متهم: فیس بوک؛ اتهام: نقض حریم خصوصی

متهم: فیس بوک؛ اتهام: نقض حریم خصوصی

روزنامه ایران: فیس بوک؛ یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی جهان که با ۲۸/۱ میلیارد کاربر، تنها در سال ۲۰۱۳ درآمدی معادل ۸۷/۷ میلیارد دلار برای پایه گذاران آن به همراه داشت، پس از درج خبری در مجله PNAS با واکنش شدید کاربران روبه رو شده است. این خبر که نتیجه تحقیقات تیمی از محققان فیس بوک و دانشگاه کورنل در ایالات متحده امریکاست و ۱۷ ژوئن منتشر شده، نشان می دهد که این شبکه اجتماعی به طورعمد و بدون کسب اجازه از کاربران، محتوای احساسی برخی خبرهای روز آنها (فیدها) را دستکاری کرده است تا رفتار کاربران را از نظر روانشناسی مورد مطالعه قرار دهد.

 


این تحقیق به مدت یک هفته  و حداقل بر حدود ۷۰۰ هزار کاربر انجام شده است که این رقم حدود چهار صدم درصد کل کاربران این شبکه اجتماعی است یعنی یکی از هر ۲۵۰۰ نفر را شامل می شود و همه آنها هم انگلیسی زبان بوده اند. در این تحقیق، حدود ۳ میلیون پست با بیش از ۱۲۲ میلیون کلمه آنالیز شد و نتیجه نشان داد که به چه میزان این احساسات قابل سرایت به دیگران است. در مراحل انجام این تحقیق به طور تصادفی پست های گروهی از کاربران از روی عمد تغییر کرده و کاملاً مثبت و پست های گروهی دیگر کاملاً منفی شد و بخشی از کاربران نیز به عنوان گروه شاهد در نظر گرفته شدند یعنی در پست ها و صفحه فید آنها هیچ تغییری ایجاد نشد. پس از یک هفته نتیجه تحقیقات نشان داد این پست ها و حالات روحی و روانی کاربران بر یکدیگر بسیار تأثیرگذار است. به صورتی که کاربران با دریافت پست منفی شروع به نوشتن جملات مأیوس کننده می کردند و گروهی نیز که اخباری مثبت می گرفتند با روحیه ای مناسب، دنیا را به گونه ای دیگر می دیدند و سرشار از انرژی مثبت بودند به عبارت دیگر مشخص شد که احساسات، قابلیت فراگیری دارد.

تحلیل:

همان طور که ملاحضه می­کنید فیس بوک نه تنها از اطلاعات شخص افراد استفاده می­کند(حریم خصوصی افراد را نقض می­کند) بلکه آنها را نیز دستکاری کرده و به طور مستقیم موجب زیان رساندن به کاربران خود شده است.

نکته دیگری که می­توان از این خبر بدست آورد این است فیس بوک یا هر شبکه اجتماعی دیگری که نسبت به اطلاعات کاربران خود دست رسی دارد می­تواند با دستکاری اطلاعاتی که در اختیار دارد در حالات روحی افراد یا حتی بیشتر روی افکار افراد تاثیر بگذارد. فرض کنید که این فیس بوک در  جنگ جهانی دوم وجود داشت و در اختیار آلمان بود مسلما ورق بر می­گشت و جنگ به نفع آلمان تمام می­شد(می­خواهم بگم که این شبکه ­های اجتماعی می­توانند حتی از بمب اتم نیز قوی­تر باشند)

در ضمن

در سال1390، یک دانشجوی اتریشی حقوق به نام مکس اشمیز از فیسبوک خواست تمام اطلاعاتی را که از او در این شبکه اجتماعی جمع آوری کرده، به او بدهد. اشمیز ابتدا فقط بخشی از داده های خود را دریافت کرد، اما در پی ادامه اعتراضات او و همچنین آشنایی اشمیز با قوانین حقوقی خلاصه توانست به خواسته خود برسد و یک سی دی از این شبکه اجتماعی گرفت که حامل یک فایل پی دی اف 1200 صفحه ای بود. در این فایل، اطلاعات اشتغال، وضع رابطه، مکالمات چت های قدیمی و عکس های پیوست شده او دیده می شد.

این کتاب هزار صفحه ای پر از اطلاعاتی بود که اشمیز فکر می کرد بسیاری از آنها را مدت ها پیش حذف کرده است. چنین حجمی از اطلاعات شخصی اگر حتی به دست یک آدم عادی غیر از خودتان بیفتد، بسیار خطرناک است، چه رسد به آنکه یک هکر، این دانسته ها را درباره شما با لذت مزه مزه کند.

 

توضیحات بیشتر احتمالا روز ارائه بیان شود

 

 

منبع

http://freshiran.com

http://jamejamonline.ir

 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد