عینک نامرئی

یکی از تکنولوژی هایی که باعث نقض حریم خصوصی در اجتماع می شود نصب دوربین های تشخیص چهره در مکان های عمومی است. که روز به روز به تعداد آن ها اضافه می شود. آیا واقعا باید با دوربین­ های تشخیص چهره مقابله کرد؟

یکی از راه های مقابله با این تکنولوژی استفاده از تکنولوژی دیگری به نام عینک هوشمند یا عینک نامرئی است. این عینک باعث می شود دوربین های امنیتی قادر به تشخیص چهره فرد نباشند.

شرکت AVG می گوید این عینک های نامرئی با هدف کاهش کارایی نرم افزارهای تشخیص چهره ی افراد و ایجاد اختلال در عملکرد آن هاست . این عینک با استفاده از فناوری مادون قرمز و یکپارچه سازی با سیستم بازتابنده، تشخیص چهره را غیرممکن می کند. LED های مادون قرمز این عینک با انعکاس نور از قسمت های مختلف از اطراف چشم، بینی و چانه اجازه تشخیص هویت به دوربین های تشخیص چهره نمی دهد. همچنین این عینک ها به مواد بازتابنده مجهزند که نور را دقیقا با همان زاویه ی تابانده شده، بازتاب می کند.

همان گونه که گفته شد دوربین های تشخیص چهره حریم خصوصی را نقض می کنند ولی باید به یاد داشته باشیم که گاهی این نقض حریم خصوصی به نفع بشر است مثلا نصب این دوربین ها در فرودگاه به جلوگیری از فرار مجرمین کمک می کند ولی با استفاده از این عینک های نامرئی جلوی این امر هم گرفته می شود. به علاوه چیزی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که افراد عادی کمتر برای حفظ حریم خصوصی شان تلاش می کنند. با این اوصاف آیا این تکنولوژی راهی برای فرار مجرمین از چنگال قانون نیست؟!

منبع:

http://itiran.com/d/68527

http://jahannews.com/vdcex78ewjh8zfi.b9bj.html

نظرات 3 + ارسال نظر
مرتضی عاملی بیدار یکشنبه 7 تیر 1394 ساعت 17:55

اگر نظرات موافق و مخالف این موضوع را کنار هم در نظر بگیریم به نتایج بهتری دست پیدا خواهیم کرد. دیدگاه موافق معتقد است که اگر همه افراد از این عینک استفاده کنند دیگر نگرانی های حریم خصوصی در رابطه با دوربین های مدار بسته کاملا از بین خواهد رفت. دیدگاه مخالف نیز معتقد است که اگر همه از این عینک ها استفاده کنند شناسایی مجرمان بسیار دشوار خواهد شد.
نتیجه گیری: اگر فرض کنیم که همه افراد برای حفاظت از حریم خصوصی خود از این عینک ها استفاده کنند دیگر وجود داشتن یا نداشتن دوربین های مدار بسته فرقی نخواهد کرد چون نمیتوانند عکسی بگیرند. که همین موضوع محیط برخی مکانهای مهم مانند بانکها و.. را شدیدا ناامن خواهد کرد و میزان ضرر حاصله از مجموع سود بدست آمده بسیار بیشتر خواد بود.

استدلال شما منطقی است اگر از این عینک ها استفاده شود مکان هایی مانند بانک ها هم که باید دوربین تشخیص چهره داشته باشد فاقد این دوربین ها خواهد شد ولی این موضوع را هم باید در نظر گرفت که تعداد دوربین های تشخیص چهره در حال افزایش است و این زیاد شدن باعث می شود حریم خصوصی نقض شود. مطمئنا با افزایش افراطی دوربین ها باید مقابله کرد.

زهرا شعبانی چهارشنبه 3 تیر 1394 ساعت 17:07

دوربین های تشخیص چهره در بعضی شهرها و مکان ها به صورت افراطی در حال افزایش اند. این موضوع سبب می شود که مردم بیشتر این حس را داشته باشند که هر لحظه تحت نظر می باشند و حریم خصوصی آن ها بیش از پیش نقض گردیده, پس به استفاده از این ابزارها از جمله عینک نامرئی روی می آورند. از طرفی دیگر برای افزایش امنیت جامعه و جلوگیری از هرج و مرج نیاز به این دوربین ها حس می شود. از نظر من بهتر است نصب این دوربین ها معتدل و کنترل شده باشد. و از افزایش افراطی این دوربین های تشخیص چهره جلوگیری به عمل آید تا مردم روی به این عینک ها نیاورند.

من هم با نظر شما موافقم استفاده زیاد از دوربین های تشخیص چهره علاوه بر اینکه حریم خصوصی افراد را نقض می کند موجب آزار افراد نیز هست ولی نکته قابل توجه این است که آیا مردم عادی از این عینک ها استفاده می کنند یا مجرمین؟( با توجه به اینکه افراد عادی خیلی هم نگران نقض حریف خصوصی شان نیستند) آیا کاملا باید با دوربین های تشخیص چهره مخالفت شود؟

بنفشه زارعی سه‌شنبه 2 تیر 1394 ساعت 22:19

به نظر استفاده از این عینک ها را باید غیر قانونی کرد . استفاده از دوربین های مداربسته دارای مزایا و معایبی می باشد:
مزایا:با نصب دوربین های مداربسته امنیت را برای مردم جامعه برقرار میشود. استفاده از عینک ها ممکن است به سلامتی انسان اسیب برساند چون با استفاده از اشعه مادون قرمز کار میکند. با استفاده از دوربین ها مجرمان شناسایی میشوند. جان افراد جامعه حفظ می شود.
معایب: این دوربین های مداربسته به جمع اوری اطلاعات درباره افراد میپردازند که این عمل حریم خصوصی افراد را نقض میکند. به تجمیع اطلاعات درباره افراد میپردازند که این تجمیع اطلاعات تصویر تفصیلی از زندگی افراد ارائه میدهد و منجر به محروم سازی افراد میشود که این محروم سازی از تصمیمات اشتباه ناشی میشود. این اطلاعات تصویر دقیقی از زندگی افراد نمی دهد. ممکن است از این اطلاعات استفاده ثانویه شود.
اما در اینجا ارزش اخلاقی مهمتری از ریم خصوصی افراد مطرح میشود ان هم امنیت است. که در این مواقع با اجازه دادگاه و رعایت ضوابط شرایط و قوانینی میتوان حریم خصوصی را نقض کرد.

در این عینک ها از اشعه مادون قرمز استفاده می شود که تا جایی که من می دانم طول موجش از نور عادی است و برای انسان ضرر ندارد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد