فیسبوک، به دور ذهن شما حصار خواهد کشید...

فیسبوک، به دور ذهن شما حصار خواهد کشید...


شبکه اجتماعی «‌فیس‌بوک» را با حدود یک میلیارد نفر کاربر، می‌توان سومین کشور پر جمعیت جهان نام‌گذاری کرد! که اکنون یازده سال از فعالیت آن در فضای مجازی می‌گذرد.

ماجرا از آنجایی آغاز شد که یک کارشناس فناوری اطلاعات استرالیایی به نام نیک کابرولویچ، متوجه شد حتی زمانی که از صفحه شبکه اجتماعی فیس‌بوک خارج شده کوکی‌های (Cookie) مرورگری که از آن استفاده میکرد نشان داد که اطلاعات مربوط به بازدیدهای دیگرش هم ذخیره شده است. در اکثر موارد هنگامی که کاربران از یک وب‌سایت خارج می‌شوند، کوکی‌ها به صورت خودکار پاک می‌شوند اما کابریلویچ متوجه شد فیس‌بوک این اطلاعات را که شامل مشخصات عبور کاربران می‌شود را نگه می‌دارد

 

شبکه اجتماعی «‌فیس‌بوک» را با حدود یک میلیارد نفر کاربر، می‌توان سومین کشور پر جمعیت جهان نام‌گذاری کرد! که اکنونیازده سال از فعالیت آن در فضای مجازی می‌گذرد.

ماجرا از آنجایی آغاز شد که یک کارشناس فناوری اطلاعات استرالیایی به نام نیک کابرولویچ، متوجه شد حتی زمانی که از صفحه شبکه اجتماعی فیس‌بوک خارج شده کوکی‌های (Cookie) مرورگری که از آن استفاده میکرد نشان داد که اطلاعات مربوط به بازدیدهای دیگرش هم ذخیره شده است. در اکثر موارد هنگامی که کاربران از یک وب‌سایت خارج می‌شوند، کوکی‌ها به صورت خودکار پاک می‌شوند اما کابریلویچ متوجه شد فیس‌بوک این اطلاعات را که شامل مشخصات عبور کاربران می‌شود را نگه می‌دارد

اطلاعات مربوط به مشخصات کاربران به فیسبوک این امکان را می‌دهد، که حتی در زمانی که کاربران از این سایت خارج شده‌اند متوجه شود که کاربران چه سایت‌هایی را بازدید می‌کنند؛ این دقیقا همان کاری است که فشار دادن دکمه”Like” در این سایت انجام می‌دهد.

اما در حالی که اظهارات این کارشناس سر و صدای زیادی به راه انداخته و فیس‌بوک متهم به جاسوسی در میان جستجوهای اینترنتی کاربران شده، یکی از مهندسان فیس‌بوک با رد تمامی این ادعاها اعلام کرده که طراحی این کوکی‌ها با هدف ردیابی جستجوهای کاربران نبوده است و در عوض از این اطلاعات برای ارتقای سطح کیفی سرویس اجتماعی خود و اطلاعات از نیازهای کاربران این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند.

اما این توضیحات نتوانسته این کارشناس را راضی کند و عصبانیت او بعد از این که فیس‌بوک قابلیت جدیدی با عنوان friction sharing راه‌اندازی کرده که به کاربر اعلام می‌کند از چه موضوعاتی بیشتر خوشش آمده، بیشتر شده است.

علاوه بر این فیس‌بوک به تمام کلیک‌ها احاطه دارد، یکی از کارمندان فیس ‌بوک در مصاحبه با مجله اینترنتی «رامپوس» عنوان کرد که فیس‌‌بوک نه تنها اطلاعات ارسالی اعضا بلکه تک‌تک کلیک‌های آن‌ها در زمان حضور در وب‌گاه را پیگیری می‌کند.

این بدین معنا است که جدا از اطلاعاتی از قبیل فعالیت‌های مورد علاقه، مذهب، گرایش جنسی و تعداد اعضای خانواده که داوطلبانه در اختیار این شبکه قرار می‌گیرد، فیس‌بوک می‌داند شما روی کدام یک از لینک‌های ارسالی دوستان کلیک می‌کنید، تاریخچه چه کسی را نگاه می‌کنید و چه عکس‌هایی را تماشا می‌کنید.

همه ی اینها در تناقض با قوانین حریم خصوصی هستند و به طور آشکاری حاکی از جاسوسی فیسبوک از کاربرانش میباشد، ولی نکته ای که بیش از نقض حریم خصوصی در این پست مورد توجه است، این است که فیسبوک چطور از این اطلاعات استفاده میکند، این شبکه ی اجتماعی با تشخیص علایق و توانایی های افراد، طرفندی را در پیش میگیرد که فقط مطالب مورد علاقه ی شخص برای وی در پروفایلش در دسترس باشد و پیشنهاد دنبال کردن افراد و یا صفحاتی را به وی می دهد که کاملا با شخصیت و نظرات شخص منطبق است؛ این از دیدگاه مثبت اندیشی بسیار خوب است زیرا مطالب مزاحم و مطالبی که مورد علاقه افراد نباشد در دسترس آنها قرار نمیگرد.

 اما با دید واقع گرایانه افراد را در حصاری قرار میدهد، در حصار ذهن خودشان! وقتی فرض کنیم این علایق ممکن است نژادپرستانه و یا علایقی از این نوع باشند آنگاه این سیاست فیسبوک نه تنها درست نیست بلکه باعث محکم تر شدن ایمان فرد به عقیده ی غلطش میشود، زیرا با آنچه میبیند گمان میکند همه مثل خود او چنین عقیده ای دارند، و حتی به خود شک نمیکند که ممکن راه یا عقیده غلطی را در پیش گرفته باشد.

چنان که خیلی از افراد عقیده دارند کنار گذاشتن شبکه های اجتماعی تقریبا غیر ممکن است، اما به دنبال آن از تاثیرات این سیاست ها در زندگی نمیتوان چشم پوشید، به نظر شما آیا راه هایی وجود دارد که از این شبکه ی اجتماعی استفاده کنیم اما حصاری دور ذهن خود نکشیم و دچار این چنین آسیب های ناخودآگاه نشویم؟

منبع 1

منبع2

نظرات 1 + ارسال نظر
زهرا شعبانی چهارشنبه 3 تیر 1394 ساعت 17:00

باید قوانین محکم تری برای جلوگیری از نقض حریم.خصوصی وضع شود, مسلما بسیاری از سایت های بزرگ و شبکه های اجتماعی نیز این کار فیسبوک را ممکن است انجام داده باشند, ولی هنوز مشخص نشده باشد, باید اعتراضات مردم در این خصوص افزایش یابد تا بتوانیم جلوی رشد روزافزون نقض حریم خصوصی را بگیریم.
این نیازمند ایجاد سرویس های خدماتی توسط دیگر کشورها نیز است. باید قدرت تکنولوژی های اینترنتی آمریکا تا حدودی کمتر شود, و این کار با ساخت تکنولوژی های بومی امکان پذیر است, ولی نیازمند زمان, امکانات و صرف هزینه های بالایی است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد