فیسبوک بجای شما عکس میگیرد،آنهم با گوشی خودتان

 

قطعا همه با شبکه اجتماعی فیسبوک آشنایی دارید.بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا با کاربرانی که تعداد آن ها به میلیارد رسیده است.این شبکه اجتماعی همواره در صف اول منتقدان سیاست های حریم شخصی کاربران بوده و همواره متهم به فروش اطلاعات کاربری به دستگاه های دولتی شده است.

  



 

این شما و این هم شاهکار جدید این کمپانی، فیسبوک میتواند بجای شما و با اسمارتفون خودتان عکس و فیلم بگیرد. اینها ادعاهای اعضای پارلمانیست که در زمینه تکنولوژی فعالیت می کنند. این اعضا خواستار ایجاد شفاف سازی در مورد عملکرد برنامه ها و وبسایت­ها در زمینه استفاده از داده های شخصی ماربران شده است.همچنین انتقادات شدیدی از سیاست های آنلاین ترکینگ وبسایت ها شده که ردپای کاربران در فضای مجازی را دنیال می­کنند.

برنامه طراحی شده فیسبوک برای موبایل که توسط میلیون ها کاربر در حال استفاده است بدون نیاز به تاییدیه از جانب صاحب سیستم میتواند اقدام به گرفتن عکس و فیلم کند و این مساله با توجه به سابقه ی نه چندان خوب این شرکت در استفاده از اطلاعات کاربران باعث نگرانی های زیادی شده است.


 این خبر گویای سوال استاد سراج در امتحان پایان ترم درس اخلاق فناوری اطلاعات  است که آیا opt-out باعث حفظ بیشتر  حریم خصوصی می­شود  یا opt-in؟

همان طور که می­ دانید سیاست opt-in نیازمند اجازه پیشین مشتری است یعنی امکان ورود برای کاربر فراهم شده است و در opt-out امکان خروج فراهم شده است یعنی فرض بر این است که کاربر اجازه داده است. در این جا نیز فیس بوک از سیاست opt-out استفاده کرده است. به طور قطع می­توان از  این خبر به این نتیجه رسید که  opt-in باعث حفظ بیشتر حریم خصوصی افراد می­ شود.

یکی از استدلال های که شرکت میتوان برای استفاده از سیاست opt-out بیان کند آن است من این همه هزینه کرده ام این قابلیت (این قابلیت می تواند یا به ضرر یا به نفع کاربر باشد) را برای کاربران قرار داده ام و آنها به دلیل عدم آگاهی از آن استفاده نمی کنند. همین استدلال باعث شده تا برخی شرکت ها مانند فیس بوک شروع به سوء استفاده از کاربران خود کند(البته این نظر من است)


مساله دیگری که در این جا وجود دارد این است کاربران به هنگام ثبت نام اغلب بدون خواندن شرایط ثبت نام اقدام به قبول آن می­کنند، دلیل آن هم این که است این قوانین اینقدر پیچیده و پر تکلف نوشته شده­اند که برای فهمیدن آن به یک وکیل نیاز خواهید داشت.


فیسبوک در این زمینه اظهار نظر رسمی نکرده است اما یک مقام رسمی این شرکت گفته فیسبوک اقدام به ساده سازی قوانین خود کرده و همچنین با ران اندازی یک وبسایت اقدام به آموزش افراد در چگونگی حفظ حریم خصوصیشان رده است


منبع: http://sirisan.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد