آلودگی اطلاعات



آلودگی اطلاعات به معنای خلاصه یعنی آلودن اطلاعات درست به نادرست. به تعبیر دیگر از بین بردن ارزش،کیفیت،صحت و محتوای اطلاعات بر اثر دخالت اطلاعات نادرست را آلودگی اطلاعات گویند. افراد از طریق نشر الکترونیکی به انتشار اطلاعات می پردازند و بعضاً با انتشار اطلاعات نادرست و ارائه تصاویر و اطلاعات غلط از جهان و موضوعات مختلف که با واقعیت های بیرونی مطابقت ندارد موجب آلودگی اطلاعات می شوند

 

آلودگی اطلاعات پیامدهای فرهنگی اجتماعی، روانی و فیزیکی دراز مدتی دارد به طوری که می­گویند اطلاعات آلوده و کنترل نشده و سازمان نیافته دشمن دانشمندان و متخصصان اطلاعات است  اطلاعات نادرست مغرضانه،کهنه، ناقص، متضاد، داده های نادرست ترجمه شده و مانند آن نیز موجب آلودگی می شوند.

 برای آلوده ­کردن اطلاعات راه های مختلف تحریف، تکذیب، ترکیب، وارونه(معکوس) و حذف انجام می­شود.

1) روش حذف (سانسور): این روش در ساختار سیاسی جامعه بیشتر رایج است و پیام های سیاسی بیش از پیام های دیگر به شکل آگاهانه انتخاب یا حذف می شوند که واقعیت هایی را تحریف می کنند.  

2)  روش معکوس: در این روش اطلاعات را وارونه و معکوس می کنند.

3) روش ترکیب: در این روش اطلاعات نادرست همراه با اطلاعات درست پخش می­شوند ، به طوری که دریافت کنندگان نتوانند آنها را از یکدیگر تشخیص دهند.

اخلاق فردی همان کنترل درونی است و یک قبول وجدانی می خواهد و ضامن اجرای آن وجدان شخص است کسی که تعمداً به حذف بخشی از اطلاعات، پخش اطلاعات ضد و نقیض، اطلاعات غلط پیوسته اطلاعات قدیمی و ناقص، اطلاعات مغرضانه و تعصب آلود و... می پردازد موجب آلودگی اطلاعات می شود. این اطلاعات آلوده توسط دانشجویان، اعضای هیات علمی، محققین ودیگران ندانسته به عنوان منبع مورد استفاده قرار می گیرد و مبنای تصمیم گیری در مورد اجرای یک عملکرد می شود و یا اصلاً مانع تصمیم گیری درست می شود. در این حالت فردی که تعمداً موجب آلودگی اطلاعات شده از اخلاق فردی که یک قبول وجدانی می خواهد برخوردار نخواهد بود و با انجام یک مسئله غیر اخلاقی مرتکب یک رفتار انحرافی شده است که اثرات منفی آن تا دراز مدت باقی خواهد ماند.

در کنار افرادی که تعمداً به این کار می پردازند بعضی از افراد سهواً و ناخواسته اطلاعات را آلوده می کنند به طور مثال ممکن است در بیان مطالب، اشتباه لفظی و یا چاپی پیش آید و سبب اشاعه یا انتقال اطلاعات نادرست شود . شیوه های آلودگی اطلاعات بسیار متعدد ومتنوع است و مسئله ای که حائز اهمیت است این است که آلودگی اطلاعات را نباید یک چیز اتفاقی در عملکرد و کارهای جامعه دانست .بلکه یک امر کاملاً اساسی درتمام فرایندها و قسمتی ازکل بی نظمی در فرایندهای اطلاعاتی جامعه است .

برای جلوگیری از آلودگی اطلاعات و کاهش این آلودگی پیشنهاد می­شود که جستجو گران نظام های پیوسته حتماً شکاک باشند، از صحت دانش پیشین مطمئن شوند، میان واقعیت و نظر تمیز قائل شوند، بحث ها را ارزیابی کنند، اطلاعات مربوطه را با منابع مختلف بسنجند، اعتبار منبع را ارزیابی کنند، فرضیه ها را شناسایی و آزمایش کنند .


منبع: www.irandoc.ac.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد