبل شرکت میزبان سرورهای سایت به ما اعلام کرد که قصد انتقال سرورها به محل جدیدی را دارد. اینکار تنها چند ساعت پس از اطلاع رسانی ایشان انجام شد و در واقع تمامی سرورها و شبکه مرتبط با آن به محلی جدید منتقل شد. اما پس از نصب مجدد سرورها در محل جدید مشخص شد که سرور بانک اطلاعاتی سایت دچار مشکل شده است. در طول سالها فعالیت سایت بارها سرور بانک اطلاعات و درایوهای آن دچار مشکل شده بودند اما با توجه به تنظیمات صورت گرفته معمولا ظرف چند ساعت سرور جایگزین شده و یا از نسخه پشتیبان بروز برای بازگردانی اطلاعات استفاده میشد اما آنچه مشکل را بغرنج کرد این بود که تمام هارد درایوها ( که همگی با یک برند و مدل خاص بودند) در این نقل و انتقال آسیب دیده بودند و در واقع هر دو سیستم ذخیره سازی بانک اطلاعات و نسخه پشتیبان آسیب جدی دیده بودند.با توجه به آسیب دیدگی همه هارد درایوها به نظر میرسید که ممکن است مشکل به دلیل اختلاف ولتاژ دیتاسنتر قدیمی و جدید باشد و با همکاری شرکت میزبان سرورها در کانادا هارد درایوها به تعمیرگاه معتبری در کانادا ارسال شد و البته گرانترین و سریعترین سرویس ممکن سفارش داده شد که در اسرع وقت مشکل تشخیص و جهت حل مشکل اقدام شود. شرکت تعمیرکار توانست یکی از هارددرایوها را بطور کامل بازگرداند اما در بازگردانی اطلاعات بقیه هارد درایوها ناموفق بود (لازم به ذکر است که اگر تنها اطلاعات یک درایو دیگر باز می‌گشت امکان دسترسی به همه اطلاعات وجود داشت. اما متاسفانه اینکار در کانادا امکان پذیر نبود و برای همین درایوها به شرکت رسمی پشتیبان آن برند خاص هارددرایو در آمریکا ارسال شد. در اینجا نیز سریعترین  سرویس سفارش داده شد و انتظار ما این بود که ظرف یک هفته مشکل برطرف شود. اما شرکت فوق پس از بررسی اعلام کرد که بخشی از درایوها آسیب جدی دیده و قابل بازیابی نیست و در زمینه بارخوانی برخی درایوهای دیگر اقدام کرد.سفارش و تامین برخی قطعات لازم جهت تعمیر توسط این شرکت صورت گرفت و روند خواندن اطلاعات این هارد درایو صورت گرفت (اینکار در دستگاه و محیط خاصی صورت میگرد). متاسفانه این روند بسیار طولانی و بیش از حد تصور ما بود و بیش از 14 روز بطول کشید. اما متاسفانه این شرکت نتوانست بصورت کامل اطلاعات را بازگردانی کرد و در نتیجه در گزارش خود اقدامات دیگری را جهت تکمیل روند پیشنهاد داده است که ما با آن موافقت کرده و روند آن آغاز شده است اما قاعدتاً اجرای این راهکار نیز زمان خواهد برد. 
ما امیدوار هستیم که در نهایت مشکل برطرف و اطلاعات بروز بانک اطلاعاتی در اختیار ما قرار گیرد. لازم به ذکر است که ما بیش از 60 درصد بانک اطلاعاتی را بصورت سالم در اختیار داریم و از آنچه باقی مانده بازگردانی 92% نیز تاکنون صورت گرفته است و به نوعی به بازگردانی اطلاعات بروز سایت خوش بین هستیم. اما اگر تمام روند و کارهای صورت گرفته شکست خورد ما نسخه دیگری از نسخه پشتیبان سالیانه سایت را نیز داریم که مربوط سال میلادی قبل است و امکان بازگردانی کامل آن وجود دارد هرچند در این صورت اطلاعات سایت به ماهها قبل بازخواهد گشت و این چیزی نیست که مورد علاقه ما باشد. تمام تمرکز و تلاش ما و با صرف هر هزینه ممکن این است که اطلاعات تا آخرین ثانیه ای که سرورهای سایت خاموش شدند بازگردد و دلیل صبر و عدم فعال سازی کامل سایت نیز تاکنون همین بوده است.

اگرچه خدمات ما رایگان بوده است اما باید بدانید ما نسبت خدماتی که ارائه میکنیم متعهد هستیم و در طول سالها فعالیت سایت تمام تلاشمان این بوده که میزبانی شایسته برای کاربران خوب سایتمان باشیم. ما نسبت به مشکل پیش آمده خود را مسئول میدانیم و هر آنچه در توان داریم و امکان پذیر باشد برای حل مشکل به کار خواهیم بست.



مختصر تحلیل:

از انجایی که بلاگفا سومین سایت اینترنتی ایران و پرطرفدارترین سایت ارائه دهنده خدمات وبلاگ است، انتظار میرفت که قبل از جا به جایی سرورهای خود  پیش بینی این مشکل را بکند و از قبل به کاربران اطلاع دهد. دلیل نمی شود که این سایت به کاربران خدمات رایگان ارائه می داد ارزش و اهمیت داده های ان ها را نادیده بگیرد و بدون هیچ هشدار یا هماهنگی ای مکان سرورهای خود را تغییر دهد. یا اینکه این سایت باید در اخرین روزهای قبل از جا به جایی سرور های یک نسخه پشتیبان ازان تهیه میکرد.

این بی مسئولیتی مدیر سایت نه از نظر وظیفه گرایانه و نه از دیدگاه نتیجه گرایانه قابل توجیه نیست.


نظرات 2 + ارسال نظر
هادی (قالب حرفه ای وبلاگ) دوشنبه 25 خرداد 1394 ساعت 21:48 http://theme.sitesetup.ir

همه رو جون به سر کردند

سهیل دوشنبه 25 خرداد 1394 ساعت 18:28

سلام نه گمون نکنم مشکل این باشه
گویا چند تا وبلاگ نویس میان ویروس وارد سیتم میکنند و این کار باعث میشه پشتیبان سرور ..شرکت کانادایی کلا سرویسو ببنده ...تا وقتی مشکل و حل کنن ..و تا حالا هم گویا نتونستن...

چیزی که خود مدیر سایت گفته اینه:مشکلات سخت افزاری برای سرورهایمان در کانادا پیش آمده
حتی اگر از 17 اردیبهشت تا الان هم شما اطلاعیه هایی که روی صفحه سایت میذاستن رو مرور میکردید به همین نتیجه میرسیدید. بنظرم مدیر سایت نمی تونه دروغ گفته باشه. چون اگر دروغش لو بره فاجعه بزرگتری برای بلاگفا بوجود میاد.
ضمنا شرکت کانادایی سرویس رو عامدانه نبسته.سرورها در حال جابه جایی به مشکل میخورن گویا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد