فیلترینگ اینترنت در ایران :

فیلترینگ اینترنت در ایران عبارت است از اعمال سانسور، محدودیت و نظارت ساختاریافته و هدفدار بر دسترسی به محتوای وبگاه‌ها و استفاده از خدمات اینترنتی برای کاربران ایرانی. فیلترینگ در ایران بر اساس قوانین مصوب در مجلس شورای اسلامی اعمال می‌گردد و طیف گسترده‌ای از وبگاه‌های اینترنتی، از پورنوگرافی گرفته تا سیاسی را در بر می‌گیرد. گرچه مسدود کردن دسترسی به وبگاه‌های اینترنتی در ایران جنبهٔ قانونی دارد، اما روند آن، به ویژه برای وبگاه‌های سیاسی و اجتماعی، به درستی مشخص نیست و سیاست‌های آن غیرشفاف است.


دکتر حسن روحانی، در گفت‌وگو با شبکه خبری ان بی سی امریکا  در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا دولت ایران فیلتر اینترنت را متوقف خواهد کرد، گفت: «دولت به دنبال اجرای حقوق شهروندی است و به زودی منشوری به عنوان منشور شهروندی منشتر می‌شود. ما می‌خواهیم مردم در چارچوب زندگی خصوصی آزاد باشد. در دنیای امروز دسترسی به آطلاعات، حق گفت و گو وحق تبادل اندیشه حق ملت ایران است.»

به گزارش رسانه های اجتماعی، وی درباره فیلترینگ اینترنت افزود:  "البته همه دولت‌ها دنبال نوعی نظارت بر شبکه اطلاعاتی جهانی هستند. برای ما مسائل اخلاقی و هویت ملی بسیار مهم است بنابراین در این زمینه حساسیت به خرج می دهیم. اما دلمان می‌خواهد، مردمان از همه یافته‌های بشری، علم  و اندیشه‌های گوناگون مطلع باشند. بنابراین یکی از برنامه‌های دولت توسعه زیرساخت‌های دیجیتالی است."

خبرنگار این شبکه  پرسید، «آیا این یعنی اینکه مردم ایران به توییتر و فیسبوک دسترسی خواهند داشت؟» روحانی پاسخ رئیس جمهور: «دیدگاه دولت این است که مردم باید به تمام اطلاعات جهان دسترسی داشته باشند. نظارت ما در این مورد باید بر حفظ هویت ملی و اخلاقیات ما مبتنی باشد.»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد