تلگرام، کپی­ رایت، حریم خصوصی

 

 در اپلیکیشن تلگرام که به تارگی، به دلیل سرعت و امنیتش، محبوبیت بالایی پیدا کرده است، ویژگی ای وجود دارد
که بر اساس آن، پیغامی که
forward می­شود، اسم نویسنده­ی اولیه را نیز به همراه دارد. این ویژگی را می­توان از دو جهت بررسی کرد: حریم خصوصی و حفاظت از کپی­ رایت.

این ویژگی، باعث میشود که هر وقتی پیامی فوروارد میشود، بتوان با کلیک بر نام نویسنده ی اولیه، به وی دسترسی پیدا کرد. با وجود پنهان بودن شماره تلفن، ID افراد در دسترس قرار گرفته و میتوان به آنها پیام داد. جدا از این بحث، بخشی از حریم خصوصی اطلاعاتی ما، نقض میشود. چرا که هر پیغام و نوشته، میتواند طرز فکر و ایده های شخصی افراد را نشان دهد. انتشار و فوروارد کردن مطالب با حفظ نام این افراد، میتواند حتی زندگی آنها را تحت تاثیر قرار داده و طرز فکر وی را برای کسانی که فرد میخواهد از آنها پنهان باشد، نمایش دهد.

  

از طرفی دیگر، تیم تلگرام معتقد است که این کار، به کمک حفظ کپی رایت آمده و از دزدی مطالب و نقض کپی رایت، محافظت میکند. این حرف، خیلی قابل قبول نیست. درست است که در صورت انتشار یک مطلب خاص، نویسنده ی آن مشخص بوده و فرض هم میکنیم که خود نویسنده خواستار انتشار مطلبش است و حریم خصوصی نقض نمیشود، اما این، راه کافی ای برای حفظ کپی رایت نیست. همین اپلیکیشن، قابلیت کپی کردن پیغامها را نیز دارد. بدین ترتیب، میتوان مطالب را بدون در نظر گرفتن فرستنده ی اولیه، به نام خود ثبت کرد. پس این قابلیت، نمیتواند تاثیری در رعایت کپی رایت داشته باشد. مگر آنکه روشهای دیگری وجود داشته باشد. مثلا امکان کپی کردن این پیغامها، حذف شود.

البته هرچه تلاش تلاش برای حفظ کپی رایت بیشتر شود، یا حریم شخصی افراد تحت تاثیر قرار میگیرد و یا برای ارسال و دریافت اطلاعات، با محدودیت روبرو میشویم.

  

 

http://www.zoomit.ir/it-news/21292-telegram-forwarded-message

نظرات 2 + ارسال نظر
رعنا نوروزی یکشنبه 7 تیر 1394 ساعت 23:19

در پاسخ به آقای عاملی:
درست که شبکه های اجتماعی دیگری مثل فیسبوک هم همچین قابلیتی دارند، اما در این شبکه ها، تنظیمات دیگری مثل افرادی که میتوانند پستهای ما را ببینند، امکان یا عدم امکان به اشتراک گذاشتن مطالب و ... نیز وجود دارد. حتی فیس بوک، به اشتراک گذاشتن مطالب توسط دیگران را به کاربر اطلاع میدهد. مثلا میگویند که فلان شخص، فلان مطلب شما را به اشتراک گذاشته است. این نوع تنظیمات، تسلط افراد بر مطالب منتظر کرده ی آنها را بالا میبرد که متاسفانه این امکانات، در شبکه های ارتباطی نثل تلگرام، تا جایی که میدانم، وجود ندارد.

مرتضی عاملی بیدار یکشنبه 7 تیر 1394 ساعت 17:31

شاید وجود داشتن گزینه ی کپی متن اینطور جلوه کند که دیگر نوشتن نام نویسنده اولیه ی پیام ها در هنگاه forward کردن بی استفاده باشد اما با کمی فکر متوجه میشویم که تنها راه برای رعایت قانون کپی رایت همین روش است و در تمام شبکه های اجتماعی از قبیل فیسبوک هم بعد از share کردن یک مطلب نویسنده اصلی مشخص خواهد بود. به نظر من این کار تلگرام بیشتر حمایت از کپی رایت است نه نقض حریم خصوصی.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد