ربات‌های پرنده (Drone)

 

 

ربات‌های پرنده (Drone) در سال ۲۰۱۴ از اسباب‌بازی‌های پلاستیکی فانتزی به یکی از پر طرفدارترین موضوعات فناوری تبدیل شدند و در حوزه‌های مختلف صنعتی، نظامی، زیست محیطی و خدمات شهری به کار گرفته شدند.

در ۲۰۱۴ خبرهای زیادی درباره دِرون‌ها منتشر و باعث توجه و هیجان بیشتر جامعه شد. فست‌فودی معروف دومینو با دِرون، پیتزاهایش را به دست مشتری می‌رساند، سایت آمازون شروع به ارسال سفارش‌ها با دِرون کرد، یک زن به خاطر اینکه ربات پرنده‌اش توسط یک نوجوان به بازی گرفته شده و پرواز کرده است، او را مورد ضرب و شتم قرار داد. همچنین، چند خبر درباره به پرواز درآمدن دِرون‌هایی در مناطق ممنوعه و عکس‌برداری از افراد برهنه و نقض حریم خصوصی ! اما چطور شد که یک دفعه دِرون‌ها از توی ویترین اسباب‌بازی‌فروش‌ها و فیلم‌های علمی تخیلی به آسمان پارک‌ها و شهرها پرواز کردند و این همه سروصدا به راه انداختند تا حدی که سازمان هوانوردی فدرال (FAA) دست به کار شد و اول هشدار داد و بعد منع کرد و در نهایت کلیپی‌ به نام «Know Before You Fly» روی سایت‌ خود قرار داد. وقتی مردم شروع به انجام کارهای خلاقانه با این هواپیماهای بدون سرنشین و البته از نوع غیرجاسوسی کردند، توجه همه به کاربردهای خاص و نوآورانه دِرون‌ها جلب شد و انگار خیلی‌ها تازه فهمیدند چرا این پرنده‌های الکترونیکی ساخته شدند.

از همین زمان هم بود که دردسرهای پلیس و دیگر مراکز امنیتی شروع شد و در حالی که هیچ آمادگی و برنامه‌ریزی برای مقابله با آن‌ها نداشتند، دست به تعقیب دِرون‌ها زدند. در ابتدا، دولت استفاده‌های تجاری از دِرون‌ها را نیمه قانونی عنوان کرد و از در دوستی و آشتی وارد شد. بعد یک دفعه استفاده از این دستگاه‌های غیرقانونی شد و بعد دوباره اعلام شد قانونی است و دوباره غیرقانونی اعلام شد. چون کنترل استفاده از دِرون‌ها سخت و شاید هم غیرممکن است. به همین دلیل، اکنون مقامات دولتی امریکا در یک وضعیت گیج‌کننده به سر می‌برند و FAA استفاده ازشان را غیرقانونی می‌داند. این سازمان گزارش‌هایی از سوءاستفاده دِرون‌ها منتشر کرده که در جای خود قابل تامل است و احساس می‌شود باید حق را به آن‌ها داد که استفاده از این ربات‌ها را غیرقانونی کردند. مثلاً یک دِرون با پرواز از روی دیوار بلند یک زندان، سعی کرده است مواد مخدر به دست زندانیان برساند. یا دو دِرون به درون دریاچه‌ای در منطقه Yellowstone سقوط کردند در حالی که یک تفنگ ساچمه‌ای روی آن‌ها نصب شده بود. تصویربرداری‌های غیرقانونی نیز به وفور انجام شده است.

در جبهه مخالف، استدلال موافقان دِرون‌ها این است که فقط سوءاستفاده نیست. این دستگاه‌ها می‌توانند با پرواز بر فراز مناطق حیات‌وحش یا مزارع کشاورزی از شکار غیرقانونی جلوگیری کنند. یا در حوادث طبیعی مانند زلزله، آتش‌سوزی و سیل دست به امداد و کمک‌رسانی بزنند و تصاویر و اطلاعات حیاتی تهیه و مخابره کنند. یکی دیگر از کاربردهای موفق دِرون‌ها در تصادفات و ترافیک‌های شهری است. هم‌اکنون، صدها کسب‌وکار کوچک در امریکا از دِرون‌ها برای تصویربرداری از مجالس میهمانی و عروسی، خطوط لوله، کشاورزی، تبلیغات و نقشه‌برداری استفاده می‌کنند. فهرست کردن کاربری‌های این ربات‌ها پایانی ندارد. به هر حال، در سال ۲۰۱۴ که فقط یک روزش باقی مانده، دِرون‌ها چقدر دوست‌داشتنی و جذاب شدند و توجه بسیاری از افراد را چه برای تفنن و تفریح یا سودآوری و کاهش هزینه جلب کردند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد