درخواست دولت­ها برای حذف محتوا

مواره، دولت­ هایی هستند که از شرکت­ های فناوری و ارتباطات مختلف، درخواست حذف محتوا را از خدماتشان، درخواست می­کنند. دلایل مختلفی برای این کار وجود دارد. مثلا گاهی به دلیل توهین و افترا، تجاوز به حریم خصوصی، به خطر افتادن امنیت و مواردی دیگر، این درخواست­­ها، انجام می­شود. گزارشی از چند دوره­ی این درخواست­ها و ریز علت آن­ها، در شکل زیر آمده است که در ادامه به بررسی جزئی آن پرداخته ­­ام: 

 


این گزارش حاکی از این است، می
­توانیم دریابیم که بزرگ­ترین تفاوت بین کشورهای مختلف، در نوع درک آن­ها از مسائل و برداشت­های آن­ها از وجود یا عدم وجود توهین برمی­گردد. چرا که بیش­تر درخواست­ها، برای حذف محتواهای توهین آمیز بوده­است. یعنی موارد بسیاری پیش می­آید که طرح مسئله ­ای، در یک کشور، آزاد و بلامانع بوده، ولی در کشوری دیگر، توهین­ آمیز تلقی شود. همان­طور که می­بینیم، بقیه­ ی موارد، حجم کم­تری از درخواست­ها را تشکیل می­دهند. این می­تواند بدان معنا باشد که در مواردی چون حریم خصوصی و امنیت، کپی رایت، جعل هویت (خود سانسوری)، مواد مخدر و این ­چنین موارد، در اکثر کشورها، قوانین مشترکی را شامل می­شوند. پس احتمال وجود اختلاف نظر در مورد محتوای انتشار یافته، کم­تر می­شود. البته باز هم طبق آمار، متوجه می­شویم که تعداد درخواست­هایی که با موفقیت به سرانجام می­رسند، نسبت به آن­هایی که به سرانجام نمی­رسند، کم­تر است. این موضوع را می­توانیم با اصل ممانعت از دسترسی، بررسی کنیم. یعنی معمولاً کشورها، خودشان را دارای قانون صحیح­تر دانسته و بدون وجود دلایل قانع کننده و محکم، خود را ملزم به اجرای درخواست دولت­های دیگر، نمی­دانند.

 

منبع

نظرات 3 + ارسال نظر
علیرضا احمدی سالم یکشنبه 7 تیر 1394 ساعت 21:04

دقیقا همین طور است که شما میگویید. در واقع دولت ها در کشورهای مختلف بر اساس تحقیقات و گاهی نظرات خودشان قانون گذاری میکنند و از این موضوع که قانون در کشورهای مختلف متفاوت است میتوان نتیجه گرفت که قانون تقریبا سلیقه ای شده است!

فریبا تکرلی یکشنبه 7 تیر 1394 ساعت 20:43

نمیتوانیم همه دولت ها را مجبور کنیم که قانون کشورهای دیگر را رعایت کنند، چون هر دولتی با توجه به فرهنگ کشور خودش تصمیم می گیرد و این رو نمیشه جوری تعبیر کنیم و بگیم دولت ها وظیفه اخلاقی دارند که مسائل را سانسور کنند.

فریبا تکرلی یکشنبه 7 تیر 1394 ساعت 20:41

نمیتوانیم همه دولت ها را مجبور کنیم که قانون کشورهای دیگر را رعایت کنند، چون هر دولتی با توجه به فرهنگ کشور خودش تصمیم می گیرد و این رو نمیشه جوری تعبیر کنیم و بگیم دولت ها وظیفه اخلاقی دارند که مسائل را سانسور کنند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد